Re: Ridning och graviditet

En del läkare säger ju att det blir svårare att föda barnet om man rider in i det sista, för man får så starka knipmuskler där nere :D
Fast som sagt, har man en lugn 25årig tant att skritta lite på, så skulle jag nog göra det med.
Men visste jag att det kunde finnas minsta lilla risk att trilla av så skulle jag inte rida..
 
Re: Ridning och graviditet

det komemr bero på magen och hästen, att skritta runt på sin gammla trygga krake kan nog jämföras med att sätta sig i en bil, man KAN ju krocka, eller halka på trotoaren osv.

att rida osäkra häst hade jag INTE gjort - de tär lika dumt som att röka elelr dricka under graviteten
 
Re: Ridning och graviditet

Har ridit fram tills nu (vecka 30) ung v 3:e dag, men får se hur det går framöver. Tycker att tröttheten är värre än besväret med magen, har deltagit i hoppträn med min rel orutinerade, sprättiga häst och det har gått bra. När jag varit ute i skogen har jag sett till att aktivera hästen mycket, så att den inte ska hitta på så mycket egna saker, och det har gått otroligt bra. Det har varit långt mellan gångerna jag har fallit av tidigare, och jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad för att jag är gravid. Dock känns det i fogarna efteråt om hästen gjort ett sidosprång... Noga ta med mobiltelefonen och brukar inte rida om jag är ensam hemma heller (tar mig nog inte ens upp på hästen om jag skulle trilla av, 170 mkh :D). Men helt klart jobbar jag hästen mer från marken och fram o tillbaka efter vägen här hemma än vad jag gjorde tidigare, och har faktiskt vunnit mycket i ridbarhet hos hästen på köpet...
Går förlossningen bara framåt som den ska och man själv har kontroll på bäckenmuskulaturen så att man kan slappna av, kan det nog vara en fördel med mycket muskler, de är bättre på att skjuta på än otränade tror jag... Andra barnet tog totalt 2 timmar, vi hann vara 9 minuter på förlossningen och han var på väg ut när vi kom in (ändå ska man banne mig kopplas till alla dessa jäkla maskiner det första som händer)... / Å
 
Re: Ridning och graviditet

Jag tycker inte att det är oansvarigt att rida. Det är flera gånger farligare att sätta sig i bilen och köra i trafik än det är att rida. Jag har ridit in min unghäst nu under våren och det ähar gått jättebra. Sedan har jag både hopptränat och dressyrtränat min arabhingst utan problem (jag höll iofs på att åka av när han tvärnitade i en kombination för ca 3 veckor sedan men med god vilja gick det att hålla sig kvar :smirk:). Ett par gånger har det känts jobbigt då magen varit väldigt hård, vilket jag antar är sammandragningar, och då har jag tagit det lugnt. Jag skulle dock inte sitta upp på hästar jag inte litar på eller sätta mig i kniviga situationer (tex rida ut på 3-åringen i storm osv). Man känner tydligt själv tycker jag hur det känns. Nu är jag i 6:e månaden och det blir inte mycket mer ridning då 3-åringen är färdig för sommaren efter att ha gått treårstest, och hingsten ska till betcäkningsstation. Typiskt, då jag känner mig i toppform och ridningen har gått superbra!

Undrar också hur lång tid det kan ta efter förlossning? Jag siktar på att vila i 2 månader och sedan börja rida, det låter väl vettigt?

Sedan tror jag att det är väldigt viktigt att hålla igång! De gånger jag mått som sämst är när jag varit bortrest ett par dagar och slöat. Då är det tungt att komma igång igen, men efter ett par dagars hälsosamt mockande så är man i form igen! Jag kommer att sakna min mockning!!
 
Re: Ridning och graviditet

När jag blev gravid med min första så la jag av samma dag som jag fick veta det. Med min andra så red jag till o från tom 7:e mån ungefär sen började det göra ont och var svårt både att komma upp och ner :(
Vet en tjej som flög av i 8:e mån (hästen snubblade tror jag) och fick missfall. :(
Jag tror att det är väldigt individuellt, jag menar olyckor kan ju hända närsomhelst, man får känna sig för vad som känns bäst helt enkelt.

Sophie
 
Re: Ridning och graviditet

Är det någon av er som ramlat av när ni varit gravida? Berätta gärna om hur det gick! Själv är jag i vecka 20 och har inte speciellt ont, men är rätt så harig av mig. Är i valet och kvalet om jag ska rida eller ej. Hästen är jättesnäll men rätt pigg nu när hon bara rids 2 dagar i veckan. Jag har inte ramlat av sedan i januari så det borde ju gå bra ...
 
Re: Ridning och graviditet

Jag red fram till sista veckan! Gick jättebra men jag tog det väldigt lugnt i slutet.
Ramlade av i v 26 på en hoppträning. Inget allvarligt jag liksom gled av på sidan. Alla som kollade höll andan.. Men det gick bra.
Min barnmorska sa att det är väldigt liten risk att barnet skadas när man ramlar eller så för det ligger så väl skyddat i magen. Men man kan ju ramla illa så man ska nog vara försiktig.
 
Re: Ridning och graviditet

Hej på er! Nu kan jag rapportera att förlossningen gick bra (sonen är nu 8 veckor) men jag förlorade en del blod så någon ridning snart efter förlossningen var det inte tal om. Jag var nöjd att klara av att gå på toaletten själv och duscha! (Väldigt yr) Sedan blev det lite komplikationer 1,5 v senare med blödningar, så jag fick åka in och opereras, det var en bit moderkaka kvar. Det gick jättebra och jag mådde mycket bra efteråt. Jag provade att rida lite innan efterkontrollen (förra veckan) för att känna på hur det kändes, och det var helt ok, och barnmorskan tyckte att allt var bra och det är bara att rida på nu. Börjar få tillbaka lite kondition av mockningen och framför allt av tömkörandet, mycket effektivt! Så nu är det dags att hoppa upp på unghästen och köra på! :)
 
Re: Ridning och graviditet

Tänk att just denna tråden skulle komma så lägligt!

Har just fått svar på testet och man är alltså gravid - efterlängtat men ändå lite chockartat :eek:
Har redan innan funderat fram o tillbaka på det här med ridningen. Har en treåring som jag precis har börjat gå på dressyrträningar med och jag vill absolut inte sluta rida på många månader ( är i 7:e veckan ca ). Resonerar som någon annan här att graviditet är väl ingen sjukdom heller. Mår man skit så är det väl sin sak för då vill man ingenting alls eller om det finns andra komplikationer.

Lite osäker på det här med farligheten i att drutta av hästen, alla säger olika tycker jag :confused:

Tänker försöka fortsätta rida tills magen tar emot så att det blir svårt att sitta upp och av! Joggar också med vovven tre ggr i veckan, få se hur länge man klarar det! :banana:
 
Undrar om det finns någon slags av stödtrosor till Gravida ?
Är i 4:e månaden och det börjar göra lite ont efter ridpassen men inte så farligt. Tänkte om någon slags stödtrosa eller något annat stöd över magen kan hjälpa. Har bara en minimini kula än så länge...
:confused: :confused:
 
Re: Ridning - Gravid - Stödtrosor...??!!

Prova en sorts gördel som du kan få hyra hos din barnmorska.
Jag tror jag fick betala 50kr eller nåt sånt.
Dom går även att köpa.

Grattis till bebisen. (min kom i november förra året)
 
Re: Ridning - Gravid - Stödtrosor...??!!

Tack för tipset, ska ringa henne på måndag och höra.

Grattis själv till bebisen..
 
Hej!
Jag är gravid i v.27 och har inte ridit sen i julas. Detta beroende på foglossningar, min mans förbud samt att jag höll på att kissa på mig hela tiden. Nu undrar jag när man kan börja rida igen efter förlossningen. En del säger att man inte får rida på två månader och andra säger två veckor. Är det någon som vet vad som gäller eller hur gjorde du?
(Jag ska ha i maj så jag längtar efter sommarens skritturer, om det är OK)
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Jag längar jag oxå kan jag säga... är i v 34 nu.
Sist jag red var i dec och det var skritta runt lite på banan och försöka göra några vettiga övningar. Men att ta sig upp (barbacka) var inte det lättaste kan jag säga, och jag hade inte mycket mage då inte. Ser sååå fram emot att få rida igen och jag ska ha 19 mars så det blir väl under april jag tar min premiär tur skulle jag tro.
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Jag red ca 2-3 veckor efter att jag fått min dotter.
Men efter en tids uppehåll kan jag ju säga att man kännde sig relativt ynklig där uppe på hästryggen:)
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Jag som blev snittad red efter fem veckor. Men annars beror ju det på. Allt från några veckor upp till ett par månader. Beror ju på hur förlossningen gått, hur man mår efteråt. En del har ju foglossningsont även efter, o ammar man kan muskulaturen och leder fortfarande vara påverkad av hormoner så man lätt får ont i te x ryggen.
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Hur länge man ska vänta beror givetvis mkt på hur förlossningen gått. Vissa bm rekommenderar att man väntar i TOLV veckor innan man kliver upp igen. Detta är för att muskler och muskelfästen å sånt behöver så pass lång tid på sig för att återhämta sig.
Tror det bästa är att prata med sin bm om vad hon tror och sen känna sig fram.
Vet flera som varit uppe på hästryggen inom några veckor och dessutom tävlat efter två månader.

Jag har beräknat den 17 mars och jag har inte suttit på en häst sedan i september.... *suck* ... gissa om jag har abstinens så tolv veckor till efter det här det är inte att räkna med :devil: ska bara hitta nån som är trygg att kliva upp på ( "min" är ju högdräktig då ...)

kan nog vara smart att använda nån form av gördel i början för lite extra stöd åt alla uttänjda magmuskler....
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

du kan få låna calle om du vill..han är säker..hehe
annars kanske du kan låna lasse .. om han är kvar.
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

jadu du skulle må då va.... skicka upp mig som första ryttare på kalle..... då är ju risken att jag aldrig mer får rida ;) Lasse skulle ju hem till Falun han... nä får väl ringa till linda å låna ville - han är väl lika stel o otränad han hahaha
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 561
IT & mobiler Tänkte försöka skaffa en hemsida till en mindre kennel. Önskar en ren design med inte alltför mycket detaljer. Lättnavigerad. Någon...
Svar
5
· Visningar
252
Senast: Lyan
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp