Sv: Gravid och saknar ridningen!

men ville är nog inte så bekväm o rida.. =S
Ja men om lasse kvar kan du låna han.. eller virre.. stensäker
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Det bästa är helt enkelt att lyssna på sin kropp dvs prova om det känns bra. Det finns ingen anledning att vänta si och så många veckor om man mår bra och inte känner något obehag av ridningen.

Jag är snittad två gånger, med första barnet var jag försiktig och väntade 7 veckor. Andra gången satt jag upp efter 2,5 vecka.
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Jag red inom en vecka efter förlossningen och mitt första snabbjobb på banan efter två. Men jag hade ridit ända fram till dagen innan förlossningen och mådde oförskämt bra hela tiden.
Jag tror ju att det viktigaste är att lyssna på sin kropp och göra det som känns bra!
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Du ska se till att få prata med en BM som kan det där med hästar litegrann. Jag rekommenderar de nyblivna mammorna som gjort kejsarsnitt att ta det lugnt 4-8 veckor efteråt så den djupa muskulaturen i bukväggen hinner läka så man slipper få bråck eller ful sårläkning. Ju bättre vila efter, desto snyggare ärr.
Normalförlösta ska se till att lära sig knipa innan de gör något annat. Om inte bäckenbotten håller kommer det läcka urin mer eller mindre. Det tar ca en månad för hormonerna att göra den spontana sammandragningen efter förlossningen. Börjar man arbeta med sin muskulatur innan dess riskerar man att rupturera (dra sönder) sina muskler. Hela kroppen ställer in sig på att slappna av och göra musklerna långa o slappa för att klara förlossningen. Det innebär att alla senor och muskler sänker sina normala skyddsreaktioner för sträckningar.
Knipträna supermycket hela vägen in i förlossningssalen, knipträna så fort du är smärtfri efter förlossningen, börja inte arbeta fysiskt förrän du kan knipa igen efteråt. Allt för att undvika inkoninens i framtiden. Gå till en sjukgymnast för att få tips om hur du kan lindra foglossnings-smärtan, ring en kontinensmottagning om du behöver hjälp med knipövningar!
Lycka till! Det är skithäftigt att få barn!
Hästarna står kvar... gör allt i lugn takt nu, så har du igen det längre fram!
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Ju längre du håller upp innan ju längre bör du hålla upp efteråt. Det handlar ju om att kroppen är van att göra på ett visst sätt och om man inte gör det på länge så är ju inte kroppen van vid den belastningen. Större skadorisk då.
Man är efter en graviditet väldigt "sladdrig" i bäckenet.
Jag red till dan innan jag födde och sen efter 2-3 veckor.
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Jag måste bara få tillägga att foglossning inte alltid är några problem i ridningen. Jag har haft foglossning konstant i många långa ååår, och då pratar vi om riktigt illa foglossning. Men just rida ha aldrig varit några problem. Då har jag varit smärtfri och kunnat röra mej obehindrat på hästen. Inte heller har ridningen påverkat så jag blir sämre efteråt.
Ridning och foglossning verkar funka för de flesta verkar det som. Däremot kan ju allt runtomkring vara lite påfrestande...

Första barnet satte jag igång med ridning och allt första dagen. Jag var hemma från förlossningen samma dag barnet var fött. Men det handlade om lugna, korta skrittturer och körning. Men det tog inte många dagar innan jag gallopperade och travade, lätt sits. Jag körde mina hästar hela tiden under graviditeten. Det är ett bra tips. Kanske kan du passa på att förbereda för inkörning om din häst inte är inkörd. Då har du något att stilla din "hästtarm" med under graviditeten.

Andra barnet var planerat kejsarsnitt. Jag minns inte riktigt när jag började att rida då. Jag skulle tro efter 4- 6 vecor. Jag tror att de sa helst två månader till mej, men att de givetvis inte kunde hindra en.

Jag tror att ett större problem är "mjölkmaskineriet" och tiden, inte orken eller fysiken.
Många mammor "slukas" också av sin bebis och tappar intresset för allt annat. Helt normalt! Finns intresset där så kommer lusten tillbaka!

Ta vara på bebistiden och dej själv!



:eek: Oj, så långt det blev.
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Tack för alla svar jag har fått.
I nuläget är det markarbete som gäller och det får fortsätta så. Mina foglossningar har blivit mycket bättre så jag har börjat röra på mig lite mera igen. Ridningen får dock vänta och det handlar nog mest om att det inte är värt det ifall man flyger av och det händer barnet något. Det skulle jag aldrig förlåta mig själv. Jag hoppas på att komma upp i sadeln igen åtminstone efter 6-8 veckor trots mitt långa avbrott men satsar då på stillsamma skritturer där man mest "åker med". Det är mina planer och förhoppningar men hur det sen blir får vi se. Jag återkommer i sommar om hur det har gått.
Tack och stora kramar till alla som är i samma situation.

Nallepuh
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Om man ska lyssna på proffsen så ska man inte rida förän efter 2 månader efter förlossningen om man förlöser normalväg..... jag red efter 1 ½ månad och de va ok men inte helt skönt.
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

nallepuh skrev:
Hej!
Jag är gravid i v.27 och har inte ridit sen i julas. Detta beroende på foglossningar, min mans förbud samt att jag höll på att kissa på mig hela tiden. Nu undrar jag när man kan börja rida igen efter förlossningen. En del säger att man inte får rida på två månader och andra säger två veckor. Är det någon som vet vad som gäller eller hur gjorde du?
(Jag ska ha i maj så jag längtar efter sommarens skritturer, om det är OK)

Hejsan! Jag har en vän som fick sitt andra barn för några år sen, hon red efter en vecka efter förlossningen, och hon hade inte ont av det.:banana: Men jag vet inte hur bra det är att rida så snart efter, Jag är gravid för första gången och bara i vecka 16 än, så jag vet inte hur länga jag kan rida, men skam den som ger sig! Jag ska prova att rida så snart som möjligt efter förlossningen, men inte tror jag det blir en vecka efter iallafall!:crazy:
Lycka till med bäbisen nu!
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Grattis du lyckliga:) Förstår att du saknar ridningen:smirk: men det är klokt av dej att inte rida under graviditeten dels med tanke på ofrivilliga avsittningar men också då förlossningen motarbetas av bäckenbottens "ridmuskler" Att rida direkt efter förlossningen är att be om problem vänta till ditt sexliv är normalt då brukar man vara tillräckligt läkt och alla muskler odyl klarar påfrestningen, att skritta en stund då och då kan ju vara klokt känn efter och gör som din kropp vill och glöm inte att hästen finns kvar din bebis är bara liten en gång:love:
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Nu är jag jättestooor och saknar fortfarande ridningen. Tack för uppmuntrande kommentarer och lyckönskningar.
Det känns helt rätt att inte rida och jag kommer inte att börja för tidigt. Nu när jag har hört mig för lite och pratat runt så inser jag hur dumt det kan vara att sätta en häst före bebisen och sin egen hälsa.

Kramar från en som fortsätter växa ett tag till.
 
Sv: Gravid och saknar ridningen!

Ridmusklerna motarbetar bara förlossningen om man inte lär sig att slappna av i sin bäckenbotten. Om man bara rider så bygger man upp en hög grundspänning i musklerna som gör förlossningen jobbigare, men om man KNIPTRÄNAR som man ska hela graviditeten (hela livet för den delen!) så håller man sin bäckenbotten STARK och SMIDIG. Bäckenbotten fungerar precis som alla andra muskler, och visst är det så att en vältränad muskulatur tål betydligt mera våld än en otränad, spänd o stel muskel.
Mitt tips: rid så mycket du vill o känner för, men var noga med knipet så din bäckenbotten kan både spänna OCH slappna av. Det har du igen 100 gånger om både under förlossningen och efter!
Lycka till!
 
Jaa de börjar ju bli dax att tänka på att skaffa barn=) men jag undrar hur ni som har varit eller är gravida gör med ridningen? En kompis till mig är i fjärde månaden och läkaren säger att hon inte ska rida nu eftersom hon har haft uppbehåll så länge. mem vi som rider i stort sett varje dag då? Malin baryard red ju tills magen tog i framvalvet när hon hoppade nästan=). hur länge red ni? något speciellt man ska tänka på?
 
Sv: Rida gravid?

Det ar en diskution som var valdigt het for ett tag sedan. Man kan saga att det ar tva lager, ena, gor som du orkar! Och ett, gor inte, om du ramlar av och forlorar ditt barn, inte bra!
Jag har tva barn, red med forsta till 5 man, red typ 2 man med andra, hade kunnat mkt langre, men ville inte riskera mitt barn. En olycka ar just en olycka.Vi forsta barnet vet man inte riktigt vad man kan forlora! Sen var det nan som tavlade hoppning nar vantade nr x! Men, vad jag menar, ramlar man av, och forlorar sitt barn, da ar det nog inte sa kul. Sjalva ridningen tror jag rent fysisktman kan gora sa lange det funkar for sin kropp. Sa det ar upp till DITT samvete.:cool:
 
Sv: Rida gravid?

Jag tycker det är upp till var o en vad man vill och orkar... Jag rider nu men red inte under de första 12 veckorna, dels då min häst hade vintervila i början o sen för att jag inte orkade, var helt slut efter att ha mockat bara... Nu rider jag igen men håller mig till ca 2-3 pass i veckan, det är vad jag orkar med i dagsläget (e i v.17). Har en medryttare som tar de andra dagarna och hon sköter även hoppträningen o tävlingen av min häst då jag valt o avstå helt från att hoppa nu under min graviditet, har en pålle som man inte kan lita helt på så de känns onödigt o riskera för mkt... Hoppas att jag kan hålla igång o rida så länge som möjligt o kan jag rider jag in i det sista! Men skulle jag märka att kroppen inte mår bra av det så får jag hålla mig på marken, men jag skulle aldrig själv avstå ridningen bara för att jag är gravid!
 
Sv: Rida gravid?

Jag vet att min mamma åkte till strömsholm på sommaren innan jag föddes.. är född i december och läkare sa:
Visst är det ok att rida ,men vad du än gör RAMLA INTE AV.....
 
Sv: Rida gravid?

av era inlägg att döma så drar jag slutsatsen att rida är ingen fara men man ska hålla sig kvar på hästen=) tur min lillkille e snäll då=) fast man ska aldrig säga aldrig. en islänning e de åxå så jag blir väl för tung att rida så småningom... men alla känner ju sin egen häst bäst å märker om man blir för tung. tack för svaren
 
Sv: Rida gravid?

Måste väl finnas flera mammor här som har nått att säga om saken???:confused:
 
Sv: Rida gravid?

Jag red 4-5 dagar i veckan till och med graviditetsvecka 34 (dvs 6v. innan beräknad förlossning). Tävlade (femgång på islandshäst) någon gång i sjunde månaden. Slutade hoppa runt sjätte månaden, då jag fick ont i bäckenet av det. Jag tyckte också att jag fick ont (efteråt) i bäckenet av alltför långa ridturer (en timma och mer) mot slutet av graviditeten. Red dock hela tiden i alla (fem!) gångarter och både på bana och i skogen osv.

Hur stor risk det är att rida, och hur stor risk man är beredd att ta, kan ju ingen annan bestämma, utan det får man avgöra själv. Själva ridningen är inte farlig, utan det som är en risk är ju att ramla av. Tidigt i graviditeten ligger ju fostret väldigt skyddat, och risken för fostret, även om man skulle ramla av, är rätt liten. Senare i graviditeten är ju risken något större, men det som är farligast är fortfarande inte slag mot själva fostret, utan att hårda slag/stötar kan göra att moderkakan helt eller delvis lossnar.

Jag tycker man kan rida så länge man själv inte är rädd för att något skall hända - börjar man bli rädd är det dags att lägga av. Själv vidtog jag inga särskilda "försiktighetsåtgärder" annat än att jag bara red min foderhäst som jag haft i två år och kände väl. Hade inte satt mig på okända/osäkra hästar eller unghästar.

För tung för hästen (också islandshäst) tyckte jag inte att jag blev - jag vägde som mest 74 kg, vilket jag inte tycker skall vara några som helst problem för en normalbyggd islandshäst.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 296
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 575
IT & mobiler Tänkte försöka skaffa en hemsida till en mindre kennel. Önskar en ren design med inte alltför mycket detaljer. Lättnavigerad. Någon...
Svar
5
· Visningar
301
Senast: Lyan
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 313
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Arbetsintervju
  • Den första tråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp