Gry

Trådstartare
Ridning och graviditet

Törs ni rida gravida? Är det oansvarigt eller alltför svårt att låta bli? Vad har ni gjort/kommer att göra?
 
Re: Ridning och graviditet

Min kompis red när hon var i sjätte månaden.
Bara man inte ramlar av så..men det ska till muycket för att man ska förlora barnet om man ramlar av.
 
Re: Ridning och graviditet

Min kompis som är gravid i 9:onde månaden o ska ha när som helst har ridit ända tills för några veckor sedan. Men då på sina hästar som hon aldrig ramlat av o princip aldrig gjort något tokryck. Men det är ju bara promenadridning det handlar om...
Fattar inte hur hon tar sig upp med den magen, men hon säger att det har gått bra... :D
 
Re: Ridning och graviditet

Om du ramlar av finns risk för missfall. Annars torde det vara okej om du mår bra och rider lugnt
 
Re: Ridning och graviditet

Det beror helt på hur det känns och vilken häst man har. Kroppen säger ifrån och man kan få rejält ont efter passen även om man bara promenadridit sen när fogarna börjar lösas upp - vilket dom kan börja göra väldigt tidigt.

När jag var gravid mådde jag först så illa att jag verkligen inte kände för att sitta och skumpa på någon häst. Sen red jag en period efter det men det kändes inte bra, min dåvarande häst var inte av den "stabila" sorten utan alla terrängturer med honom innebar några extra skutt och det kändes inte så kul med den lille skvalpande i magen. Sen i fjärde månaden redan var det slut på allt ridande för då upptäcktes det att moderkakan låg föreliggande (för utgången) så då blev det till att ta det lilla lugna så att den inte skulle lossna så då blev det tvärt slut på ridandet.

Min tidigare instruktör sade att hon tyckte att om man red sen tidigare "varje dag" så kroppen var van vid ridning och allt kändes bra så OK, rid på men om man var "ridskoleryttare" och bara red en par gånger i veckan så rekommenderade hon att man tog ett uppehåll i ridningen att det inte var värt riskerna.

Fast här är vi nu på ett hästforum och hur många har vi läst om som någonsin har fått missfall pga ridningen?
 
Re: Ridning och graviditet

Jag tycker inte det är oansvarigt sålänge man tänker lite extra på säkerheten och anpassar sig efter omständighterna

Jag red fram till v33, sen hämtade hans fodervärd honom. Jag hade haft honom ett år och han var en ganska trygg kille (8år). Men jag skulle inte ridit okända hästar efter halva graviditeten. Innan så skuttade jag även små hinder (högst 80cm :o men det slutade jag helt med när jag blev med barn.

Min barnmorska uppmuntrade mig att rida, bra att hålla igång och sa att bebisen ligger väldigt tryggt och det ska till en riktig smäll för att man ska få missfall.

Jag resonerade som så om riskerna att jag lika gärna kan bli påkörd på gatan .. och eftersom jag inte ramlat av när jag inte var gravid så var inte sannolikheten så stor bara för att jag var gravid. I slutet tog jag det mycket lugnare med kortare pass och längre uteritter i lung takt.
 
Re: Ridning och graviditet

Min läkare sa bestämt ifrån när frågan om ridning under graviditeten togs upp. Enligt honom är risken för missfall reletivt stor om man flyger av. Det finns även risk för att skada barnet om man rider de sista månaderna av graviditeten. Man vet ju tex att ett hårt slag el en spark kan orsaka fostret skador el för tidig födsel.
Själv tycker jag att det är dumt att ta risken. Även om man aldrig har åkt av hästen tidigare så kan man ju aldrig vara säker på att det inte händer då. Jag avstår hellre från ridningen några månader än riskerar att få missfall ... //Fie
 
Re: Ridning och graviditet

Jag red när jag var i 7e månaden med min son. Sista gången kändes det inget bra alls och gjorde mest ont så då la jag av istället. Fram till dess hade det kännts ok men jag tog ju inga onödiga risker med vilda hästar eller hoppning. Mest lunk i skogen och lite lätt jobb i ridhuset.

Just nu är jag i v 20 och har haft forglossning i en månad så jag har inte ens försökt. Har för övrigt inte ridit regelbundet på ett tag så då kvittar det.

Har för mig att Ulrika Hedin hopptävlae runt 7e månaden. (inte säker)

Man bör vara lyhörd för kroppen signaler. Så länge det känns bra och man tar det lilla lugna med hoppning och sånt tror jag det är ok. Sen beror det ju på ifall man vanligtvis rider dagligen eller bara en gång per vecka precis som någon ovanför sa.

:)
 
Re: Ridning och graviditet

Jag är gravid, vecka 29, och jag har ridit under hela graviditeten. Mår mycket bra så det har inte varit några problem. Under sista tiden har jag dock gått över till promenadridning och bara på den gamla Pållan. Unghästen får gå bredvid som handhäst. Annars försöker jag hålla igång hästarna med longering, tömkörning, promenader vid hand samt med löshoppning. Min barnmorska säger att det är helt OK med ridning om och så länge som det känns bra eftersom jag hållit på hela livet och har musklerna för det. Jag håller också fortfarande på med mockning och vattenhinkar. Men den senaste veckan har jag börjat känna av de tunga lyften med vatten så sambon har fått börja med att rycka in. Nu hoppas jag på fint väder så att jag kan släppa ut Pållarna på bete. Jag tycker nog ändå att jag prickat in min graviditet bra när det gäller tiden... :D

Hur är det med att börja rida igen efter en förlossning? Jag förstår att det är ganska individuellt men finns det något 'tidigast' regel? :confused:

//Stina
 
Re: Ridning och graviditet

Jag har ridit hela min graviditet. Fick barn 2 dagar efter sista ridturen. Var tillbaks på hästryggen 5 dagar efter. Det har inte varit något bekymmer för mig utan mer för dem i min omgivning. De har tyckt att det är så hemskt att jag vågar rida. Men så länge det känns bra för en själv så är det väl OK. Det där med att man kan ramla av hästen...man kan ju faktiskt krocka med bilen, ramla med cykeln, snubbla på trottoarkanten osv osv. Så länge jag kan och orkar kommer jag att rida. Att vara gravid är ingen sjukdom. :smirk:
 
Re: Ridning och graviditet

Jag red till dan innan jag födde och det gick hur bra som helst. Enbart i skritt förståss och på SNÄLLA hästar.
Jag skulle gärna hoppa upp igen redan nu ( födde för 8 dagar sen) men sambon vifftar varnande med bakhoven bara jag tänker tanken :-)
 
Re: Ridning och graviditet

Jag sitter här med min 7 veckor gamla son...
Jag slutade rida min dåvarande 3åring(nu 4) i 5mån eftersom hon kan få små spel. Äldre damen red jag sista gången i månad 6 sedan kändes det för riskabelt(halka osv i dec.)
Jag tror att man känner det på sig när det är dags att lägga ner. Jag tror inte att det ger varken häst eller ryttare ngt att sitta som en klump på ryggen.
 
Re: Ridning och graviditet

Hej!
jag har ridit två av mina tre graviditeter :)
jag red båda ggrna till 9:e månaden,jag tycker att det är helt okej om man har en snäll/trygg häst och att man tar det lilla lugna,men det är långt ifrån alla som tycker som jag....fick höra väldigt mkt komentarer av folk när jag var gravid,men om jag skulle ha känt mig minsta osäker skulle jag ju alldrig satt mig på hästryggen :devil:
det är upp till var och en :)
mvh/Arabizar
 
Re: Ridning och graviditet

Jag kan lugnt försäkra dig om att du inte är särskilt sugen på att hoppa upp på hästryggen efter din förlossning... :smirk:. Känns som en köttkvarn har gått över underlivet... Jag väntade tills jag varit på återbesöket ca 8 veckor efter förlossningen. Då kollar dom ev stygn har läkt ihop osv. Jag personligen riskerar inte att fläkas upp i onödan. Ryttare har ju en stark bäckenbotten vilket kan göra att det kan bli svårt att slappna av med dom musklerna och förlossningen kan bli lite svårare- liknande för gymnaster och dansare. Så jag antar att det omvända är bra, dvs att det tränar upp bäckenet efteråt. Sedan har vi ju problemet med amningen. Jag hade så mycket mjölk att det formligen forsade, kunde föda tre ungar om det hade behövts. Lita på att mina spända tuttar inte kände för att hoppa omkring på hästryggen... Hur det är för er andra är ju en annan historia. Berätta gärna! Lycka till alla gravida!
 
Re: Ridning och graviditet

Fem veckor efter mitt (akuta och mycket komplicerade) kejsarsnitt satt jag upp igen och red lektion.

Immer
 
Re: Ridning och graviditet

Red till vecka 34, tävlade sista gången (i femgång på islandshäst) nån gång i sjunde månaden. Red igen 5 veckor efter förlossningen, men hade kunnat börja rida tidigare (men hade ingen häst!!!). Jag minns att jag sade till min man när vi åkte hem från BB (4 dgr efter förlossningen) att nu känns det så bra att jag skulle kunna rida...

Tror att alla graviditeter och förlossningar är väldigt olika. Man får väl känna efter vad som känns bra. Jag skulle definitivt försöka rida (minst) lika länge om jag blev gravid igen...

Och till er som undrar: Det är mycket svårare att komma AV hästen med stor mage än att komma upp!!! Och svårast av allt är att kratsa hovarna...
 
Re: Ridning och graviditet

Tycker faktiskt att det är upp till var och en om man vill rida när man är gravid eller inte men själv red jag inte för jag hade inte kunnat förlåta mig själv om jag hade flögit av och förlorat nått av mina barn, sen har jag haft foglossning med alla 3 barnen med så då får man ju så ont så det hade nog inte gått i allfall :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 561
IT & mobiler Tänkte försöka skaffa en hemsida till en mindre kennel. Önskar en ren design med inte alltför mycket detaljer. Lättnavigerad. Någon...
Svar
5
· Visningar
252
Senast: Lyan
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 837
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp