Bukefalos 28 år!

F

Fellow04

jag är gravid i fjärde månaden och rider lite då och då. Har en medryttare som hjälper mig pga att jag inte orkar så mycket som jag skulle vilja och grabben behöver. det jag undrar är hur långt in på graviditeten ni red?? det är ju individuellt men jag hoppas kunna rida så länge som möjligt! :angel:
 
Sv: Gravid :)

Jag red fram till ca åttonde månaden, men slutade mest för att hästarna släpptese på bete.
 
Sv: Gravid :)

jag är i v 31.. har inte ridit denna veckan pga halt häst (öm i fötterna efter skoning), men förra red jag, men har bara kunnat skritta på sistone pga ligament som gjort så j-a ont när jag skulle göra nåt annat... Tänkte själv prova att skritta nån gång till, men lyssna på din kropp är mitt råd! :)
 
Sv: Gravid :)

Jag red till och med graviditetsvecka 34, och då i "normal" omfattning såtillvida att jag red alla gångarter, både på bana och i skog och mark osv. Tävlade gjorde jag sista gången i sjunde månaden (femgång på islandshäst).
 
Sv: Gravid :)

Till femte månaden, för jag tyckte det blev fysiskt jobbigt.
Men vet folk som har ridit hela graviditeten.
 
Sv: Gravid :)

Var ju ett tag sedan men jag var ute och red dan innan jag fick.

oj, det var imponerande tycker jag :) hoppas det kan bli så för mig med :) vi börjar äntligen komma igång på allvar nu känns det som och då är det ju supertrist att sluta, trots att det kommer något alldeles gott utav anledningen till att man kanske måste...men det är skönt att veta hur det har gått för er andra, dock väldigt individuellt. Men att lyssna på sin kropp som någon skrev är nog det bästa!!!
 
Sv: Gravid :)

japp lyssna på din kropp ,sen kanske man inte ska rida för avancerat i slutet.Jag mådde bra så då var det självklart att rida,var uppe på hästryggen igen efter 7 dagar:)
 
Sv: Gravid :)

Kanske lite OT, men alla ni som har ridit, har ni inte varit rädda för att gå omkull eller ramla av?
jag är absolut inte moraliserande! bara nyfiken. det kanske inte är så farligt att ramla av heller, dom små kanske ändå är väldigt skyddade där inne?
eller har ni ridit väldigt trygga hästar?
 
Sv: Gravid :)

Jag red in till åttonde månaden, inte på unghästarna då det inte är det säkraste, men på våran äldre häst. Sen kunde jag inte rida längre för jag fick så ont i svanskotan^^

Sen efter att jag hade fått så red jag igen efter 3dagar=)
Inte ont någonstans *toppen* :)
 
Sv: Gravid :)

Jag är snart i sjätte månaden och rider nu allt mer sällan, kanske bara någon dag i veckan. Har fått lite känningar i ljumskarna och så har jag en inte allt för stabil häst och jag vill inte riskera att det händer något. Har en medryttare på honom 4dgr/v och ska börja tömköra honom ett par dagar i veckan istället för att rida själv.
 
Sv: Gravid :)

jag är i 3e o rider inte längre, fast det beror nog mer på att min dam är lite busig o jag vill absolut inte ramla av o riskera att förlora mitt barn pga det, mer än att jag inte vill lr orkar :) min gamla häst skulle jag ridit utan att tveka...
har lånat ut henne på foder till en duktig tjej o har henne kavr i "mitt" stall....
 
Sv: Gravid :)

det är skönt att höra hur det går/har gått för er andra!! Men ni som har fått, hur lång tid efteråt har ni kunnat sitta på hästryggen igen?
jag har ganska tur med barnpassning på dagarna sen (om inget oförutsett händer) så jag kommer ju kunna rida såsett, men det beror ju helt på när man orkar och kan igen efter födseln!!
 
Sv: Gravid :)

Jag red in i det sista, minns så väl när vi hade klubb terräng tävling och ridbyxorna inte gick igen på långa vägar men tävlade gjorde jag :-) (och vi fick medalj)
 
Sv: Gravid :)

Jag red ända fram till slutet, red sista gången bara 3 dagar för förlossning. Hade ponnyridning uppe i skogen med mitt russ (ca 1km från huset) när vattnet gick.
 
Sv: Gravid :)

hihi jag red en avkastarkung (åkte av iaf en gång om dagen:angel:) men red han dock bara till månad 6, då han såldes (men hade nog ridit han längre om jag haft han kvar).
jag har aldrig slagit i magen någon gång då jag åkt av någon häst, tror att man lär sej att "skyddda" just magen när man är gravid??
men jag har alltid ridit hela grav och har 6 barn :confused: jag tävlade hoppning (110cm ) veckan innan förlossning och har suttis på häst ryggen 2 dagar efter förlossning. tävlade en vecka efter förlossning i hoppning (120)..
hade dock en hopptränare som sa att jag inte fick träna för h*n mer än till 6 månaden (dock inte på ett elakt sätt, bara att h*n ville inte ha ansvaret för om jag drattade av hästen).
men jag ser en graviditet som det sundaste sundhets tecken man kan ha !!
har dock haft (boxvila) från arbetet då mitt bäcken är lite krast.
men jag har aldrig haft problem med några förlossningar (har där emot problem med att hinna in i tid:( till förlossningen sen åker jag hem efter 4 timmar (eller efter andra läkar undersökningen).
ska tillägga att min kompis är barnmorska och hon bara älskar mitt sätt att se på graviditeter, hon brukar säja att alla gravida borde tänka som mej, såå mycket lättare förlossningar det skulle vara:) nu menar jag inte att du ska ut o rida om du har ont eller såå, men jag anser att det jag kan göra utan att vara gravid, kan jag göra som gravid !! för jag är ju så frisk att jag tillomed är gravid ju:bump:
 
Sv: Gravid :)

Hej!
Roligt att fler gravida skriver om sin ridning. Själv fick jag gliringar när jag satt och tränade som gravid i ridhuset...kanske inte elakt menat, men jag fick för mig att det inte var riktigt rumsrent att rida och vara gravid...helst skulle man inte synas alls...

Nu är jag tack och lov inte gravid längre, har en liten snutt på 3 veckor istället! Red fram till v 30 denna gång, mest för att jag blivit så andfådd och trött, hade kunnat fortsätta längre annars. Förra gången red jag (promenadred mest) längre in på graviditeten, men fick sluta p g a smärta från foglossningar.

Ni som börjat rida igen, hur snabbt efter förlossningen har ni kommit upp i sadeln igen? Jag fick stränga förhållningsorder om att vänta 6-8veckor (!) efteråt :eek:....en evighet när man bara längtar upp i sadeln igen. Jag undrar hur viktigt det är att vänta?? I en broschyr står det dessutom att man ska vänta med att hoppa och springa i 6 månader....??? Hur ska det gå till?

Hmm, nu slirade jag iväg, förlåt att jag breder ut mig i din tråd så här...:o
 
Sv: Gravid :)

Hej!
Roligt att fler gravida skriver om sin ridning. Själv fick jag gliringar när jag satt och tränade som gravid i ridhuset...kanske inte elakt menat, men jag fick för mig att det inte var riktigt rumsrent att rida och vara gravid...helst skulle man inte synas alls...

Nu är jag tack och lov inte gravid längre, har en liten snutt på 3 veckor istället! Red fram till v 30 denna gång, mest för att jag blivit så andfådd och trött, hade kunnat fortsätta längre annars. Förra gången red jag (promenadred mest) längre in på graviditeten, men fick sluta p g a smärta från foglossningar.

Ni som börjat rida igen, hur snabbt efter förlossningen har ni kommit upp i sadeln igen? Jag fick stränga förhållningsorder om att vänta 6-8veckor (!) efteråt :eek:....en evighet när man bara längtar upp i sadeln igen. Jag undrar hur viktigt det är att vänta?? I en broschyr står det dessutom att man ska vänta med att hoppa och springa i 6 månader....??? Hur ska det gå till?

Hmm, nu slirade jag iväg, förlåt att jag breder ut mig i din tråd så här...:o

haha ingen fara :rofl: du har funderingar som även jag har. hur snart efter förlossning kan man sitta där igen, på hästryggen alltså?
en anna sak som jag kom att tänka på idag är; Finns det mammaridbyxor?? :idea: hade ju varit perfekt nu för jag får ju inte knäppt ridbyxorna....lite jobbigt vissa gånger faktiskt...
 
Sv: Gravid :)

Hej!
Ni som börjat rida igen, hur snabbt efter förlossningen har ni kommit upp i sadeln igen? Jag fick stränga förhållningsorder om att vänta 6-8veckor (!) efteråt :eek:....en evighet när man bara längtar upp i sadeln igen. Jag undrar hur viktigt det är att vänta?? I en broschyr står det dessutom att man ska vänta med att hoppa och springa i 6 månader....??? Hur ska det gå till?

Jag red första gången 5 veckor efter förlossningen. Det var ingen som sade någonting till mig om vad jag "fick" och inte. Å andra sidan frågade jag inte heller, tror inte att någon på BB ens visste att jag var ryttare.... Jag kände mig fullt återställd efter 2-3 veckor, och hade gladeligen ridit då, men hästen jag skulle börja rida stod på vintervila, så jag fick alltså vänta i fem veckor.

Jag tror det är väldigt olika från person till person hur det känns efter en förlossning. Jag hade varken under graviditeten eller efteråt några som helst problem med bäckenbottenmuskulaturen (det sägs ju att ryttare har stark sådan...?), och jag kände heller inte av något när jag red. Det skulle faktiskt aldrig ha fallit mig in att vänta med att "hoppa och springa" i 6 månader!!!

Det är nu 7½ år sedan min dotter föddes och hittills har jag inte fått några men av att rida, springa, hoppa och annat precis i den utsträckning jag själv vill! :devil:
 
Sv: Gravid :)

en anna sak som jag kom att tänka på idag är; Finns det mammaridbyxor?? :idea: hade ju varit perfekt nu för jag får ju inte knäppt ridbyxorna....lite jobbigt vissa gånger faktiskt...

Ja det finns. Gå in på www.agerstaridshop.nu, de har haft förut i alla fall. Fast de är rätt dyra, så man köper kanske bara om man planerar flera barn och tänker rida alla graviditeterna.... Själv red jag i joggingbyxor på slutet!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 854
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 199
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Zpunk
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 235
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp