Graviditet och fetma. Någon med erfarenheter?

Men också att viktminskning gör att chanserna för att man ska bli gravid ökar.
Ja även så lite som en minskning av 5kg kan göra att ägglossningen kommer igång som den skall.
Tror man brukar säga att man skall försöka gå ner 5 % av sin kroppsvikt.
Hjälper ju givetvis inte alla men en hel del.
 
(Tar mig friheten att kommentera lite :o)
Om man nu har mycket övervikt så kan det vara svårare att se på UL. Men med en bra maskin och en duktig UL:are så borde det inte vara några problem.

Tyvärr kan vissa som sköter UL ibland uttrycka sig lite klantigt. Ibland mer klantigt och ibland rent elakt.

UL är en ganska dålig metod om det är väldigt mycket fettväv i vägen.
Faktiskt.
 
Kör på och försök samtidigt gå ner i vikt säger jag, man vet inte hur lång tid de tar, visar de sig att ni skulle behöva hjälp kan BMI gränsen vara 30 och ni ska ha försökt två år så lika bra att köra på!

Jag hade BMI 34 när jag blev gravid med IVF de funkade bra! Men jag skulle gärna vägt 10 kg mindre vid plus, på slutet vägde jag 129 kg till mina 180cm väldigt jobbigt! Jag kände mig stor och otymplig! Var ute och promenerade mycket, skötte 4 hästar och lassade hö och halm som gravid men tyckte de var väldigt jobbigt! Lassade 600 kg småbalshalm vecka 37 :up: men inbillar mig att jag skulle vara väldigt mycket smidigare med lägre utgångsvikt! Samlade mycket vätska dock och 6 veckor efter förlossning var jag nere på utgångsvikt igen :)
 
Har bara skummat igenom tråden men ville dela med mig av mina erfarenheter. Är gravid i vecka 22 och är något större än dig ts. Blev gravid på första ägglossningen efter att jag tagit ut spiralen.

Jag har varit på 2 besök hos speciallistmödravården för att diskutera min graviditet och förlossning iom att jag är överviktig. Skitbra har jag tyckt för då får man info. Tyvärr var de mer intresserade av att informera mig om glukosbelastningen man gör typ v 30, inte om hur övervikt påverkar graviditeten. Graviddiabetes lär du få höra en hel del om.
I början av min graviditet fick jag massor med bannor om att jag verkligen skulle äta nyttigt. Inte på ett otrevligt vis men det var mycket fokus på vikten. Sen gick jag ner 4 kg fram till v 18 pga att jag kräktes varje dag i en månads tid. Då blev det ett helt plötsligt tjat åt andra hållet att jag var tvungen att äta och att jag skulle äta det jag kände för.
Min BM är superbra men läkarna har varit sådär. Det viktigaste är att trivs man inte med sin BM så har man full rätt att byta.

Att vara överviktig och gravid innebär förhöjda risker men det betyder inte att att de sker. Jag tycker att folk runtomkring har varit elakare än vården. Mina kollegor frågar nyfiket hur mycket jag gått upp och de blir så besvikna när jag säger att jag gått ner i vikt... Får även många kommentarer om det verkligen inte är tvillingar.

Tänk på att om du har hypotyreos så kan du behöva öka medicineringen av levaxin. Jag har hela tiden innan graviditeten legat på gränsen till att få medicinering men nu när jag är gravid har jag tippat över på rätt sida så får äntligen levaxin. Är så lycklig över detta för så pigg som jag är nu har jag inte varit på åratal.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 779
Senast: Dimmoln
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 596
Gravid - 1år Har sån ångest inför besöket hos bm i morgon. Detta borde ju vara något roligt och att se fram emot att få höra hjärtljud och så men...
2
Svar
29
· Visningar
2 465
Senast: Hyacinth
·
Övr. Barn är de nån som varit överviktig å gravid här inne? å då menar jag inte bara ett par KG utan rätt så mycket.. de är så att vi vill ju...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 856
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp