graviditet och ridning

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

dressyrfreak

Jag jobbar på att bli gravid, vilket är mycket trevligt ;) och det leder till en del funderingar, bla vad gäller hästarna.
Hur har ni gjort med ridningen när ni varit gravida?
Jag har två hästar, en herre i 10årsåldern som går intermediare dressyr, har även startat Msv hoppning men hoppas nu bara lågt ca 2-4 ggr/månad som gymnastikarbete, han är pigg men mycket stabil och blir "aldrig" rädd vad som än händer. Har tänkt mig att fortsätta rida honom så länge det fungerar med magen - dressyrarbete och rida ut på lugna skogsturer.
Den andra hästen är en sprallig unghäst med mycket bus i benen som tränas inför Breeders (dressyr), där har jag redan överlåtit hoppningen till en annan tjej som hoppar honom en gång i veckan(då jag egentligen är hopprädd - att jag och den andra hästen har placering i 1.30 hoppning är enbart hans förtjänst - undrar om det är flera som fått rosett hängandes skrikande i manen). Han är en mycket lovande dressyrhäst som jag hoppas ska göra en spikrak karriär men hur förena detta med ev graviditet? Uteritter känns riskabelt då det är mycket skutt hit och dit och även i ridhuset kan det bli glädjesprång.

Vore kul att höra hur ni andra gjort...
 
Sv: graviditet och ridning

Jag red så länge jag kom upp i sadeln, tyvärr slutade det redan vid tredje månaden *elefantiasis*. Här var det stabila islandshästar jag satt upp på. Sedan kom ju foglossningar o elände så rida var det sist man tänkte på, liksom.

Andra red till tre veckor innan de födde, så det är ju väldigt olika hur man mår!!
 
Sv: graviditet och ridning

Första graviditeten hade jag en lite äldre häst som jag kände mig trygg på så honom red jag så mycket jag kunde, tyvärr drabbades jag av foglossning vilket satte stopp för all träning redan i vecka 18, jag skrittade ut i skogen sista gången i v 35.

Denna graviditet hade jag en inte helt pålitlig 4-åring. Jag red henne själv till vecka 25, nu har jag lånat ut henne till en kompis. Men jag har haft mycket problem med foglossning den här graviditeten också, så den sista månaden jag hade hästen hemma, handlade ridningen mest om att åka runt i skogen. Det fanns personer som hade en hel del åsikter om att jag red ut på henne själv...det är klart risken finns att man ramlar av, men i början på graviditeten är fostret ganska väl inbäddat. Det gick bra, men ett par gånger undrade jag faktiskt vad jag höll på med som riskerade både min och bebisen hälsa på att rida ut på henne (oftast var hon snäll, men ett par gånger var hon helt urflippad)

Om du verkligen vill att unghästen ska utbildas och komma vidare utan ett ev avbrott pga din graviditet så är mitt råd att försöka hitta någon som kan fortsätta träningen när du inte kan själv. Känner du dig osäker på att rida unghästen så gör inte det, det är dumt att riskera en avramling, dessutom kan det hända att man blir fegare allt eftersom graviditeten fortskrider.

Tyvärr är det svårt att veta på förhand hur graviditeten kommer att bli. Du kan ha tur och må bra och bara få en liten kula till mage som inte hindrar dig från att fortsätta rida som idag eller så kan du drabbas av komplikationer och bli tvungen att lägga av tidigt. Oavsett vilket så skulle inte jag räkna med att kunna träna hästen själv andra halvan av graviditeten, kan du göra det så är det bara bra, men inget jag skulle ta för givet.

Lycka till!
 
Sv: graviditet och ridning

Jag är gravid nu i v 22. Jag rider ca 3-4 dagar i veckan på min häst som jag haft i 3 år. Han är 13 och rätt så förståndig men jag märker själv att att man börjar bli fegare vid uteritt.

Jag var nog lite väl kaxig och efter att min "säkra" häst blev rejält skrämd av en motorsåg förra veckan har jag nu bestämt mig för att dra ner tempot ordentligt på uteritterna. Det var INTE kul att sitta på en häst som tvärvänt från skritt (på kort tygel) och tokskenar med en lös häst (den andra tjejen ramlade av) galopperande framför. Jag var övertygad om att jag aldrig skulle få stopp på honom och med min försämrade balans var det inte kul att tappa både stigbyglarna och känna att man inte hade någon mental kontakt med honom. Lyckligtvis är min häst enormt känslig för rösten, normalt kan man göra halt från galopp med röstkommando, så jag fick faktiskt stopp på honom trots hästen framför. Möter jag traktorer eller andra maskiner i fortsättningen så kommer jag att hoppa.

Däremot så känns ridhuset helt ok än så länge då han alltid varit väldigt lugn och trygg där samt att han är lydig och välriden. Men jag tar inget för givet om vi säger så.

Mitt råd är att när den tiden kommer så känn efter och var inte dumdristig. Har du minsta tvivel angående hur hästen kommer att reagera i en viss situation så hoppa av.

Lycka till med barntillverkningen ;)
 
Sv: graviditet och ridning

Jag är nu i vecka 24 och rider nästan varje dag. Det går hur bra som helst, i alla fall än så länge. Men nu har jag förvisso bara tagit in en av hästarna, ett litet snällt sto med så mjuka gångarter att det nästan inte är någon skillnad på trav och tölt.
Men jag känner att jag inte skulle våga sätta mig på en unghäst eller en häst som jag inte känner. Detta är något jag faktiskt har varit lite förvånad över då jag ridit unghästar nästan dagligen och till och med haft det som heltidsjobb under några år. Men det är väl naturens väg till att man tar det lite försiktigt antar jag och bara att acceptera.

Mitt största problem är alla kvinnor som tycker att jag är oansvarig och tar en för stor risk med att rida. Själv tycker jag att det borde vara en större risk att cykla till jobbet längs en stor väg med mycket trafik som jag också hittils har gjort nästan dagligen. Men det är det ingen har som sagt något om.
 
Sv: graviditet och ridning

Jag har en lugn gammal tant och henne ville jag rida så länge jag bara kunde, och det var bara till v.24.... :smirk: sen fick jag ont efter varje ridtur och slutade då.
Har en shettis också så jag körde henne och hade med halvblodet som handhäst resten av tiden om jag inte fick nån att rida henne.
NU har ju bara jag skogslunkarhästar och inte tävlingshästar, men jag hade inte suttit upp på en häst jag känt mig osäker på!!
 
Sv: graviditet och ridning

Jag hade turen att fysiskt må oförskämt bra båda mina graviditeter. Första grav. red jag till 2 v före, hoppade och allt. Red ett hårt dressyrpass sista ritten, (för hästen hade innan varit bråkig med tjejen som skulle hjälpa mig att rida... knäppt va...) Det var helt ok att rida så nära inpå tyckte jag då. (Det tyckte inte mina nära och kära).

Andra grav var jag 6 år äldre och kände mig aningen klokare så då bestämde jag mig tidigt att ta det lite lugnare. Blev bara skrittturer på slutet, men jag red nog ända till nån vecka innan. Jag tror nog att man känner själv hur länge och hur mycket man ska rida, men så länge kroppen inte säger ifrån själv är det nog lugnt....
 
Sv: graviditet och ridning

Jag har ridit tills jag inte kom upp längre...Under min första graviditet red jag en rätt speciell häst som kunde fara i luften, så då tog jag det rätt lugnt. Under graviditet nr 2 red jag en stabil häst som jag red precis som vanligt, dock hoppade jag inte.
 
Sv: graviditet och ridning

När jag blev gravid hade jag en islandshäst på foder. Han var då 13 år och "stabil", dvs inga hysteriska bocksprång eller liknande, och inte heller särskilt rädd och "studsig". Däremot gillade han att springa mycket och fort, men det är inget som jag tycker är obehagligt eller gör att jag ramlar av ;-)

Jag mådde också rätt bra under graviditeten, så jag red i stort sett som vanligt till och med graviditetsvecka 34 (dvs 6v innan förlossning). Tävlade också under graviditeten, sista gången i sjunde månaden.

Uteritt i samma utsträckning som tidigare, dock inga långturer, eftersom jag fick ont i bäckenet av att rida mer än en timma.... Och ibland av att rida kortare tid också, men det struntade jag i ;-)

Skall man rida under graviditeten får man väl vara beredd på att det blir lite obekvämt (magen ÄR ivägen), men jag tyckte det var viktigt att hålla igång mig själv, hästen och ridningen.
 
Sv: graviditet och ridning

första graviditeten hade jag en galoppör red till 8:nde mån då jag ramlade av rekommenderas inte ,2.dra red in min nya halvblods 3-åring flög av i 4 mån o slog halvt ihjäl mig då skickade min man i väg henne på tillridning....red sen inte förrän efter förlossningen. 3:dje hade en underbart snäll häst red till det inte kändes bra mer fick problem med ischias.
 
Sv: graviditet och ridning

Jag red ända till dagen innan förlossningen. Mådde så himla bra hela tiden och tävlade LA dressyr i åttonde månaden och red galoppörer på täby in i det sista. Jag kännde att det var större risk att rida den snälla pensionären på landet för då slappnar man ju av och är oförberedd om dom hoppar till medans hästarna på täby kräver lite mera focus hela tiden............
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är hoppryttare, men pga flera långvariga skador har jag inte tävlat ordentligt på två år snart. Under tiden har jag jobbat med...
Svar
17
· Visningar
1 368
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 105
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 190
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 803
Senast: Nepenthe
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp