Graviditetsförsäkring

Schleten

Trådstartare
Helt enkelt: Vad har ni haft för någon? Vilka går över i barnförsäkring automagiskt?

Jag tänker att just det senare är en viktig del, men hittar inte info om att Trygg Hansas gör det, men kanske har jag läst slarvigt?
 
Helt enkelt: Vad har ni haft för någon? Vilka går över i barnförsäkring automagiskt?

Jag tänker att just det senare är en viktig del, men hittar inte info om att Trygg Hansas gör det, men kanske har jag läst slarvigt?

De allra flesta övergår inte i barnförsäkring förutom någon tunn variant de första månaderna.

Om man vill teckna gravidförsäkring med syfte att vara säker på att få teckna barnförsäkring utan att ge in hälsodeklaration efter att barnet fötts så är de flesta gravidförsäkringar värdelösa. Eftersom man ofta hör att försäkringsbolagen inte försäkrar barn med medfödda sjukdomar eller tex hjärtfel var det huvudsyftet med gravidförsäkring för min egen del och efter mycket letande hittade jag till slut någon via Swedbank om jag minns rätt, det är några år sedan.
 
Helt enkelt: Vad har ni haft för någon? Vilka går över i barnförsäkring automagiskt?

Jag tänker att just det senare är en viktig del, men hittar inte info om att Trygg Hansas gör det, men kanske har jag läst slarvigt?
Vi hade Länsförsäkringars betalvariant, sen fick vi rabatt på barnförsäkringen när vi tecknade den inom en viss tid. Det gick dock inte automatiskt, vet inte om någon gör det?
Valde LF pga att vi har allt annat där.
 
Hade trygg-hansa under graviditeten, deras gratis variant och sen tecknade vi barnförsäkring hos Folksam då vi har alla andra försäkringar där.
 
Tänker du att försäkringen ska vara främst till barnet eller kvinnan?

Det finns väldigt få försäkringar som täcker förlossningsskador. Visst, man får någon tusenlapp om man får en grad tre eller fyra.
Men vi är många med djupa grad två-bristningar som har fått men för livet och inte får ut ett öre för det.

Jag TROR att det var Folksams Sjuk och olycksfall -försäkring som sedan 2015 innefattar förlossningsskador.
Att man spricker och får muskelskador är mycket vanligt.
Mer vanligt än förlossningsvården vill erkänna skulle jag vilja säga, kunskapen om kvinnors anatomi är skrämmande låg.
 
Jag fick ut närmare totalt 8000 när sonen kom tidigt och blev inskriven på neo. Fick ersättning för mitt akutsnitt och min inskrivning på BB med.
 
Tänker du att försäkringen ska vara främst till barnet eller kvinnan?

Det finns väldigt få försäkringar som täcker förlossningsskador. Visst, man får någon tusenlapp om man får en grad tre eller fyra.
Men vi är många med djupa grad två-bristningar som har fått men för livet och inte får ut ett öre för det.

Jag TROR att det var Folksams Sjuk och olycksfall -försäkring som sedan 2015 innefattar förlossningsskador.
Att man spricker och får muskelskador är mycket vanligt.
Mer vanligt än förlossningsvården vill erkänna skulle jag vilja säga, kunskapen om kvinnors anatomi är skrämmande låg.
Ärligt talat vet jag inte riktigt och visste inte ens att man kunde försäkra under graviditeten förrän nyligen. När jag först hörde om dylika försäkringar lät det som att halva vitsen med dem var att de går över i en barnförsäkring oavsett eventuella komplikationer eller medfödda besvär, men sådana försäkringar verkar ju kanske inte finnas?

Självklart skulle jag gärna ha något som ersätter skador jag ådrar mig också, förstås...
 
Ärligt talat vet jag inte riktigt och visste inte ens att man kunde försäkra under graviditeten förrän nyligen. När jag först hörde om dylika försäkringar lät det som att halva vitsen med dem var att de går över i en barnförsäkring oavsett eventuella komplikationer eller medfödda besvär, men sådana försäkringar verkar ju kanske inte finnas?

Självklart skulle jag gärna ha något som ersätter skador jag ådrar mig också, förstås...

Vi har haft gravidförsäkring i TryggHansa vid två av tre graviditeter. I den oförsäkrade graviditeten hade vi fått rätt mycket om vi de facto haft försäkring. I den ena av de försäkrade graviditeterna fick vi ett hyfsat saftigt engångsbelopp för en diagnos på barnet. I den tredje graviditeten slapp vi nyttja försäkringen :up:. Men om man ändå ska försäkra barnet sedan kan jag inte se någon anledning till att inte ta en gravidförsäkring - vi har haft betalvarianten men den har varit gratis eller nästan gratis (minns inte riktigt) genom att man sedan fått en rabatt på motsvarande premien när barnförsäkringen tecknades.
 
Vi hade Moderna betalförsäkring. Med den kunde vi sedan teckna en barnförsäkring x dagar innan bf, vilket jag tyckte var skönt för att slippa komma ihåg det när hon var nyfödd.
 
Jag funderar på gravidförsäkring (gravid i v 20). Läst att man helst ska teckna innan rutinultraljudet, eftersom försäkringarna inte gäller för sjukdomar innan försäkringen. Däremot börjar de flesta gravidförsäkringar gälla barnet from v 22-23, så då är det ju ingen vits om ultraljudet är tidigare ändå?
Funderar på om jag ska vänta med och teckna förrän efter ultraljudet (som är nu på Torsdag) ifall fostret skulle vara dött och då är det onödigt att betalt en försäkring innan eftersom det inte gäller barnet förrän v 22? Eller finns det nån vits för mig att teckna innan? Lutar åt Länsförsäkringar om det spelar roll
 
Ringde länsförskringar och hörde med dom istället och delar med mig av informationen jag fick där. Han tyckte också det var onödigt att teckna innan v 22, eftersom det inte gäller förrän då och försäkringen då inte skulle hjälpa mig nått om fostret skulle visa sig vara dött på ultraljudet och då har jag betalat försäkringen i onödan.
Och om det skulle visa sig någon skada/sjukdom på ultraljudet så kommer det inte ingå om jag tecknar försäkringen heller. Finns väl en anledning att försäkringarna börjar gälla veckorna efter ultraljud antar jag :grin:. Jag avvaktar därför med att tecka försäkring förrän efter ultraljudet, om allt ser bra ut.
 
Ringde länsförskringar och hörde med dom istället och delar med mig av informationen jag fick där. Han tyckte också det var onödigt att teckna innan v 22, eftersom det inte gäller förrän då och försäkringen då inte skulle hjälpa mig nått om fostret skulle visa sig vara dött på ultraljudet och då har jag betalat försäkringen i onödan.
Och om det skulle visa sig någon skada/sjukdom på ultraljudet så kommer det inte ingå om jag tecknar försäkringen heller. Finns väl en anledning att försäkringarna börjar gälla veckorna efter ultraljud antar jag :grin:. Jag avvaktar därför med att tecka försäkring förrän efter ultraljudet, om allt ser bra ut.
Försäkringen jag hade täckte mig från v.10 och fostret först från v.23 (dvs den veckan det räknas som ett barn i vården).
 
Försäkringen jag hade täckte mig från v.10 och fostret först från v.23 (dvs den veckan det räknas som ett barn i vården).

Jo, men vad får du för ersättning om fostret skulle vara dött vid ultraljud och ni måste få ut det?

Är ju jättebra att det ingår olycksfall och så , men sån försäkring har jag redan. Gravidförsäkringen känns mest intressant om barnet skulle födas sjukt eller få skada
 
Vad jag vet finns det inte någon som övergår i en riktig barnförsäkring automatiskt.

Oavsett om man tänker byta försäkringsbolag eller inte när barnet är fött så måste man tänka på att göra det direkt när barnet är fött. Även om gravidförsäkringarna "gäller" i 6 månader efter att barnet är fött så är det inte en fullgod försäkring. Framför allt blir det reservationer i barnförsäkringen för allting som skulle kunna ha tänkas kunnat påbörjat under den tiden som barnet bara var skyddat av gravidförsäkringen.
 
Jag hade förresten Trygghansas betalversion gravidförsäkring för båda barnen och har fortsatt med barnförsäkringar. Har fått ersättning för att jag legat inne två dygn innan barnet föddes (första barnet), akutsnitt (andra barnet) och för inskrivning på bb (båda barnen). Totalt ca 7000 så gravidförsäkringarna betalade ju sig iaf :p
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·
Tjatter Då jag tänkte kolla på facebook så kom det direkt upp info från Meta. "Välj om du accepterar att vi använder din info till annonser...
Svar
2
· Visningar
198
Senast: Shaggy
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
542
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 029
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp