Bukefalos 28 år!

Graviditetspenning osv

BernT

Trådstartare
Ska skicka iväg papper för graviditetspenning (ja jag är sen med det haha, både mitt jobbs och mitt fel, måste inte ha pengarna direkt utan kommer de retroaktivt nån gång så duger det lika bra).

Iaf, Jag får timlön som varierar stort varje månad. Ibland jobbar jag 180 timmar på en månad och ibland kanske 100, det styr jag typ helt själv. Så min lön varier ju stort, och eftersom det är timlön så släpar den ju en månad. Jag tänker gå hem typ 1/10. Men kommer få lön i oktober ju för september månad. Den lönen ska väl räknas in när min graviditetspenning och sedan föräldrapenning räknas ut? Hur gör man då? För den lönen är ju inte betald än men papprena ska ju in nu. Eller tar de mina tidigare löner i år, delar med antal månader jag fått lön och sedan gånger 12 (för att räkna ut en årslön).

Har aldrig någonsin haft med FK att göra och tycker mest det verkar krångligt.

Eller räknar de på min senaste deklaration? Det låter konstigt så så är det väl inte?
 
De beräknar en årslön baserat på de utbetalningar som varit (de inkomstuppgifter din arbetsgivare lämnar). Sedan kan du efter kommande utbetalningar be om att få din fastställda SGI korrigerad, men det är ju bara om kommande utbetalningar höjer din genomsnittsinkomst som det blir aktuellt.
 
Ska skicka iväg papper för graviditetspenning (ja jag är sen med det haha, både mitt jobbs och mitt fel, måste inte ha pengarna direkt utan kommer de retroaktivt nån gång så duger det lika bra).

Iaf, Jag får timlön som varierar stort varje månad. Ibland jobbar jag 180 timmar på en månad och ibland kanske 100, det styr jag typ helt själv. Så min lön varier ju stort, och eftersom det är timlön så släpar den ju en månad. Jag tänker gå hem typ 1/10. Men kommer få lön i oktober ju för september månad. Den lönen ska väl räknas in när min graviditetspenning och sedan föräldrapenning räknas ut? Hur gör man då? För den lönen är ju inte betald än men papprena ska ju in nu. Eller tar de mina tidigare löner i år, delar med antal månader jag fått lön och sedan gånger 12 (för att räkna ut en årslön).

Har aldrig någonsin haft med FK att göra och tycker mest det verkar krångligt.

Eller räknar de på min senaste deklaration? Det låter konstigt så så är det väl inte?
Arbetsgivaren brukar räkna ut SGI (sjukpenninggrundande inkomst) och FK utgår ifrån det.
Är det havandeskapspenning du menar eller ska du ta av föräldradagarna?
 
Du ska ha jobbat minst 240 dagar i följd före den beräknade födseln. Vilket de baserar din SGI på. http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/om_foraldrapenning?Om föräldrapenning

Vilket min sambo förlorade på i jämförelse om de tagit den senaste deklarationen istället :angel:

Men man behöver inte jobbat 240 dagar i rad utan ledigt/sjuk osv väl? Är ju åtta månader liksom, lite tufft :p jag kommer ha jobbat exakt 240 dagar (alltså varit anställd i 240 dagar) när min graviditetspenning startar. När jag frågade FK så skulle det va lugnt men innan jag fått det på papper känns det ändå osäkert.
 
Men man behöver inte jobbat 240 dagar i rad utan ledigt/sjuk osv väl? Är ju åtta månader liksom, lite tufft :p jag kommer ha jobbat exakt 240 dagar (alltså varit anställd i 240 dagar) när min graviditetspenning startar. När jag frågade FK så skulle det va lugnt men innan jag fått det på papper känns det ändå osäkert.

Va? Menar du att du vill vara ledig ibland :angel:

(Jag tog bara från FKs sida, har ingen aning om hur det fungerar rent praktiskt. En tjejkompis föll precis på gränsen minns jag så hon fick minsta beloppet.)
 
Men man behöver inte jobbat 240 dagar i rad utan ledigt/sjuk osv väl? Är ju åtta månader liksom, lite tufft :p jag kommer ha jobbat exakt 240 dagar (alltså varit anställd i 240 dagar) när min graviditetspenning startar. När jag frågade FK så skulle det va lugnt men innan jag fått det på papper känns det ändå osäkert.

Det är lugnt, det är 240 dagar innan Bf som gäller. Går man på gravpenning innan påverkar det inte. Vet av egen erfarenhet då jag inte hade varit anställd 240 dagar när jag gick över till gravpenning, men kommer att ha varit anställd längre än 240 dagar vid bf.
 
Blev beviljad full graviditetspenning, skönt!

Men! Nu säger min sambos syster att om jag jobbar en enda dag under den tid jag har graviditetspenning så halveras min graviditetspenning de övriga dagarna. What?

Ringde FK som sa såhär:
Jag får jobba hur mycket jag vill, bara jag säger till så att de kan dra av de dagarna jag jobbar. Tex jobbar jag 3 dagar så får jag ju lön för de dagarna och ska såklart inte ha graviditetspenning också. Detta skulle inte påverka min ersättning de andra dagarna.

Då säger min sambos syster att de på FK kundtjänst kan inget. Att det visst är så att ersättningen halveras. Ska försöka göra det enkelt, säg att jag ska ha 10k i graviditetspenning för en månad (enkelt räkna på), om jag då jobbar en enda dag under tiden så skulle min ersättning sjunka till 5k för en hel månad. FK säger ju att det inte är så men min sambos syster hävdar att det är så. Någon som vet?
@Mitrolle
Visst har du jobbat lite under tiden du varit beviljad graviditetspenning? Krånglade det för dig?
 
Jag har inte fått något ännu eftersom jag jobbade tills i onsdags och skickade in pappret då, så jag vet inte ännu om det blir något problem.. Men du borde ju kunna prata med din handläggare kanske?
 
Jag har inte fått något ännu eftersom jag jobbade tills i onsdags och skickade in pappret då, så jag vet inte ännu om det blir något problem.. Men du borde ju kunna prata med din handläggare kanske?

Ah då förstår jag. Jag jobbade 3-4 okt och fick beviljat från 1 okt, fick veta det 6 okt. Kommer ev inte jobba alls, beror lite på om jag ska va lat och chilla istället eller inte :p men lite ska jag kanske jobba, under oktober.
Ska testa ringa handläggaren imorgon.

Jag tror min sambos syster har fel, jag frågade ju FK i torsdags var det nog och då sa de ju att man fick jobba och att det inte påverkade. Blir mest lite irriterad av att det ska hävdas motsatsen ändå, men men, menas ju bara väl.
 
Kolla så de drar rätt skatt med, ofta drar de för lite! (ja nu krånglar jag ursäkta ;) Men brukar bara vara att ringa och säga att man vill betala extra)
 
Ah då förstår jag. Jag jobbade 3-4 okt och fick beviljat från 1 okt, fick veta det 6 okt. Kommer ev inte jobba alls, beror lite på om jag ska va lat och chilla istället eller inte :p men lite ska jag kanske jobba, under oktober.
Ska testa ringa handläggaren imorgon.

Jag tror min sambos syster har fel, jag frågade ju FK i torsdags var det nog och då sa de ju att man fick jobba och att det inte påverkade. Blir mest lite irriterad av att det ska hävdas motsatsen ändå, men men, menas ju bara väl.

Be att få FKs svar skriftligt.
 
Be att få FKs svar skriftligt.

Får testa. Kan inte ringa handläggaren iaf för finns bara ett namn och inget telefonnummer eller mailadress i brevet.

Känns ju för övrigt konstigt om FKs kundtjänst skulle sitta och ljuga för mig när jag frågar. Finns ju ingen logik i att det skulle vara som min sambos syster säger, att om man jobbar en dag så halveras resten av månadens ersättning. Står inte att det blir så på FKs hemsida heller.
 
Får testa. Kan inte ringa handläggaren iaf för finns bara ett namn och inget telefonnummer eller mailadress i brevet.

Känns ju för övrigt konstigt om FKs kundtjänst skulle sitta och ljuga för mig när jag frågar. Finns ju ingen logik i att det skulle vara som min sambos syster säger, att om man jobbar en dag så halveras resten av månadens ersättning. Står inte att det blir så på FKs hemsida heller.
Tips! Försäkringskassan Förälder heter en väldigt bra facebooksida där man kan ställa frågor och få svar ganska snabbt och då har man svaret skriftligt så man kan hänvisa till det det skulle behövas .
 
Ah då förstår jag. Jag jobbade 3-4 okt och fick beviljat från 1 okt, fick veta det 6 okt. Kommer ev inte jobba alls, beror lite på om jag ska va lat och chilla istället eller inte :p men lite ska jag kanske jobba, under oktober.
Ska testa ringa handläggaren imorgon.

Jag tror min sambos syster har fel, jag frågade ju FK i torsdags var det nog och då sa de ju att man fick jobba och att det inte påverkade. Blir mest lite irriterad av att det ska hävdas motsatsen ändå, men men, menas ju bara väl.

Är rätt säker på att hon har fel. Men dubbelkolla med FK om du är osäker. Du får ju lämna in en försäkran där du skriver vilka dagar du har/kommer att jobba under den period du fått graviditetspenning beviljad. Så får du utbetalt för de dagar du inte arbetar. Om du arbetar påverkar det inte ersättningen på annat sätt än att du inte får ersättning för den tid du får lön, såklart. Det är inte konstigare än så.
 
Är rätt säker på att hon har fel. Men dubbelkolla med FK om du är osäker. Du får ju lämna in en försäkran där du skriver vilka dagar du har/kommer att jobba under den period du fått graviditetspenning beviljad. Så får du utbetalt för de dagar du inte arbetar. Om du arbetar påverkar det inte ersättningen på annat sätt än att du inte får ersättning för den tid du får lön, såklart. Det är inte konstigare än så.

Nu har jag pratat med två personer till på FK. Båda sa samma sak, att ersättningen inte påverkas (förutom som du säger då att jag såklart inte får lön och graviditetspenning på samma dag). Och ändå ska det domedags-pratas om att "nej FK har fel. Ersättningen halveras visst". Alltså jag blir trööööööött. Jaja jag litar på de tre (!) personer som nu sagt exakt samma. Alla kan ju inte va inkompetenta ;)
 
Nu har jag pratat med två personer till på FK. Båda sa samma sak, att ersättningen inte påverkas (förutom som du säger då att jag såklart inte får lön och graviditetspenning på samma dag). Och ändå ska det domedags-pratas om att "nej FK har fel. Ersättningen halveras visst". Alltså jag blir trööööööött. Jaja jag litar på de tre (!) personer som nu sagt exakt samma. Alla kan ju inte va inkompetenta ;)

Låt henne tro att det är mer lukrativt att leva på försäkringskassan än att jobba, om hon tycker det verkar rimligt :p Och nog för att FK kan vara omständliga ibland, men helt inkompetenta är de inte ;)
 
Eftersom tråden redan finns.. Jag har en anställning på ett år, sambon vill ha barn. Kommer alltså ha jobbat 240 dagar om jag blir gravid, men vad händer om jag typ har 1-2 månader kvar innan BF när jag slutar min anställning? Lär ju inte få förlängt om jag är gravid och ingen annan kommer vilja anställa mig just då heller..

Hamnar jag i den sämsta klassen då?
Eller grundas det på årslön? (Som kommer vara sådär, började jobba när jag gått klart skolan, dvs sen juli)
Jag blir helt förvirrad av detta :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 841
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 723
Senast: Kraxa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 560
Senast: karl_h
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 933
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp