Gravitidet+alkohol

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cronis

Hur funkar det, egentligen?

jag vet att man inte ska dricka alkohol när man e gravid, men kan man ta sig en virre, eller ett glas vin någon gång?

Inte vrålfesta varje helg, utan man kanske sitter hemma, en lördag kväll, har romantisk middag, å vill ha ett glas vin till.
Går det?

Förstår ni hur jag menar?
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Självklart är det upp till den som är gravid att välja!

Men jag vet ju att man inte SKA dricka alkohol under graviditeten, men är det farligt att göra det någon gång ibland, i mindre mängder?
typ ett glas vin till maten, en lördag kväll?

eller ska (måste) man avstå helt?
Måste man tom avstå från vanlig cider man köper på ICA...?

/Cronis-som låter som en alkolist
 
Sv: Gravitidet+alkohol

alkoholen går till barnet; med samma konsentration som mamman har. Och barnet har inte utvecklade organ att ta hand om alkoholen med.

För min del finns det ingen anledning alls att dricka alkohol när man är gravid (skillnad om man inte planerat ban, blir gravid och råkat festa under tiden..). men att medvetet dricka..? nej!
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Det är tur att det finns kloka männiksor här på buke! :bow:

Men vanlig cider då? Som man köper på ICA?
Är den farlig?
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Cronis skrev:
Självklart är det upp till den som är gravid att välja!

Men jag vet ju att man inte SKA dricka alkohol under graviditeten, men är det farligt att göra det någon gång ibland, i mindre mängder?
typ ett glas vin till maten, en lördag kväll?

eller ska (måste) man avstå helt?
Måste man tom avstå från vanlig cider man köper på ICA...?

/Cronis-som låter som en alkolist
Enligt Barnmorska jag träffat vet man inte riktigt hur alkohol påverkar barnet och enligt henne så är det ok att ta sig ett glas då och då om man vill... Men inte att SUPA sig redlös kanske! ;)

I sverige är det ju strängt "förbjudet" att både dricka och röka när man är gravid, samtidigt som det i många andra länder är "helt ok" och "alla gör det"...

Tycker det är upp till modern att avgöra vad man ska och inte ska... :D
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Själv avstod jag från alkohol under mina graviditeter och under amningen. Det kändes inte som en uppoffring.

Vill man absolut dricka något som liknar vin så finns det ju en hel del alkoholfria alternativ på bolaget.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

kolla vad det är för alkoholhalt på cidern.. sen beror det väl på hur mkt/hur snabbt man dricker den.. Men jag skulle letat efter alkoholfri (man får titta noga *s*).
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Ett tips också :) man kan ha en romantisk middag UTAN alkohol ;) .

SOm de andra säger. Ett glas kanske inte skadar, men eftersom man ändå vet att alkohol går till barnet valde jag att inte dricka något med alkohol i. kanske då en cider från vanlig affär... kommer inte ihåg... :smirk:
Men å andra sidan dricker jag så sällan i alla fall och gillar inte vin.
Men svägerskan tog en liten klunk vin och gör det fortfarande (hon ammar nu) och lilla bebisen verkar inte ta illa upp av det...
Men JAG skulle INTE göra det :banana: .
 
Sv: Gravitidet+alkohol

För mig är det en principsak att låta bli. Alkohol är skadligt hur man än vrider och vänder på det, och om man väljer att skada sin egen kropp är det ens eget val, men jag anser inte att man har rätt att ta det beslutet för någon annan.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

*lån*

Tack för era svar...

Mycket som man inte tänker på...
Men vet att alkoholen e farlig men inte i vilken utsträckning lixom.
Och jag dricker ju lixom inte annars heller så varför skulle jag börja nu?
Men jag bara tänkte...
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Cronis skrev:
*lån*

Tack för era svar...

Mycket som man inte tänker på...
Men vet att alkoholen e farlig men inte i vilken utsträckning lixom.
Och jag dricker ju lixom inte annars heller så varför skulle jag börja nu?
Men jag bara tänkte...
Hm? Är du gravid nu??

//Humlan- Som tydligen missat en hel del?
 
Sv: Gravitidet+alkohol

ETT glas vin på en kväll går bra men inte mer än en gång/månad. I den senare delen av grav kunde jag dock inte dricka vin öht, blev svimfärdig direkt!
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Enligt de uppgifter jag fått så är ett glas vin under 9 månader inget som skadar barnet.
 
Sv: Gravitidet+alkohol

nej men eftersom de inte vet till 100% och man däremot VET att barnet BLIR påverkat så är det väl ganska onödigt... i alla fall i mina ögon, för mig är det en principgrej och jag kände olust när jag såg min svägerska snutta på vinglasen... (ja vinet I vinglasen alltså...)

Tycker i o f samma sak om rökning, tycker att det ser jätteilla ut när gravida står och röker, eller föräldrar står och andas rök över sina barn för den delen :crazy: .. men det är en helt annan diskussion :smirk: .
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Humelibumlan skrev:
Hm? Är du gravid nu??

//Humlan- Som tydligen missat en hel del?

Hehe nej inte va jag vet... :angel:
Men jag kan ju ta reda på en del fakta innan... :D
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Cronis skrev:
Hur funkar det, egentligen?

jag vet att man inte ska dricka alkohol när man e gravid, men kan man ta sig en virre, eller ett glas vin någon gång?

Inte vrålfesta varje helg, utan man kanske sitter hemma, en lördag kväll, har romantisk middag, å vill ha ett glas vin till.
Går det?

Förstår ni hur jag menar?

Vet många som har vart på riktigt stora partyn med massa alkohol inblandade medans dom var gravida och inte visste om det.


Min mamma sa att är man sugen på vin så tar man sig ett glas vin...
Sen brukar det gå över.


Sen är det väl så att man t.ex. röker långt in i graviditeten och sen slutar tvärt när man får reda på att man e gravid kan det bli en sån chok för barnet att man får missfall??
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Grejjen är ju den att röker man i graviditeten, utan att veta att man e gravid, å sedan slutar kan ju barnet få en abstinens...

Gud jag måste sluta röka innan ungarna kommer... Svårt, men jag ska klara det! :)
 
Sv: Gravitidet+alkohol

Men de flesta upptäcker nog att de är gravida å röker inte långt in i graviditeten.Däremot tror jag det är en bortförklaring för de som är beroende av rökning "nämen slutar jag nu dör barnet av chock", det kan ju inte vara nyttigare att röka än att inte göra det å dör barnet så kanske den hade gjort det iaf.

Tycker oxå det är otroligt hemskt när folk som är gravida röker, en av mina kompisar rökte när hon var gravid å hon skyller bara på att hennes mamma gjorde det med alla sina 3 barn oxå.(Kan jag nämna att alla är allergiska å har astma?) :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 859
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 930
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: startpompe
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 468
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp