Grävlingsmarodör

tanten

Trådstartare
Behöver gnälla lite.... Har gnällt redan en gång tidigare.

Sedan mer än en månad tillbaka så har jag grävlingsbesök om nätterna. Gräsmattan på framsidan är totalt upgrävd. Jag har aldrig under mitt långa liv varit med om något liknande. Nån enstaka grävning vid en rabatt kanske men inte systemasikt grävande, natt efter natt efter natt.

Börjar bli less. Skulle gärna villja göra gräsmatta där igen. Just nu är det ingen idé att göra något alls eftrsom det är nya grävningar varje natt. Jag har hällt människourin runt omkring men det har inte hjälpt.

Har inga planer på att kosta på något extra för att få bort den utan tänker vänta tills den är klar. Men funderar på varför den håller på såhär? Det borde vid det här laget vara totalslut på ev maskar och larver i marken som den kan äta. Har den fått nån sorts tvångsbeteende? Hjärntumör? ;)
Och nej, det är inga bajsgropar

38521638_1698475493599646_5799365138582601728_n.jpg
 
Ring kommunjägaren, eller närmaste jägarvän så slipper du grävlingsproblemet sen ;)

Gissar att det är matbrist pga torkan som är orsaken bakom det frenetiska matsökandet.
 
En kraftig lampa med rørelsedetektor och en radio som går igång samtidigt borde kunna skræmma bort grævlingen.
 
Är inte det där vildsvin? Ser väldigt likt ut där vildsvinen bökar hos oss.
Tror inte det.

Det är till en början små spetsiga hål rakt ner. Diameter 5 cm ungefär vid markytan. Utvidgas sedan genom grävda hål ca två dm ner och omkullvälta torvor.

Vore det vildsvin skulle de nog vara på andra ställen än det absolut torraste och magraste området på hela tomten? T.ex i morotslandet?
 
Jag hade envetna grävlingar under mitt hus, det som fick dem att lämna mig och min husgrund ifred var trasor indränkta i ättika som jag försökte lägga så långt in under huset som möjligt :) Kanske kan funka att dutta ut det här och var?
 
Vi skrämde bort ”vår” grävling genom trasor dränkta i herrparfym som vi fäste runt stenar och kastade ut där grävlingen uppehållit sig intill huset. Den som besökte oss ville gräva sig in i vår krypgrund. Vi hade också kommunjägaren på tråden ifall den skulle återvända men det har den inte gjort.
 
Tror inte det.

Det är till en början små spetsiga hål rakt ner. Diameter 5 cm ungefär vid markytan. Utvidgas sedan genom grävda hål ca två dm ner och omkullvälta torvor.

Vore det vildsvin skulle de nog vara på andra ställen än det absolut torraste och magraste området på hela tomten? T.ex i morotslandet?
Hos oss plöjer de upp så där, letar kvickrot tror jag eller något åt det hållet.
 
Att ge torrfoder för hundar till grävlingar bör man inte gärna göra och risken är om man börjar lägga ut smaskig mat att man snarare lockar till sig diverse andra djur, inklusive fler grävlingar.

Ring kommunjägaren och be denne ställa ut en fälla som går att åtla in för grävlingen/arna istället @tanten
 
Att ge torrfoder för hundar till grävlingar bör man inte gärna göra och risken är om man börjar lägga ut smaskig mat att man snarare lockar till sig diverse andra djur, inklusive fler grävlingar.

Ring kommunjägaren och be denne ställa ut en fälla som går att åtla in för grävlingen/arna istället @tanten
Jag tänkte inte torrfoder....och bara till en grävlis. Men visst - om tanten är tokig nog att lägga ut 2-3 kg mjukmat per dag så...
 
Jag tänkte inte torrfoder....och bara till en grävlis. Men visst - om tanten är tokig nog att lägga ut 2-3 kg mjukmat per dag så...
Det borde finnas mängder med mat åt den vid bäcken där marken är väldigt frodig och fuktig.

Där den gräver är det torraste och magraste stället på hela tomten. Finns garanterat inga kvickrötter heller. Så varför den gräver är lite av en gåta. Det FANNS ollonborrar förut men de borde vara slut sedan länge.........

Och nej - mata den tänker jag verkligen inte göra :)
 
Håller med tidigare svar. Parfymtrasor där de brukar gräva..
Torde bli ruinerad även om det är billig parfym Det är ett stort område......

Ska dock testa med nån gammal oxiderad som jag ändå inte använder längre. Så får vi se om det gör någon skillnad. :cry: :cry: :cry:
 
Torde bli ruinerad även om det är billig parfym Det är ett stort område......

Ska dock testa med nån gammal oxiderad som jag ändå inte använder längre. Så får vi se om det gör någon skillnad. :cry: :cry: :cry:
Kan räcka med några stycken mitt emellan de olika grävhålen. Jag tror jag lade ut totalt tre vid de tre ställen som de grävde mest. Efter det hade vi bara några nosavtryck..
Det viktiga är att det luktar människa. Köp en axe spraydeo till trasorna tex. Det borde funka.
 
Kan räcka med några stycken mitt emellan de olika grävhålen. Jag tror jag lade ut totalt tre vid de tre ställen som de grävde mest. Efter det hade vi bara några nosavtryck..
Det viktiga är att det luktar människa. Köp en axe spraydeo till trasorna tex. Det borde funka.

Fast de är oändliga mängder hål. Det är en halv trädgård som är "plöjd".
I början välte jag tillbaka torvor och jämnade till. Men de jobet var ogjort nästa morgon. Så jag bara suckar ock konstaterar nu. Har lagt över mina pioner i ett fåfängt försök att rädda dem.
38825258_1706140499499812_668922932805763072_o.jpg
 
Fast de är oändliga mängder hål. Det är en halv trädgård som är "plöjd".
I början välte jag tillbaka torvor och jämnade till. Men de jobet var ogjort nästa morgon. Så jag bara suckar ock konstaterar nu. Har lagt över mina pioner i ett fåfängt försök att rädda dem.
38825258_1706140499499812_668922932805763072_o.jpg
Jag hade kollat bekantskapskretsen efter gammal avlagd parfym. De flesta har någon gammal de inte använder. Spä sedan ut parfymen med vatten, dränk trasorna (gammal lakansväv fungerar fint) och knyt fast dessa på pinnar som sticks ner i marken med kanske 2-4 meters mellanrum runt området. Blöt trasorna igen då och då i parfymvattnet så att de behåller stanken.
 

Liknande trådar

L
Övr. Hund Varnar redan nu för att detta kan bli lite långt, men jag är så less och behöver råd, det börjar närma sig sista chansen för vår hund...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 486
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp