Greenguard

TinyWiny

Trådstartare
Någon som har en greenguard i stl full som vill mäta den? Funderar på en sådan till ena hästen men hittar inga mått någonstans och att beställa och skicka tillbaka känns lätt onödigt.

Undrar också vilka erfarenheter ni har av greenguard. Hästen som är aktuell för greenguard sliter hinkmodeller något kopiöst och jag är lite orolig för att en greenguard kan skada tänderna om den nu är mer hållbar. Han sliter alltså hinkmodeller så att gummit nöts ut och hålet plötsligt är jättestort men har inga skador på tänderna av det. Orsaken till att jag funderar på en greenguard är för att jag funderar på om den funktionen kanske kan passa honom bättre än en hinkmodell och att han då varken sliter på sina tänder eller på greenguarden.

Bonusfrågan blir om det är värt att köpa den speciella grimman eller om en vanlig grimma fungerar lika bra.
 
Hästen som var en kallblodstravare med strl full på träns och 12 i bett använde xfull på greenguard.

Shettisen med strl ponny på träns har strl full på sin. - jag gillar inte när det blir för trångt.

Använder vanlig grimma.
 
Hästen som var en kallblodstravare med strl full på träns och 12 i bett använde xfull på greenguard.

Shettisen med strl ponny på träns har strl full på sin. - jag gillar inte när det blir för trångt.

Använder vanlig grimma.
X-full har jag inte ens sett att det finns! Jag letade för några år sedan till min andra häst som har betydligt mycket större mule än den jag tänkte köpa till nu och en full på henne satt så tajt att den satt fast så det gick ju inte. Den fick åka tillbaka. Därför hade jag lagt ner tanken på greenguard till henne men då kanske det är värt att leta igen då!
Men, om din hade 12 cm i bett så borde kanske en full fungera på min. Han har en ganska vanlig d-ponnymule, 10,5 cm i bett och cob på grimmor, träns och även på den betesreduceraren i hinkmodell han har haft. Den sitter som ett andra skinn på min andra häst så skillnaden är stor!
 
Mitt sto (ädelt huvud, storlek cob i huvudlag och grimmor. 12,5cm i delade bett.) har full på sin greenguard. Är jag ganska säker på att den är, har fått den begagnad..
Kan mäta den i början av veckan - bara jag kommer ihåg det - den ligger i stallet!
 
Mitt sto (ädelt huvud, storlek cob i huvudlag och grimmor. 12,5cm i delade bett.) har full på sin greenguard. Är jag ganska säker på att den är, har fått den begagnad..
Kan mäta den i början av veckan - bara jag kommer ihåg det - den ligger i stallet!
Tack! Det vore jättesnällt!
 
Till min funkar både full och xfull. Jag har köpt luddklädda grimmor på Börjes ( Fahrenheit) och Hööks och låtit sy på en slejf/ ögla mitt fram på nosen att trä remmen igenom för att slippa gummigrejen.
 
X-full har jag inte ens sett att det finns! Jag letade för några år sedan till min andra häst som har betydligt mycket större mule än den jag tänkte köpa till nu och en full på henne satt så tajt att den satt fast så det gick ju inte. Den fick åka tillbaka. Därför hade jag lagt ner tanken på greenguard till henne men då kanske det är värt att leta igen då!
Men, om din hade 12 cm i bett så borde kanske en full fungera på min. Han har en ganska vanlig d-ponnymule, 10,5 cm i bett och cob på grimmor, träns och även på den betesreduceraren i hinkmodell han har haft. Den sitter som ett andra skinn på min andra häst så skillnaden är stor!

Jag har för mig att jag köpte strl xfull den från lokala hästaffären :)

Hästen var rätt grov i huvudet, sådär lite fyrkantig som vissa kallblod är ❤️
 
X-full har jag inte ens sett att det finns! Jag letade för några år sedan till min andra häst som har betydligt mycket större mule än den jag tänkte köpa till nu och en full på henne satt så tajt att den satt fast så det gick ju inte. Den fick åka tillbaka. Därför hade jag lagt ner tanken på greenguard till henne men då kanske det är värt att leta igen då!
Men, om din hade 12 cm i bett så borde kanske en full fungera på min. Han har en ganska vanlig d-ponnymule, 10,5 cm i bett och cob på grimmor, träns och även på den betesreduceraren i hinkmodell han har haft. Den sitter som ett andra skinn på min andra häst så skillnaden är stor!
Bole hade xfull såg jag nu vid googling :)
 
Jag har för mig att jag köpte strl xfull den från lokala hästaffären :)

Hästen var rätt grov i huvudet, sådär lite fyrkantig som vissa kallblod är ❤
Ja! Jag hittade nu efter att du hade skrivit det :) Tack!

Ja då borde det ju gå. Hon har cob på vissa grimmor och full på vissa så huvudet är inte jättestort men hon är bred om mulen och det är också nosremmen som på vissa cobgrimmor blir för kort. Fyrkantig var ett bra ord :)
 
Toppen! Tack! Vad är det med grimman som du tycker gör den värd att köpa?

Ggn sitter så otroligt mkt bättre. Skönare för hästen och mindre risk de slinker ur. Ffa fästet på nosremmen, uppehållsremmen och fästet i nacken. Halsremmen är bra på de som kliar av sig den men behövs inte om de inte försöker ta av sig. Men fästena gör enorm skillnad för hur korgen sitter.
 
Ggn sitter så otroligt mkt bättre. Skönare för hästen och mindre risk de slinker ur. Ffa fästet på nosremmen, uppehållsremmen och fästet i nacken. Halsremmen är bra på de som kliar av sig den men behövs inte om de inte försöker ta av sig. Men fästena gör enorm skillnad för hur korgen sitter.

Tack så jättemycket! Då får det bli sådana :)
 
Ytterligare en fråga till er som har greenguard, hur mycket utrymme ska det vara mellan nosrygg/haka/kinder och till korgens väggar? Ett finger på var sida? Två? Mer? Hur mycket utrymme i korgen? Dvs. hur mycket bredare än mulen? Jag har fått utförliga mått på full och x-full nu så nu ska jag bara mäta hästarna också och då kan det vara bra att veta hur stor korgen ska vara i förhållande till hästen :)
 
Ytterligare en fråga till er som har greenguard, hur mycket utrymme ska det vara mellan nosrygg/haka/kinder och till korgens väggar? Ett finger på var sida? Två? Mer? Hur mycket utrymme i korgen? Dvs. hur mycket bredare än mulen? Jag har fått utförliga mått på full och x-full nu så nu ska jag bara mäta hästarna också och då kan det vara bra att veta hur stor korgen ska vara i förhållande till hästen :)

De ska kunna tugga, gäspa och röra käkarna så jag föredrar så mycket utrymme som möjligt.sen kan vissa använda det att slinka ur så man får kolla.

Min har jag skurit ut för den mjuka delen på "hakan" I bakkant på korgen för hon fick skav annars. Så som sagt, så mycket utrymme det går.
 
De ska kunna tugga, gäspa och röra käkarna så jag föredrar så mycket utrymme som möjligt.sen kan vissa använda det att slinka ur så man får kolla.

Min har jag skurit ut för den mjuka delen på "hakan" I bakkant på korgen för hon fick skav annars. Så som sagt, så mycket utrymme det går.

Okej tack! Ibland är ju inte för stort bra heller med ökad risk för skav osv. så därav frågan. Ja jag kan tänka mig att den kommer behöva skäras ut något om den nu ens går att få till på framförallt min ena.
Är grimman väldigt ställbar? Så svårt det där när det i vissa märken behövs full men i andra cob.
 
Okej tack! Ibland är ju inte för stort bra heller med ökad risk för skav osv. så därav frågan. Ja jag kan tänka mig att den kommer behöva skäras ut något om den nu ens går att få till på framförallt min ena.

Är grimman väldigt ställbar? Så svårt det där när det i vissa märken behövs full men i andra cob.

Jag har haft grimman på en som hade cob med. Där var den på gränsen till för stor. Men tycker den är rätt ställbar ja. Passar bra på min som oftast har full men vissa grimmor cob.

Skav får de lätt i början men jag har satt ludd på grimman runt nosen. Hjälpt mkt. Men man får hålla koll första dagarna och justera och förebygga och ställa om. Använd inte snabbfästet I gummi för nosen. Det skaver.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp