Grekisk mat

Energi

Trådstartare
Vi har saker att fira ikväll och alla är sugna på grekiskt, främst för tzatzikins skull. Vi har inte tillgång till grill, så vad gör vi?
Enda kravet är typ att det ska passa med tzatziki. :D
 
Vi har saker att fira ikväll och alla är sugna på grekiskt, främst för tzatzikins skull. Vi har inte tillgång till grill, så vad gör vi?
Enda kravet är typ att det ska passa med tzatziki. :D
Jag säger som @mandalaki, biffar, gärna på lammfärs, med tzatziki och klyftpotatis. Sjukt gott!
 
Allt passar med tratziki men jag tänker mig kycklingfile med klyftisar, sallad och tzatziki! Helst spett men vanlig file går ju också :)
 
Okej, klyftpotatis verkar det bli. Fetaostbiffar låter skitgott så det kanske får bli det också.. tzatzikin är viktigast!

Vi var på någon grekisk restaurant för ett tag sen, det serverades typ potatischips med någon svajngod riven ost på. Lite lik parmesan men ändå inte.. någon idé på vad det kan ha varit?
 
Okej, klyftpotatis verkar det bli. Fetaostbiffar låter skitgott så det kanske får bli det också.. tzatzikin är viktigast!

Vi var på någon grekisk restaurant för ett tag sen, det serverades typ potatischips med någon svajngod riven ost på. Lite lik parmesan men ändå inte.. någon idé på vad det kan ha varit?

Pecorino?
 
När jag googlade nu så hittade jag Saganakiost, det verkar vara den.
Riven?
Saganaki är en rätt, det finns ett par-tre sorters hårdost som brukar användas till den, kefalotyri och graviera är de vanligaste.

Man friterar/steker den i olja.

Greek-Saganaki-recipe-Pan-seared-Greek-cheese-appetizer-800x565.jpg
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 322
Senast: Mabuse
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 604
Senast: Cattis_E
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 767
Senast: Voeux
·
Mat Jag har en timmes väntetid i Flensburg ikväll, i passande tid för att äta något. Nån som vet om det finns mat att få tag i på/vid...
Svar
5
· Visningar
458
Senast: Strawberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp