miss_lillamy

Trådstartare
Jag och mamma planerar att åka till Grekland i slutet på juli men vi har aldrig varit där förut. Vi planerar att vara borta i en vecka och vill egentligen bara sola, bada och ta det lugnt. Det får gärna finnas trevliga restauranger med bra mat nära hotellet. Vi vill absolut inte ha all inclusive :)

Har ni några andra tips än Grekland funkar ju det också. Jag vet inte varför vi är så insnöade på just Grekland egentligen.

Vi har tidigare varit i Thailand, Dubai, Spanien, Turkiet och Cypern och det vore roligt att åka till ett annat ställe.

Många rekommenderar ju Kroatien, är det något att hänga i granen?O_o
 
Jag har bara varit på en grekisk ö och den älskade jag! Karpathos. Vackert, god mat och lite roliga utflykter om man vill, bland till en fantastisk bergsby! Rekommenderas verkligen.
Bodde i Karpathos stad (strax utanför, tog kanske 10 min promenad till hamnen).
 
Vi ska till Karpathos om ett par veckor, och valde byn Lefkos som baaara handlar om sola bada och god mat :) Vi tänkte iof hyra en bil ett par dagar för att se oss omkring, men det är ju valfritt.

Älskar Grekland just för lugnet, maten och människorna. Sen beror det ju på ö, boende och sådant såklart, vad man söker och föredrar.

Förra året var vi på Kefalonia som jag älskade! Samma där, en lugn liten by, litet härligt hotell med pool och massa bra tavernor i närheten (Byn Lourdas). Dock bergigt och jobbigt att promenera till och från stranden från hotellet, men utsikten och resten övervägde detta :)
 
@voltis Om ni hyr bil, kör till östsidans vackra stränder. Apella är finast, därefter kommer Kyra Panagia och sedan Achata (tycker jag). Ingen av dem är långgrund men ni håller väl koll på tösen. Alla tre har taverna på eller i anslutning till stranden.

Långgrunt är det däremot vid stranden Agios Nikolaos på västsidan (det finns ett Agios Nikolaos även på östsidan så välj inte fel).

Vill ni se en gammal fin by och inte orkar ta er ända till Olympos är Mesochori, nära Lefkos, ett bra val.

Vill ni gå i souveniraffärer är förstås öns huvudby, Pigadia, ett bra val.
 
Jag är faktiskt inte superförtjust i Apella, till skillnad från typ alla andra. För mig hade den varit finare utan alla f****** solstolar och parasoller, den är ju så naturskön i sig. Fast den hisnande vägen dit ner när man kommer på moppe är fantastisk.
 
Vad heter den stranden med klappersten och något litet hus/kyrka som ligger på en klippa? Där fanns inte en kotte när jag var där.
 
Vad heter den stranden med klappersten och något litet hus/kyrka som ligger på en klippa? Där fanns inte en kotte när jag var där.

Kyra Panagia kanske du tänker på? Fast där brukar vara rätt mycket folk. Den är jättevacker med kyrkan däruppe.

Är inte hemma så jag fick låna en bild från nätet:

kyra-panagia-karpathos-grekland-1423989.jpg
 
Där fanns inga parasoller när jag var där. Kanske kan vara den iallafall :D Det kanske inte ens fanns en kyrka där...hahaha jag minns inte! Jag hämtar en bild från min resa.
 
Senast ändrad:
Utan parasoller där måste den vara himmelsk. Min personliga åsikt är att den är finare än Apella, till och med. Fast alla tre stränderna har haft parasoller då jag varit där (maj/juni och september).
 
@niphredil Jag vet inte :o. Sedan -89 tror jag det är ett eller högst två år som jag inte varit där. Oftast har jag varit där två gånger om året.

På Karpathos har jag varit kanske fyra gånger så det skulle vara skräp om jag inte kände igen stränderna där ;)

@miss_lillamy Om du och din mamma kan tänka er en mycket liten ö som är väldigt lugn, kika på Tilos. Även dit finns charter, trots att den är så liten. Man flyger till Rhodos, sedan är det båt max två timmar. Titta så att flyget går söndag morgon, då kommer ni över till Tilos med båt söndag kväll, annars riskerar ni en övernattning på Rhodos (vilket en del iofs tycker är bra).
 
Utan solstolar I JULI? Ofattbart :eek:

Det såg ut som Achata så jag googlade andra bilder på den och det stämde :D. Men stränderna är rätt olika så det var inte så svårt.
 
@mandalaki tusen tack för fina tips! Har så klart googlat ön en del redan men "privata" tips är alltid bäst! :D

Solstolar är nästan ett måste för oss med barn så det var bara positivt hehe!
 

Liknande trådar

Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: Ava22
·
R
Äldre I år har jag och min bror lovat våra kids en solsemester efter alla resor till snön. Uppdraget att hitta "rätt" resmål föll på mig...
2
Svar
30
· Visningar
2 086
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 115
Senast: sjoberga
·
Äldre Var är det varmt och solsäkert (ska gå att sola och bada, gärna i havet!) i slutet på september/början av oktober? Ressällskapet vill...
2
Svar
28
· Visningar
2 144
Senast: mira2013
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp