Greyhound och Dalmatiner?

M

Maadaa

Ja vad tror ni det blir för hund av den blandningen?

Om inte jag har helt fel så är väl en dalmatiner en väldigt aktiv hund. Greyhound vet jag inget om förutom att en del springer löp.

Alla åsikter mottages tacksamt! :)
 
Sv: Greyhound och Dalmatiner?

tror de blir en krävande hund, inget man bör ge sig in på om man är förstagångsägare iaf...

hittade rasinfo på dalmatiner:Än idag vaktar rasen ganska energiskt och säger med stor inlevelse ifrån om någon obehörig närmar sig tomten, familjens bil och när det ringer på dörren. Dalmatinern kan också vara mycket modig om någon familjemedlem skulle hotas.

så risken är väl att de blir en snabb, vaktande hund ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Greyhound och Dalmatiner?

Jag tror att det blir en hund som älskar att springa fort :D

Jag är faktiskt lite nyfiken på korsningen. Nu är jag inte så nära bekant med greyhound men jag tycker inte blandningen låter som den värsta även om raserna inte är syskonraser direkt.
 
Sv: Greyhound och Dalmatiner?

Jag tror inte att det blir nån jättejobbig hund. Greyhounden är ju väldigt lugn och kräver bara lite lösspring för att vara nöjd. Det "värsta" du kan få är väl en Dalmatiner med jaktinstinkt.
 
Sv: Greyhound och Dalmatiner?

Jag tro inte det är en så dum blandning heller egentligen. En dalmatiners som är aktiv, enn grayhound som e ...... lat, men snabb=)

kan få jaktinstinkt men de har ju många smäckra raser som är aktiva.. du har ju aif en hund som hänger med i långa galoppsträckor=)
 
Sv: Greyhound och Dalmatiner?

Jag håller med föregående, tror inte det blir en katastrofblandning. Både greyhound och dalmatiner är lugna inomhus, och springer som galningar när de är ute.

Dalmatinern ska inte ha någon jaktinstinkt, men det finns några som har i alla fall. Utgår jag från mina egna individer jagar de, liksom greyhounden, med blicken snarare än med näsan.
 
Sv: Greyhound och Dalmatiner?

Fast det är ju jaktinstikten som är själva grejen med en Greyhound... utan den skulle den inte dra efter en lätsas hare och människan skulle inte kunna ha dem till kapplöppning oavsett hur fort de kunde kubba.

JAG skulle inte vara intresserad av att köpa hund från någon som tillverkar den typen av blandning - jag kan inte se något som helst syfte med parningen annat än att producera valpar. Å andra sidan skulle jag aldrig köpa någon form av blandis från någon jag inte kände. Det finns dessutom ett stort antal rena raser som jag aldrig skulle skaffa.
 
Sv: Greyhound och Dalmatiner?

Alla blandningar är väl dumma blandningar... (så till vida det inte är en del av ett noga uttänkt avelsarbete för att vidareutveckla en ras)
Men om greyhounden kan jag i alla fall säga att det är en otroligt snäll soffpotatis som gärna springer några varv ute och går långpromenader, men lika gärna ligger hoprullad inomhus.
 
Sv: Greyhound och Dalmatiner?

Kl

Tack för alla svar. Alltid bra att få lite synpunkter. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 235
Senast: Acto
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 718
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 811
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp