Greyhound!

Rosenblad

Trådstartare
Jag har länge varit förälskad i rasen greyhound och undrar nu om det är några här på forumet som är ägare till en greyhound. I så fall skulle jag gärna vilja ställa lite frågor :)!
 
Drömmer verkligen om att köpa en i framtiden, så jag har några frågor jag undrar:

1. Hur är den som första hund?
2. Hur är den som barn- och familjhund?
3. Kräver den mycket daglig fysisk träning?
4. Hur fungerar den ihop med andra hundar?
5. Hur är den som individ?
6. Vad är rasens största nack- och fördelar?

Tack på förhand :)!
 
Jag har nu 1 Greyhound och innan honom hade jag en annan Greyhound. Det var min första hund.

1. Hur är den som första hund?
Ja, min första hund var en pensionerad kapplöpningshund. Jag fick honom när han var 8 år gammal och han blev lite över 13 år gammal så vi fick några härliga år tillsammans.
Jag tror att om man bara är insatt i rasens speciella beteende och vet vad det är för sorts hund man skaffar sig så tror jag de är alldeles utmärkta första hundar. Mycket för att de är snälla och lugna (som vuxna är de väldigt lugna i alla fall). De är "milda" i sättet och kräver ingen hård och tuff uppfostran men det är självklart en fråga om individer men generellt sett så är de lätta att ha att göra med.
2. Hur är den som barn- och familjhund?
Om du skaffar en valp blir det nog inga problem med barn, så länge de vet hur man ska uppföra sig runt hundar. Greyhounds älskar att bli klappade! De kommer gärna och gnider sig mot en och står och lutar sig mot en när man klappar de. De är helt underbara hundar och är riktiga kelgrisar som gärna ser att det finns mer än en person som kan klappa de! De kan vara lite ointresserade av folk de inte känner men brukar vara förtjusta i snälla människor.
3. Kräver den mycket daglig fysisk träning?
Många tror att Greyhounds måste ut och springa flera mil om dagen. Ojoj, kunde inte vara mer fel! Det är hundvärldens soffpotatisar vi snackar om! De nöjer sig med några dagliga promenader men måste få lov att springa av sig ibland, gärna dagligen och det är en sann fröjd att se en Greyhound i topptrim sätta fart. De springer gärna rakt mot dig i 190 för att 30 cm framför dig snabbt som ögat svänga så det gäller att stå still när de sätter fart och INTE ta ett steg åt sidan när hunden kommer rakt mot en. Det kan smälla rejält...Och, kolla så det inte finns något som hunden kan jaga....
4. Hur fungerar den ihop med andra hundar?
Mina fungerar/fungerade bra med andra hundar och även katter även om det är fd kapplöpningshundar jag har/haft.
Men jag har märkt på min nuvarande Greyhound att han helst leker med andra vinthundar, vi har även en whippet och de har jättekul tillsammans. De älskar att springa runt och jaga varndra. Men hundar är ju olika, mina har varit hanar och min förra hund hade en hund han hatade men det var för att den attackerade oss en gång. Men jag har aldrig behövt skämmas över argsinta hundar utan de har alltid varit trevliga mot andra hundar, speciellt små flickhundar...
5. Hur är den som individ?
När Nicke blir glad ler han, det har jag hört att Greyhounds ofta gör. Usch vad svårt att beskriva en hund, de är så otroligt snälla och goa, underbara gosedjur i sängen. De är lugna och lättlärda men tycker att lydnadstjat är onödigt när de väl lärt sig det. Du kan ju aldrig lita på att hunden INTE sätter efter något hur lydig den än är. Instinkten att jaga är otroligt stark, mer eller mindre hos olika individer men den finns där och det måste man hela tiden tänka på som ägare. De älskar sällskap och vill gärna vara med överallt.
6. Vad är rasens största nack- och fördelar?
Fördelarna med rasen är deras lugna sofistikerade sätt, när de inte får ett ryck och spelar Allan.
De tar upp lite plats inomhus, när de inte ligger utfläkta på sängen.
Lättskött päls, övervikt är inget större problem inom rasen.
Nackdelarna , måste få springa av sig och det kanske inte är så lätt för alla att hitta en äng eller ett fält som är passande. De kan behöva täcke på vintern om det är riktigt kallt.
Men på det stora hela är Greyhounds det underbaraste man kan ha! "If you want to make a fast friend, get a Greyhound!" Du får jättegärna pm:a mig om du vill veta mer!
 
Håller väl med om det mesta...men mina hundar (två tikar)är inte speciellt förtjusta i barn faktiskt.Inte aggressiva eller så...men de kan säga ifrån med ett tjuvnyp om barnen gör något som känns obehagligt.Jodå... de är uppvuxna med barn i familjen.

Hittade en kul grej på en amerikansk sida översatt blir det:
"En greyhound behöver sova hela dagen för att få en god natts sömn"...jag flinade när jag såg det.De är ju äkta soffpotatisar.

Skulle inte byta bort dem mot något i världen...en stor hund som är intelligent som få.
 
Haha så du säger! :rofl:

Visst är Smulan fin...men jag tycker lika mycket om mina greyhounds.Smulan är en blå Grand Danois för den som undrar.
 
Mkt bra skrivet! Jag har tävlings hundar själv, och har före denna ras provat många olika sorter.
Jag har även jobbar som tränare så det har blivit en del hundar att "öva" sig på.
Jag måste säga att Greyhundarna blir lite racister pga att de flesta aldrig ser andra hundar en sig själva. Men jag har inte sett detta som ett problem för det är lätt att träna bort, du ska bara låta dem vara som en "vanlig" hund. Självklart är det inget som finns i en liten valp utan det är nå´t som kan komma med tiden hos en del tävlings hundar.
Jag tycker att du ska åka på lite tävlingar och kolla in rasen live! Det e otroligt härligt att se dessa hundar flyga fram för att få bita i en trasa!! Jag har alltid haft mina hundar med barnen och det har aldrig varit problem där inte, tyvärr så har jag inte lyckats övertala mina att klara det där med katter, och man kan glömma att ha den lös i skogen!! Dels så jagar de allt, och ganska ofta klarar sig inte bytet, och de e tyvärr ganska skade drabbade om de råkar dra en repa i skogen, men de e ju inte så konstigt kör in din bil i 70 km/h så får vi ju se hur den ser ut :D!
 
Jag tycker dom är vackra i mina ögon...de har stil,grace och har en sådan värdighet i sitt sätt som inte kan mätas med andra så sett.Jag tycker om deras uttrycksfulla ansikten och att man tydligt ser vad de tycker och tänker. :love: :love:

Jag förstår inte att inte fler överväger greyhounds som sällskapshundar.De är ju så anpassningsbara! :love:

He,he jag rasister är de faktiskt...Lady(greyhound) tyckte det var ganska ok med Smulan som är Grand Danois...men Muffi(greyhound) tyckte att Smulan var det äckligaste hon sett...hon gick omvägar och bytte rum för att slippa vara ens i samma rum!Det tog ett par månader men nu är hon helt accepterad även om man får den berömda blicken av dem ibland som säger "inser du vad du släpat hem?".... :rofl:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 168
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
776
Senast: Roheryn
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 297
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
2 005
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp