Griffelbensfraktur- igångsättning

Elise4321

Trådstartare
Min häst har fått en griffelbenfraktur som upptäcktes av en slump. Det dåg bra ut och den hade läkt ihop bra så ingen op krävdes 😊 Det har nu gått har ungefär 10 -11v sen det hände, jag vet inte exakt när han fick den för han har aldrig varit halt men fick ett överben då. Han har gått på bete hela sommaren så han har ju rört på sig en del själv. Vetrenären sa, när han vinat ungefär 6-7 v, att jag ska skritta i två veckor och sen sätta igång honom. Det har jag gjort och de sista 2 veckorna även lagt in trav. Tänkte börja galoppera så smått till veckan. Ni som haft griffelbensfrakturer utan hälta och som inte krävt op, hur har ni lagt upp igångsättningen och när kunde ni börja hoppa lite smått igen? Tvvärr är min vetrenär på semester nu så jag kan inte rådfråga honom. Som jag förstod det var frakturen i sig inte ett problem utan snarare risken att överbenet blev aktivt igen. Men det har varit helt svalt åtminstone 6 veckor nu.
 
Senast ändrad:
Vetrenären tyckte inte att det behövdes eftersom dom första plåtarna såg så bra ut.
Jag menade just för att kolla överbenet. Det gjordes vid flera tillfällen när min förra medryttarhäst fick samma typ av skada. Igångsättningen fick anpassas just för att hålla överbenet lugnt. Det var jättestort först men är nu inte ens märkbart.
 
Hur lång tid tog det innan det minskade? Tycker faktiskt att ”mitt” överben blivit något mindre faktiskt
 
Fast det har jag faktiskt oxå varit med om! På min 5-åring försvann det i princip på ett år. Men han hade ingen underliggande fraktur utan bara ett ”vanligt” överben 😬
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
1 905
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Önskar råd från er med erfarenhet från griffelbensfrakturer. Häst som i vintras fick en spark och därmed griffelbensfraktur. Frakturen...
2
Svar
22
· Visningar
7 315
Senast: mackan
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 107
Senast: Rubinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp