Griffelbensfraktur - op eller inte?

kardemumma

Trådstartare
Önskar råd från er med erfarenhet från griffelbensfrakturer.
Häst som i vintras fick en spark och därmed griffelbensfraktur. Frakturen sitter högt upp och op gjordes inte på vet's inrådan utan hon skulle ställas av och förhoppningsvis läka ihop. Hon har aldrig varit tydligt halt, endast vid böjprov. Hon har bara gått i vanlig hage ett halvår men vid återbesök sågs att frakturen inte läkt ihop och hon visar en försiktighet med aktuella benet i trav på volt.
Alternativen är följande: sakta sätta igång henne och se hur det verkar. Risk för att hon felbelastar och får krämpor någon annanstans iom försiktigheten?
Op och god prognos för benet men risker iom sövning? Kan man göra stående op?
Skulle man avvakta med op och sen konstatera att det måste göras iaf får man ju börja om med igångsättningen, dvs tillbaka på ruta ett.

Hur mycket arbete krävs efter op:n? Byta bandage dagligen och hålla det torrt, men kan man låta hästen gå i sjukhage 3x3 m lika bra som stå på box? Fodra med färskt klippt gräs ( känns så tråkigt att äta hö på sommaren)? Har två hästar hemma och det hade underlättat om hon kunde gå ute så de ändå har sällskap av varandra.

Tusen frågor och noll erfarenhet av liknande, så hjälp mig gärna få lite klarhet! (Kontakt hålls självklart med vet men då jag inte äger hästen har inte jag själv pratat med denne i dagsläget).

Mvh
Kardemumma
 
Önskar råd från er med erfarenhet från griffelbensfrakturer.
Häst som i vintras fick en spark och därmed griffelbensfraktur. Frakturen sitter högt upp och op gjordes inte på vet's inrådan utan hon skulle ställas av och förhoppningsvis läka ihop. Hon har aldrig varit tydligt halt, endast vid böjprov. Hon har bara gått i vanlig hage ett halvår men vid återbesök sågs att frakturen inte läkt ihop och hon visar en försiktighet med aktuella benet i trav på volt.
Alternativen är följande: sakta sätta igång henne och se hur det verkar. Risk för att hon felbelastar och får krämpor någon annanstans iom försiktigheten?
Op och god prognos för benet men risker iom sövning? Kan man göra stående op?
Skulle man avvakta med op och sen konstatera att det måste göras iaf får man ju börja om med igångsättningen, dvs tillbaka på ruta ett.

Hur mycket arbete krävs efter op:n? Byta bandage dagligen och hålla det torrt, men kan man låta hästen gå i sjukhage 3x3 m lika bra som stå på box? Fodra med färskt klippt gräs ( känns så tråkigt att äta hö på sommaren)? Har två hästar hemma och det hade underlättat om hon kunde gå ute så de ändå har sällskap av varandra.

Tusen frågor och noll erfarenhet av liknande, så hjälp mig gärna få lite klarhet! (Kontakt hålls självklart med vet men då jag inte äger hästen har inte jag själv pratat med denne i dagsläget).

Mvh
Kardemumma

Om frakturen inte läkt på så länge och hästen beter sig som ni konstaterat hade jag definitivt opererat.
Vad jag vet så opererar man ofta griffelben ståendes. Prata med din veterinär vad som gäller för er, beror ju lite på hur komplicerat brottet är också eventuellt.
De jag känner som opererat har fått gå i sjukhage efter operation.
 
Jag hade opererat. Jag opererade min med fraktur som varit halt i flera månade rutan att bli bättre. När jag köpte honom opererade jag honom direkt. Han stod två veckor i sjukhage, tog stygnen efter 10 dagar. Började skritta efter de två veckorna i sjukhagen och travade en vecka efter och bara såret höll så var det bara att rida igång. Ohalt direkt.

Så jag hade opererat för att slippa den långa konvalescensen och osäkerheten på om det blir bra. :)
 
Jag hade opererat. Jag opererade min med fraktur som varit halt i flera månade rutan att bli bättre. När jag köpte honom opererade jag honom direkt. Han stod två veckor i sjukhage, tog stygnen efter 10 dagar. Började skritta efter de två veckorna i sjukhagen och travade en vecka efter och bara såret höll så var det bara att rida igång. Ohalt direkt.

Så jag hade opererat för att slippa den långa konvalescensen och osäkerheten på om det blir bra. :)

Var opererades din? Vet du vad som gäller med stående op, är det vanligt att de kan göra det?
Rent praktiskt, sjukhage på sommaren, funkar det att ge avslaget gräs? Med bara två hästar och 6 ha så kommer aldrig min andra häst hinna beta allt annars :) Aldrig haft en sjuk häst som behövt vare sig op eller stå i sjukbox/hage så är helt novis! :)
 
@kardemumma Min opererades i östersund. Liggandes. Har inte hört att man gör denna operation ståendes.

Min stod i sjukhage i max 14 dagar, sen ut i vanliga. Det enda som ska läka efter en griffelbensoperation är operationssåret. Det finns ju inget brott som ska läka iomed att man tar ut den lösa biten eller kapar griffelbenet ovanför brottet och plockar ut allt löst. Såret läkte på 14 dagar för min. Stygnen togs efter 10 dagar och för att vara säker å se att det höll fick han gå kvar i sjukhagen i 4 dagar till. Sen ut i stora hagen och börja skritta. Skrittade en vecka och såret höll och han var ohalt så jag började med trav och galopp då och satte igång honom riktigt.
 
Sant, och då har även min andra häst sällskap vilket minskar risken för att hon drar på sig skador (gillar icke att vara själv ;)).
Men som jag fattade är det väta man ska akta sig för, så om det regnar får det väl bli box iaf.
 
Jag rekommenderar OP.
Pålle fick griffelbenet avsparkat för ETT år sedan vilket inte upptäcktes då han aldrig var halt och belastat som vanligt.
I januari i år märkte jag att något var knas, in på röntgen och då upptäcktes det.
OP 7 maj, allt gick kanonbra. Liggande sövning utan problem.

Boxvila ordinerade de 2 första veckorna men då pålle hade förstoppningskolik i vintras märkte vi att han var på väg mot det efter ca 3 dagar. Så det blev liiiten gräshage 2 tim på fm och 2 tim på em i en vecka. Gick jättebra.
Sedan liten gräshage på dagarna och box på nätterna i ca 2 veckor.
Sedan gick han ut i vanliga hagen med de andra. Han har belastat benet ända sedan OP.

Bandaget skall bytas efter 1 vecka, EJ RENGÖRAS utan endast byta det. Sedan efter 2 veckor tog jag bort stygnen själv.

Eftersom pålle blev otroligt öm i fötterna pga vi var tvungna ta bort skorna inför OP så han han inte kunnat skrittats för hand men springer på i alla gångarter i hagen. Så nu imorgon får han nya skor och sedan i veckan börjar vi med 2 veckor skritt uppsuttet.

Hittills verkar allt ha gått toppenbra!!!
 
Jag rekommenderar OP.
Pålle fick griffelbenet avsparkat för ETT år sedan vilket inte upptäcktes då han aldrig var halt och belastat som vanligt.
I januari i år märkte jag att något var knas, in på röntgen och då upptäcktes det.
OP 7 maj, allt gick kanonbra. Liggande sövning utan problem.

Boxvila ordinerade de 2 första veckorna men då pålle hade förstoppningskolik i vintras märkte vi att han var på väg mot det efter ca 3 dagar. Så det blev liiiten gräshage 2 tim på fm och 2 tim på em i en vecka. Gick jättebra.
Sedan liten gräshage på dagarna och box på nätterna i ca 2 veckor.
Sedan gick han ut i vanliga hagen med de andra. Han har belastat benet ända sedan OP.

Bandaget skall bytas efter 1 vecka, EJ RENGÖRAS utan endast byta det. Sedan efter 2 veckor tog jag bort stygnen själv.

Eftersom pålle blev otroligt öm i fötterna pga vi var tvungna ta bort skorna inför OP så han han inte kunnat skrittats för hand men springer på i alla gångarter i hagen. Så nu imorgon får han nya skor och sedan i veckan börjar vi med 2 veckor skritt uppsuttet.

Hittills verkar allt ha gått toppenbra!!!

Vad skönt att allt verkar gå bra! Tycker här och på andra ställen jag läst att andra fått relativt kort period boxvila/sjukhage av vet, runt 2 veckor. Den som kollat på denna hästen sa en månad, men det kanske är väl tilltaget bara för att vara på säkra sidan? Kommer du inte behöva göra något återbesök om igångsättandet går bra? Funderar lite på vilka kostnader som kan tillkomma utöver själva op.
Hade kanske vart optimalt att pricka in op i samband med semestern när man är hemma på dagarna och kan ha uppsikt. Å andra sidan lär det inte bli så mycket utflykter då, men det är väl kanske lika bra iaf om man ser till plånboken ;)
 
Från början sa vet 2 veckor boxvila och 6 veckor sjukhage men kirurgen som utförde op skrattade lite och sa nä nä, det behövs inte. Då det endast är såret som ska läka är det mycket kortare. Ingen blev gladare än jag :)
Själva op kostade ca 15 000 men då sprutades han även för kotledsinflammation i båda fram (troligtvis har han avlastat bakbenet) och inga återbesök behövs om han går fint under igångsättning och inga kvarstående men förväntas förutom ärret men det syns inte under pälsen.
Jag bad om att få skjuta på op till en tidpunkt som passade mig bättre utifrån jobb osv och det var inga problem, han var ju inte ens halt när detta upptäcktes. För din egen stressnivå rekommenderar jag att ta det när du har som mest tid och kan ha mest koll.
 
Hade typ bestämt att det blir op, men efter idag känns det inte lika självklart längre... Pratat med chefsveterinären i Skara idag och han tog en titt på röntgenplåtarna igen. Han menade på att han har många exempel på hästar med likadan fraktur (=på ett bakben, rakt bakifrån) som klarat sig fint utan op. Att han säger så, som går miste om en betalande patient, gör ju att man börjar fundera igen. Han sade att man lika bra kan sätta igång henne och testa, blir hon halt så får man göra op då. Hon är alltså helt ren idag, alltid varit ända sen hon fick sparken.

@FreSus var satt din pålles fraktur? Hur märkte du att nåt var knas?
 
Sorry @kardemumma , inte varit inne på ett tag.

Min pålle fick spark i januari 2013, rejält sår, lätt svullen och öm 2-3 dagar, ingen direkt hälta. Ren efter dessa dagar, såret läkte jättefort.
Sedan i januari 2014 kom en olustkänsla vid ridning, ingen hälta men allmänt ovillig med bakdelen, tog inte i bl.a.

Frakturen var på hö bak, rakt bakifrån. Min vet sa att hade detta upptäckts på en gång hade man satt honom på box och låtit den växa ihop av sig själv då brottet var så fint. Nu gjorde man inte det utan benet belastades, delarna åkte isär och på vissa ställen gnuggades de mot varandra.

Man ska komma ihåg att runt en fraktur bildas ärrvävnad, har man otur kan själva vävnaden irritera. Hästen kan också börja avlasta benet med andra kroppsdelar, min sprutades i båda fram samtidigt som op, men vet inte om detta är pga frakturen.

Har du någon bild på frakturen? Jag bifogar min strax...
 
Hade typ bestämt att det blir op, men efter idag känns det inte lika självklart längre... Pratat med chefsveterinären i Skara idag och han tog en titt på röntgenplåtarna igen. Han menade på att han har många exempel på hästar med likadan fraktur (=på ett bakben, rakt bakifrån) som klarat sig fint utan op. Att han säger så, som går miste om en betalande patient, gör ju att man börjar fundera igen. Han sade att man lika bra kan sätta igång henne och testa, blir hon halt så får man göra op då. Hon är alltså helt ren idag, alltid varit ända sen hon fick sparken.

@FreSus var satt din pålles fraktur? Hur märkte du att nåt var knas?

Klok och seriös veterinär. Som sagt, har hon varit ohalt redan från första början så brukar vettiga veterinärer döma så om plåtarna inte uppvisar behov i sig att operera pga hur det ser ut där på röntgen i fråga om prognos. Det är ju inte så att du kommer rida omkring i femtielva år om hästen verkar det minsta besvärad så ärrvävnad osv kommer ju inte vara aktuellt utan precis som du fått råd om går det isåfall bra, bara du är uppmärksam, att isåfall komma in direkt om det skulle visa sig att hästen blir oren det minsta osv.

@FreSus skillnaden i ditt fall som jag läser det är väl att TS har veterinär och röntgen och konstateranden av skadan och du hade det inte utan det blev problem sen för att ni trodde det var en ren sårskada från början osv.

TS däremot hade jag nog velat ha en helt ny röntgenplåt från hur exakt det ser ut i dagsläget innan du bestämmer dig, dvs inte bara kika på gamla plåtar innan man bestämmer sig från veterinärens sida. Eftersom hästen trots allt reagerade på böjprov med skadan, det är en liten flagg ang. frakturen tycker jag, många hästar med griffelbensfraktur är nämligen vare sig halta rakt av eller ens på böjprov, men din reagerade ju på böjprovet så jag hade innan man bestämt sig som sagt ändå velat ta färska plåtar innan man som veterinär bestämmer att operation är onödigt eftersom det gått lite tid sen sist osv.
 
Senast ändrad:
griffelben_zpsf60cf977.jpg

Klicka för att se hela bilden
 
Klok och seriös veterinär. Som sagt, har hon varit ohalt redan från första början så brukar vettiga veterinärer döma så. Det är ju inte så att du kommer rida omkring i femtielva år om hästen verkar det minsta besvärad så ärrvävnad osv kommer ju inte vara aktuellt utan precis som du fått råd om går det isåfall bra, bara du är uppmärksam, att isåfall komma in direkt om det skulle visa sig att hästen blir oren det minsta osv.

Vad räknas som femtielva år? Min visade inget på ett helt år... Nu hade inte min skadlig ärrvävnad men kunde ha haft..
Menar inte att hennes vet gör fel, det är jäkligt svårt att veta vad som är rätt om 1, 2, 3 månader eller ett år.
 
@FreSus : min kommentar var att det är stor skillnad på om du upplevde det som en vanlig sårskada och frakturen aldrig uppdagades eller diagnosticerades utan ni red på för hästen var ohalt, i jmf med TS som faktiskt fick sin fraktur detekterad och konstaterad . Det är jättestor skillnad.
Jag har själv haft häst med griffelbensfraktur och den var aldrig halt öht och inte ens på böjprov. Läkte helt okomplicerat och utan några som helst problem öht men det var dels pga att veterinär ändå drog röntgen, konstaterade frakturen och sen att jag var medveten om det så hästen fick ta det lugnt i ngn månad, kunde gå i vanlig hage och ridas på skrittimmar i skogen osv utifrån det, men hade jag inte vetat om det och fortsatt rida hoppträning osv hade det räckt med att den slagit i några bommar eller gått i en superkuperad hage och röjt några gånger osv så hade det kunnat bli annorlunda.

Fick även åka in några gånger månaderna efter för att kolla att frakturen fortfarande läkte som den skulle och att allt låg i läge och inga pålagringar som störde leden eller hotade att göra det osv.
 
Min fick en fraktur i oktober, ca 2cm upp på det inre griffelbenet på vä bak. Sår, svullen och lätt hälta i typ två dgr. Trodde först bara sårskada. Vid åb för ett annat problem röntgade vi "bara för att" och hoppsan, en fraktur. Då hon var ohalt på benet och det gått fyra veckor redan gjorde vi inget utan vid nästa åb ytterligare fyra veckor senare, ny röntgen och ultraljud för att se om frakturen störde närliggande strukturer. Allt såg lugnt ut men oläkt fraktur.

Vi diskuterade op och jag var tydlig med att jag hellre opade i dec-jan på en redan konvalescent häst än rida igång och upptäcka bekymmer i april-maj när man är igång och allt runt omkring är sämre för op. Båda veterinärerna som tittade på henne ansåg dock att risken för bekymmer vid op är större än risken för bekymmer med frakturen så jag opade inte och vi är nu igång i alla gångarter, har börjat småhoppa lite och det känns bra. :)

Skulle det bli bekymmer vad det lider skulle jag invänta en lämplig tid att opa och göra det då.
 
Vi har opererat på stående häst ATG Malmö. Vi har även haft en kompis häst där man sa samma som hos din den fick så mycket ärrvävnad i senan för man inte gjorde OP att den till slut avlivades.
 
Svarar alla.

Jag har tyvärr ingen bild, men frakturen är kraftigare än din med större glapp.
Hon fick sparken i november, inte halt bara ett sår. När såret läkt sattes hon igång och reds normalt. I januari åkte till vet av annan orsak och då konstaterades frakturen vid röntgen. Alltså har hon precis som @FreSus häst ridits innan det upptäcktes. Just vad gäller ärrvävnad som kan irritera och möjlig felbelastning är det som gör att jag ändå väger över mot op nu. Sen var hon inte halt vid böjprov nu i juni, utan hon "var försiktigare" med det benet enligt vet på böjt spår. Jag har en bokad tid v.28 och det lär nog bli op då. Känns ändå tryggast.

@mackan Den senaste plåten är från början av juni och det är denna veterinären i Skara tittat på vid det uttalandet.
 
@kardemumma ok tack för förtydligandet, jag insåg inte att skadan var gammal och att hästen ridits under lång tid innan skadan upptäcktes osv.
I ditt fall hade jag isåfall definitivt opererat nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en griffelbenfraktur som upptäcktes av en slump. Det dåg bra ut och den hade läkt ihop bra så ingen op krävdes 😊 Det...
Svar
7
· Visningar
861
Senast: Elise4321
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 183
Senast: Liten
·
Ridning Jag letade efter den gamla hederliga igångsättningstråden men hittade den inte så jag skapar mig väl en egen. Hjälp mig o allvetande...
Svar
2
· Visningar
1 526
Senast: Elisha
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 105
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp