Griffin Cob på denna?

M

-moa-

Ännu en sadeljakts tråd...

Jag funderade på om en griffin Cob dressyr kunde passa på min dam.
Den är ju tydligen lite kortare och annan form på bossorna än dom vanliga griffin sadlarna.
Hon har haft en Selecta, som hon fick tryck på länden av så det funkade inte.
Jag själv gillar faktiskt griffin, men hade gett upp på dom eftersom jag inte vill ha henne öm igen, men sen fick reda på att cobbarna är ltie annan form o kortare.

Ryggen blir ju rakare under arbete såklart, men dom flesta raka sadlar verkar vara i farozonen för att kunna ge problem med länden igen, hon är ju ädnå arab och därmed inte såå mycket rygg att leka med, även om hon inte är jättekort.

Hon är ganksa rak. kommer självklart få mer muskler. Prestige 37 är för smal redan så komemr behöva nåt brett.

Vad tror ni, nån idé att prova?

några veckor sedan


nu (bukmagen är inte fett utan kom när hon magrade så kommer försvinan snart hoppas jag)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Griffin Cob på denna?

Tror nog hon kommer ha för hög manke för cob tyvärr. Men nu kan man ju byta järn i alla, hade testat en ny, för normal manke och satt i passande järn. :)
 
Sv: Griffin Cob på denna?

Ahh ja det var det jag var ltei rädd för, hon har ju en ganksa lång manke också.

Men cobbarna går väl inte få tag på här längre? Hon har haft en Selecta innan och den var för lång/fel form på bossor, så hon fick tryck skador på länden så därför vågade jag inte ha en 'vanlig' igen.

Kanske får leta vidare då. Kan man itne ta en 'vanlig' griffin till en sadelmakare oh helt stoppa/göra om bossorna? Så dom liskom blir mer avrundade eller nåt. suck, snacka om desperat haha!
Tack för svaret!
 
Sv: Griffin Cob på denna?

Hur menar du med en "vanlig" griffin? Det finns både dom som är väldigt raka och dom som är mer svängda. Det är olika beroende på modell. :)
 
Sv: Griffin Cob på denna?

klart du kan göra om bossorna, men du kan ju inte ändra bommens form. stoppningen ändras ju, och i slutändan är det ju enklare att bara köpa en sadel som passar från början.. prova ut en annan sadel =)
finns många sadelutprovare, eller så går du kursen själv ;)
 
Sv: Griffin Cob på denna?

Jo visserligen men var mer längden som var problem med, dom 'vanliga' är ju längre än cobben som jag fatta det? Och eftersom hon fått problem av en selecta så känns det ju ltie farligt så att säga att ha en liknande.

Vilka av dom är rakare då? Hon behöver en rak och kort, med bossor inte kan trycka in i länden, och så måste den vara ganksa bred, ialalfall 110grader, och så har hon ju en manke också som måste åf plats.

KL
theresesandberg: jo, det var väl en desperations tanke haha, egentligen vill jag ha en bomlös jag hittat men har inte råd med den så måste ha nåt att sätta igång henne i som funkar för oss båda.
 
Sv: Griffin Cob på denna?

Enligt mina erfarenheter så är Selectan väääldigt rak, den passade min häst med väldigt rak rygg. Jag har nu en T6 showjumper, också Griffin, och den är lika rak.

T4orna är böjdare än t6orna. :)
 
Sv: Griffin Cob på denna?

Hmm men suck, jag blir bara virrig haha, för hon har ju en väldigt rak rygg, men jag tror problemet blir att dom flesta raka sadlar ocskå är ltie långa för henne och då trycker in i länden :/
Men hon kan ju inte ha en mer svängd bom för det liksom, har en prestige som funkade i några veckor när hon var ltei överbyggd nästan och växte, men sen var ju den körd, plus att den är för smal ändå.

Så jag är ute efter en rak men kort sadel som sagt, vilket det itne verkar så lätt att hitta, speciellt som man sen själv ska kunna rida i den plus ha råd med den, o den ska vara vid nog o ha plats för manken. och helst Y storppar eftersom hennes sadelläge är mycekt längre bak än sadelgjordsläget så finns risk att sadel dras fram annars.
Jag kankse får bli barbacka ryttare istälelt haha, jag börjar känna mig...less på sadlar. suck
 
Sv: Griffin Cob på denna?

Då är det ju en kortare sadel du ska ha, sadeln ska inte gå längre bak än max sista revbenet på hästen. Men det vet du säkert. :)
 
Sv: Griffin Cob på denna?

Jopp, det är ju tyvärr det alla arabägare har som problem i princip ;)

Hon har faktisk inte ås förfärligt kort sadelläge, för en arab liskom, kanten på sista revbenet ligger ungefär emellan 10-11:e galler pinnen på andra bilden, om man räknar från vänster.
Men en rak sadel är ju tyvärr ofta också lång, och i och med att hon haft problem innan också så vill jag ju såklart vara superextra försiktig.

Sen spelar ju bossornas form roll också när det är lite gränsfall sådär, en del är så 'spetsiga' liksom :(

Jag har blivit erbjuden att prova massa oliak akademiska och barock sadlar i stallet där jag står, så ska se om nån av dom kan funka för då har man ju nåt att gå på iallafall, dom är ju iallafall sköna och gjorda för breda hästar. Och jag föredrar att rida i en väldigt rak sits så på så sätt kan dom funka.

Fast måste ändå ha en 'vanlig' dressyrsadel i längden, eftersom jag ju annars inte har nåt att tävla senare. Bara att leta på :S

Den nya wintec pro dressyren gillar jag, för den är ju lik innovan som jag gillar hyfsat (fast skulel vilja ha benen rakare men men sålänge sitsen är ok kan jag leva med benen) men har inte kunant hitta hur lång den är än. Den ska ju tydligen vara mindre rak än isabellen kanske, men släppa tidigare...så kan vara värt att prova om den inte är för lång (men det lär den väl vara :( )
 
Sv: Griffin Cob på denna?

en morris & nolan då? i 16 tum är de korta =)
 
Sv: Griffin Cob på denna?

Skulle jättegärna ha, för dom är mina favoriter! Men...behöver nån jag kan ändra bomvidd på för hon kommer ändra sig så dant att annars komemr jag spendera all tid på att hitta nya sadlar hela tiden ju :/
 
Sv: Griffin Cob på denna?

Prova Henri De Rivel eller Globus. En stallkompis d-ponny hade en henri de rivel utprovad av sadelprovare och ponnyn hade rak och kort rygg. Kan vara värt att prova!
Globus passar väl rak rygg och är rätt korta har jag för mig..
 
Sv: Griffin Cob på denna?

Jag tror cob blir för svängd på den ryggen, iallafall om man tittar på första bilden.
Kanske en Knights i syntet kan passa? den kan du byta koppjärn på också.
Vår arab har haft en sådan om jag inte minns helt fel är den ca 40 cm i anläggningsyta.
Annars är ju Globus sadlar raka men har ju tyvärr inte utbytbara koppjärn.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
4 963
S
Utrustning Jag tror jag blir tokig! Jag har provat hur många sadlar som helst och den enda sadel hästen gillar är en gammal isländsk Saga-sadel...
Svar
16
· Visningar
3 051
Senast: arna
·
M
Utrustning Hej, Jag ahr en unghäst som växer och ändrar sig stup i kvarten och kommer ändra sig mer pga. dräktighet och sen uppbyggning, så, även...
Svar
1
· Visningar
693
Senast: sissu
·
M
Utrustning Just nu är min dam dräktig så jag kan inte prova nåt på henne, men sitter och funderar på vad som kan vara tänkbart sen när hon ska...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp