Grimfråga

majola

Trådstartare
Min häst ska flytta hem till mig! :love:

Det är en lång resa, ca två dagar och hon ska åka buss.

Och nu har det något löjliga problemet om vilken grimma hon ska ha uppstått! :rofl:

Jag vill helst ha lädergrimma i transporten, fast jag vet inte varför egentligen. Jag har kört många hästar i vanliga grimmor också (inklusive denna). Det kanske har att göra med att man ofta vill ha dem lite extra fina när man åker någonstans?

I alla fall, jag har följande grimmor att välja på:

1. Textil/nylongrimma med lammullfodring (alltså inte sådana som man trär på utan fastsydda).

2. Cushion web-grimma (Hööks). Nosremmen är dock trasig, så där får jag sätta på ett nosludd.

3. Lädergrimma. Fin och bra, nästan ny. Dock lite för stor, så sist hon hade den i transporten kröp hon ur den. Inte så bra...

4. Putsgrimma i läder. Bara nos- och nackrem. Nätt och lätt.

Självklart kan jag köpa en ny lädergrimma i lagom storlek åt henne om det är nödvändigt, men samtidigt kanske det blir jobbigt för henne att stå med lädergrimma så länge (fast jag tar av den när hon vilar i stall förstås). De är ju lite tyngre än textilgrimmor.

Hon kan få skav, men är inte superkänslig. Ludd på eller inte? Det kanske kliar och blir varmt?

Och hur ska jag göra med benen? Hon är skodd men kommer inte att ha några broddar. När jag kör henne i släp har jag både haft henne barbent och med lindor/boots. Hon står väldigt stilla och lugnt på släpet när man kör, men är något oroligare med lindor än utan (eller så är det ett spuriöst samband.). På buss står de väl ännu lugnare och stadigare. Jag vill helst ha henne naken, men utan att ta onödiga risker.
 
F

Farouk

Sv: Grimfråga

Minns att det har varit en himla massa skriverier om att försäkringar m.m. inte gäller om hästen INTE har lädergrimma på sig..
Har dock aldrig tagit mig tid att ta reda på om detta stämmer, men det låter ju rimligt.

Har alltid lädergrimma (med nosludd, ej fastsytt) på när min åker transport.
Lädergrimmorna går sönder mycket lättare + att de inte bränner ifall hästen slänger sig (testa att dra ex. ett nylongrimskaft genom handen, ganska snabbt, så känner du att det bränner ganska bra!)

Ang. boots/lindor/skydd eller ej..
Hur långa är sträckorna hon ska åka, innan hon får vila i stall?
Jag skulle nog ta vanliga senskydd (om det finns!) och boots, alt. lindor + boots, som hon är van vid.

Lycka till :)
 
S

sara

Sv: Grimfråga

Angående försäkring och lädergrimmor. Hur är det med det egentligen? Är det någon som vet säkert? En nylongrimma går ju sönder i spännena om en häst drar till.

Jag hade haft en grimma som hon är van vid och inte får skav av, ska du med själv så kan du ju ha med de andra så du kan byta. Jag tror inte att tyngden har någon betyddelse. Om hon står bra med lindor+boots hade jag tagit den annars naken.
 

majola

Trådstartare
Sv: Grimfråga

Försäkringsbolaget bryr sig inte om vilken grimma hon har.

Hur skulle det gå till? Ska hästen hänga kvar i sin grimma till någon bolagsrepresentant kommer ut och kontrollerar den? Händer det något i transporten så skär man förstås loss hästen på en gång.

Hästen får stå på bilen max 19 timmar innan den måste lastas ur för vila. Exakt hur lång tid det tar innan vi kommer fram till stallet vet jag inte, men jag gissar på 15-19 timmar.
 
P

piggis_83

Sv: Grimfråga

Min häst åker alltid med lädergrimma på sig, tycker du ska ha det oxå på din
 

majola

Trådstartare
Sv: Grimfråga

Inte skulle jag ringa försäkringsbolaget och säga åt dem att kolla och kontrollera att den har lädergrimma först i alla fall.
 
Sv: Grimfråga

majola skrev:
Försäkringsbolaget bryr sig inte om vilken grimma hon har.

Hur skulle det gå till? Ska hästen hänga kvar i sin grimma till någon bolagsrepresentant kommer ut och kontrollerar den? Händer det något i transporten så skär man förstås loss hästen på en gång.
.

Problemet är väl inte försäkringsbolaget?!! Det handlar om att grimman ska gå sönder så snabbt som möjligt - ifall något skulle hända - så att hästen skadas så lite som möjligt, eller helst inte alls förståss! Därför ska man alltid transportera i lädergrimma. Att komma så nära en panikslagen häst att man kan skära lös den kan vara förenat med livsfara...
 
Sv: Grimfråga

En så tunn och nätt grimma som möjligt hade jag föredragit. Så det inte blir varmt och äckligt under, med risk för skav (eftersom de inte själva kan ändra läge särskilt mycket, skaka etc). Inga ludd om det inte är tvunget för t ex ett befintligt skav. Det är inte kul om hästen blir stingslig för att det kliar där den inte kan komma åt att klia.

Generellt får du inte ha skydd, täcken etc när du skickar på buss. De har klimatanläggning i bilen och även här gäller att hästarna ska åka bekvämt och inte bli stingsliga för att det är för varmt under täcken och skydd. Så lite som möjligt är melodin.

F ö har försäkringsbolagen inga regler för material i grimma, däremot ska lasten säkras och det kan nog inte anses gjort förrän bindningen tål hela lastvikten framåt och hälften i sidled & bakåt. Kort sagt ska grimman hålla. Vilket jag som hästmänniska också tycker är vettigt, att ha en lös häst i transporten är betydligt farligare och mer troligt att inträffa än att det sker en allvarlig olycka där hästen är BETJÄNT av att komma lös. En häst i panik, liggandes i ett vält släp - tro mig, man vill INTE att den ska kunna komma loss själv och dra runt. Knäckta ben är bara förnamnet. Däremot skulle jag inte komma på idén att köra någonstans med häst utan en bra kniv i bilen samt longerlina, extra grimma och grimskaft...
 
A

asmodeus

Sv: Grimfråga

Du ska ALLTID ha lädergrimma när du transporterar din häst, pga av säkerhetsskäl.
/Asmodeus.
 
Sv: Grimfråga

jag tycker du skall ha en lätt grimma på henne när hon ska åka så långt, det flesta transportörer har ändå halsring på hästarna så det spelar som ingen roll vad du har för grimma( för hållbarhetens skull)men det är ju skönare för henne att ha en mjuk lätt grimma
 
Sv: Grimfråga

det där med lädergrimma är en gammal grej tror jag som nån fått för sig bara....de flesta travare åker med lädergrimmor eller walshgrimmor(nylon) isåfall skulle 70-80% av alla travarna transporteras olagligt, och det tror jag inte riktigt på faktiskt......
 
F

Farouk

Sv: Grimfråga

Lovisaleonora_ skrev:
Så var vi där igen. Exakt VAD är så oerhört mycket säkrare med en lädergrimma?

Lädergrimmor bränner inte sönder hästen i nacke/över nos m.m., ifall den slänger sig, + att en lädergrimma går sönder mycket, mycket lättare ifall hästen slänger sig/går över bommen osv.
 
Sv: Grimfråga

Att det inte finns någon lag eller ens rekommendation från försäkringsbolaget är jag helt med på.

Men VARFÖR i hela glödheta friden är det så HIMLA mycket säkrare med en lädergrimma? För att den inte bränner? (vem har kvar den gamla 70/80-tals typen som verkligen brände?) För att lädergrimman är bättre kvalité? (då har man i s f inte sett Börjes skitlädergrimmor).

Gåtan är fortfarande olöst vad mig anbelangar...
 
Sv: Grimfråga

Tillåt mig skratta torrt.

Dagens nylongrimmor (om man bortser från det skräpet som kostar 29,90 och har spännen som inte skulle hålla en jakthund kopplad) bränner inte om man inte har lyckats med konststrycket att anpassa den åt helsike fel.

Lädergrimmor SKA inte gå sönder, det är därför man köper kvalitétsgrimmor. Det är spännen som går sönder (jo, jag har haft hästar a´600-750 kg som slängt sig i lädergrimmor - de håller i den kvalité jag köper. Spännena däremot brukar ge sig om man köper krafs.

Slutsats: vill jag ha en grimma som går sönder köper jag valfritt material med annat än ardennerspännen/högkvalitetsspännen.

Nu vill jag ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ha lösa hästar om jag inte själv släppt lös dem och satsar därför på grejor som håller.
 

majola

Trådstartare
Sv: Grimfråga

*lånar knappen*

Under förutsättnign att lädergrimma verkligen är mycket bättre för hästen, så köper jag naturligtvis en sdan till henne. Det skrev jag ju redan i ursprungsinlägget. Det viktigaste för mig är ju att hästen kommer fram i gott skick. Däremot sätter jag inte på den lädergrimma för att försäkringsbolaget "kräver det" eftersom det inte är rimligt/inte stämmer.

Nu var jag emellertid inte så säker på att lädergrimma skulle vara bättre. Hon är så säker att binda upp som en häst kan vara (de är förstås aldrig 120% säkra) och har hittills aldrig någonsin kastat sig (men visst kan de bli skrämda). Och det är ju stor skillnad i tyngd på läder- och textilgrimmor.

Min f.d. medryttarhäst var inte så bra på att stå uppbunden. Han hade f.ö. inte sönder grimmorna utan backade helt sonika tills haken i grimskaftet brast. Han kastade sig alltså inte utan backade/lade långsamt vikt bakåt. Spännen brister oändligt mycket tidigare än grimmorna ens ger minsta lilla skav (om man har en vettig grimma), det är min erfarenhet.

Tack för infon om halremmar och ingen ytterligare utrustning i bussen! Då har det ju löst sig. Täcke var förstås aldrig aktuellt, för det är ju varmt då. som någon skrev så kan jag ju packa ett par grimmor lätt åtkomligt så att jag lätt kan byta om hon skulle få skav eller verka missnöjd.
 
L

Lozzan

Sv: Grimfråga

men det är väl inte grimman som ska gå sönder??? Man binder/knäpper ju grimskaftet i material som ska gå sönder!
 
F

Farouk

Sv: Grimfråga

Lovisaleonora_ skrev:
Tillåt mig skratta torrt.

Du behöver inte göra dig lustig över att vi två inte lärt oss samma saker, och har samma uppfattning!
 
N

nodiana

Sv: Grimfråga

vad jag har hört så får man inte ut sina försökringspengar
vid olycka om man inte har lädergrimma i transporten!?

Jag själv tycker du ska ha lädergrimma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Soffa i skinn eller tyg
Upp