Bukefalos 28 år!

Grimma i boxen på natten

Emmae__

Trådstartare
Min ena häst är rädd om sitt ena öra och de har nu visats sig att när två personer i stallet ska släppa ut henne har det haft problem med att få på henne grimman. Den ena är en i stallets mamma och den andra en kvinna i stallets man och ingen av dessa är speciellt hästvana och kanske därför är lite mer "klumpiga" (absolut inget illa menat) när de ska ta på grimman vilket gör att hon blir osäker och skyggar undan från dom och kör upp huvudet så högt de bara går! Ju mer de försöker få på grimman desto mer stressad blir hon och blir då blir de ju ännu svårare att få på grimman.
Har 2 gånger åkt ut till stallet och hjälpt dom på med grimman men när jag kommer är de inga problem och hon stoppar snällt ner huvudet i grimman. Ingen annan i stallet har heller haft problem med att få på grimman.

Så nu funderar jag på att låta henne stå med grimman på dom nätterna som dom har utsläppet dagen efter, eller är det helt idiotiskt? Hon har inga krokar eller liknande som hon uppenbart kan fastna i men alla som har hästar vet ju vad dom kan lyckats med! Det är i så fall frågan om 1 natt i veckan och ungefär varannan vecka 2 nätter.

Och en föjldfråga blir då, vilken grimma är bäst att hon har på sig? Lädergrimma, vanlig grimma eller någon med mycket fluff så hon inte får skav?
 
Sv: Grimma i boxen på natten

Är boxen gjord på rätt sätt så ska hästen inte kunna fastna med grimman. Jag har många hästar här och under vintern har de flesta grimma på sig både ute och inne utan problem. Så i ditt fall tycker jag absolut att det bästa är att hästen får ha grimman på sig istället för att riskera att det blir riktigt fel när de ska sätta på den. Speciellt om det bara handlar om en eller två nätter i veckan om nu boxen är som den ska.

Vilken grimma som är bäst så är svaret den som passar hästen och inte skaver eller trycker.
 
Sv: Grimma i boxen på natten

Hade lite liknande problem i ett tidigare stall där en i stallet inte kunde täcka den största hästen i stallet då hon inte kunde lyfta ena armen normalt. Så den hästen stod med utetäcket på under nätterna när denna personen hade morgonen då ägaren inte hade möjlighet att åka ut och täcka själv på morgonen. Funkade helt ok.

Om grimma var tvunget nattetid hade jag valt lädergrimma, den går trots allt sönder OM hästen skulle fastna.
 
Sv: Grimma i boxen på natten

går det inte bättre med en grimma där man tar av nackremmen istället för vid käken vid på/av tagning. måste vara snällare mot hästen och lagom enkelt för att de 2 ovana ska kunna göra det utan att hästen blir skärrad.

annars så hade jag haft en tajt lädergrimma på i boxen, (dvs den hänger inte 3 dm ner i nacken och 1dm under käken på hästen :p)
 
Sv: Grimma i boxen på natten

Okej det känns som ni tycker det är en bra idé att ha på grimman iallafall så hon slipper bli mer orolig och kanske i framtiden mer rädd. Det ska inte finnas något hon kan fastna i vad jag kan komma på, vi har galler som är godkända och såklart får hon ha sina gallerlucka stängd när hon har grimman på och vattenhinken är mjuk och står på golvet så inget hon kan fastna i där heller!

Har bett dom testa att knäppa upp grimman vid nackstycket också men då det är egentligen är öronen hon är rädd om blir det nästan ännu svårare när man måste få över den remmen och få knäppt den.

Ska kolla om min lädergrimma inte sitter alltför löst så ifall kan hon ha den :)
 
Sv: Grimma i boxen på natten

Tycker oxå att det borde gå bra att ha grimman på över natten.
Kolla bara så att grimman sitter ordentligt och att inte nosgrimman är för lös eller sitter för långt ned på nosen. Man ser sååå många "missanpassade" grimmor nu för tiden.

Skulle de "ovana" kunna mata med tex morotsbitar när de sätter på grimman?
 
Sv: Grimma i boxen på natten

Har ni testat att ändra sättet att ta på grimman?

Jag har noterat på en av våra som folk har svårt att sätta grimma på att man enkelt kan få på grimman gnm att först lägga nackremmen (uppknäppt såklart) över halsen och sen föra den framåt tills den är bakom öronen och sedan trä nedre delen av grimman över nosen.
Hästen i fråga står då blickstilla eftersom man aldrig behöver vidröra öronen eller riskera att "klämma" dem. Så fort de försöker den "tradionella" vägen dvs att dra upp nos och nackrem över mulen så slänger han upp huvudet och vill inte. Hästen i det här fallet har inte ont och man får både borsta och ta i öronen utan problem. Lustigt nog är det inga problem att tränsa som vanligt.


Det kan ju vara värt att testa tänker jag. Testa själv först hur hästen reagerar på det (hoppas du förstår hur jag menar)och fungerar det ok för dig så se om du kan vara på plats när dessa personer ska ha utsläpp (eller är samtidigt som dig istallet) och låt dem pröva och se om det fungerar. I så fall har ni ju löst problemet och hästen slipper ha grimma i boxen (jag har sett resultatet av en kvarglömd grimma på häst i box och det är inget jag rekommendera om det inte är absolut nödvändigt).

//Lilla Gubben
 
Sv: Grimma i boxen på natten

Monterose: Godis funkar inte över huvudtaget, de är hon totalt ointresserad av, det var de första jag bad dom pröva med men tydligen ville den lilla damen inte låtas sig mutas med sådant ;)

Ska faktiskt prova med den tekniken med att knäppa grimman över halsen först så man slipper ta nackremmen över öronen, dock brukar hon vara lite ängslig även där när man behöver "krama om" henne för att nå nackremmen på andra sidan! Blir ju så svårt att testa också då hon litar på mig och är därför inte rädd när jag tar på henne grimman!
Men ska någon dag när jag kan vara med i samband med deras utsläpp vara med och hjälpa dom lite och ge tips på vad som kanske kan funka för dom!

Tror att denna ovanan att bli rädd för grimman beror lite på hennes vintervila också så hon har väll lite överskottsenergi som hon har svårt att göra sig av med vilket kanske leder till att hon är lite oroligare än vanligt!
 
Sv: Grimma i boxen på natten

Ofta när lite grönare människor ska möta en häst och ta på grimma går de j direkt på hästens huvud, som är en väldigt känslig del. Och antingen så är man så avvaktande och förutsätter att hästen kan bli rädd att man provocerar fram det genom att "göra en grej av det" och bekräfta hästens visshet om att det är ngt skmt på g. Eller så är man för på och snudd på "övergrepps-tar-på-grimman".
Det bästa då man ska möta häst i box eller hage är att rikta sig mot bogen och hälsa där. Klia lite bestämt. Det är en betydligt okänsligare del. Och hästen är fri att kolla och lukta om den vill.
Därefter kan man närma sig huvudet, när hästen mentalt har "släppt försvaret/släppt till" och är lugn i det man gör. Det brukar gå rätt fort om man själv gör rätt.

Men har man fel energi och riktar sig mot huvudet på en häst som är lite huvudskygg/försiktig med grimma kan man driva bort dem. Och har de väl börjat hipsa upp är det mycket svårare att bryta det ju längre tid det pågår.

Jag hade också rekommenderat att knäppa grimman i nacken på hästen om den är rädd om örat, tills man tränat bort det.

Kan man inte lära utsläpparna att klara hästen får man väl testa grimma. Men jag undviker sånt i det längsta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 004
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 240
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp