Bukefalos 28 år!

Grimma på eller inte i hagen?

Sar24BB66

Trådstartare
Jag läste nyss om en häst som hade haft grimma på i hagen och kliat sig på örat med bakhoven. Hästen fastnade med skon i grimman, föll omkull ut ur hagen och lyckades i sin panik fastna mellan ett träd och en sten, var dess framben när hästen kämpade för att komma loss hade glidit in under en av trädets rötter och fastnat. Hästen gick inte att rädda. Dess mjälte och lever var skadade, och alla muskler i frambenet var sönder.
Detta var ett ordentlig oturligt fall, men jag har inte grimma på hästarna just för att jag är rädd för att de ska fastna.
Vad anser ni, ska grimman på eller av i hagen?
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har inga grimmor i hagen, det är så jobbigt att leta efter de hela tiden.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

kan ha det kortare stunder eller om hästen är svårfångad, behöver tas in snabbt osv. men det är väldigt sällan. Nackdelarna är betydligt fler : Grimman blir smutsig, sliten och kan gå sönder, hästen kan ju som sagt fastna och tappar inte sällan den, det brukar bli skavsår och kan inte vara särskilt bekvämt i längden. Så jag säger grimma av
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Inga grimmor på i hagen, enbart flughuvor eller liknande som går sönder.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Grimma på ute på sommarbete.
Skulle hästen rymma är det betydligt lättare att fång en okänd häst med grimma än utan. Senast i förrgår åkte jag iväg och kollade på en häst som polisen fångat, den hade ingen grimma på sig. Tur att polisen hade en i bilen och att hästen var snäll =)

Polisen tyckte också att en "namntagg" med mobilnr borde vara en smart sak att ha på hästarna på sommarbete. Ungefär som att man kan skriva i telefonnr i katt och hundhalsband.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har bara grimma i hagen om hästen har en flughuva som kräver det men undviker sådana.
Aldrig annars på en häst som gärna låter sig "fångas". Hade en som var lite svår att få tag i ibland så han fick ha grimma på sig.
Aldrig inne.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Aldrig grimma på, varken i hagen eller i boxen under natten.

För mig är det ett ledtyg som används till och från hagen enbart då riskerna för dem att göra sig illa känns alldeles för stor.

Skador jag sett är trots korrekt anpassade grimmor att hästar fastnat i staket när de kliat sig, fastnat om de rymt, fått in ben vid kliande och att de gör sig illa om de leker med hagkompisens grimma.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Aldrig grimma på, skaderisken är för stor. Mina hästar är dessutom lättfångade.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Grimma på ute på sommarbete.
Skulle hästen rymma är det betydligt lättare att fång en okänd häst med grimma än utan. Senast i förrgår åkte jag iväg och kollade på en häst som polisen fångat, den hade ingen grimma på sig. Tur att polisen hade en i bilen och att hästen var snäll =)

Polisen tyckte också att en "namntagg" med mobilnr borde vara en smart sak att ha på hästarna på sommarbete. Ungefär som att man kan skriva i telefonnr i katt och hundhalsband.
Risken att hästarna rymmer är för min del mindre än att dom skulle fastna med grimman någonstans. Dessutom om polisen bara hade varit utrustade med en chipläsare hade det inte varit några problem för dom att ta reda på vart dom hör hemma...
Jag har heller aldrig varken hund eller katt lösa med halsband. Hundarna är visserligen i stort sett alltid övervakade när dom är ute, men aldrig jag hade velat hitta mina katter hängande i ett träd pga att dom fastnat med halsbandet när dom klättrar :-(

/Camilla
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Jag har faktiskt inga halsband på mina hundar eller katter, har aldrig haft det heller.
Detta var vad polisen sa till mig, för att underlätta att hitta ägaren. Tex så skulle det gå snabbare att kontakta en ägare om hästen blivit påkörd av en bil, eller på annat sätt skadat sig.

Sen håller jag med om att en chipläsare vore jätte smart att ha! =)

Givetvis ska man se till att man har lättfångade hästar. Mina är jätte lätta att fånga kommer när man ropar. =)
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Alltid grimmor på ute då vi bor intill större väg. Vill att hästarna ska vara lättfångade för vem som helst som kommer förbi om olyckan är framme och de kommer ut.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Förfärlig historia!

Men jag tror att många sådana här olyckor kan undvikas om grimmorna anpassades bättre. Ser hur mycket bilder som helst på hästar med grimmor där man kan få in en hel arm mellan grimman och huvudet samt att nosgrimman sitter alldeles för långt ned på nosen.

Min häst har grimma på i hagen. Tvungen för betesbegränsaren sitter fast i den.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Kl

Aldrig grimma på förutom vid ihopsläpp. Min är lättfångad/svårfångad oavsett grimma på eller inte. Visserligen är han inte medveten om att han kan slita sig så hade en ny människa väl fått tag i grimman hade den ju underlättat, men chansen att någon skulle få tag i honom i en pressad situation uppskattar jag som väldigt liten. Alltså finns det i princip inga fördela med grimma på honom. Om man är så van att man kan komma så nära så kan man nog lösa infångandet även utan grimma.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

För mig beror det på flera saker om min häst får ha på sig grimman eller inte, men han är lika lättfångad i hagen oavsett. Det finns t.ex. en häst i stallet som gärna biter tag i grimmorna och står och håller fast andra hästar = ingen grimma på min. När vi stod i ett stall med lite sämre stängsel och närliggande motorvägar var grimman på för att kunna fånga in lättare (för utomstående) om dom kom ut.
Hagen han går i nu har mycket växtlighet och ligger inte nära någon stor väg = grimma av.
Däremot lämnar vi alltid grimma med grimskaft på vid grinden om hästarna måste in snabbt eller om dom kommer lösa. Vet många som tar in grimman i stallet, eller lämnar grimma ute men tar in grimskaft. Ser ingen vettig anledning till det, annat än att man är rädd om t.ex. lädergrimmor, men vi har löst det så att det finns en liten anordning bredvid grindstolpen med krokar och ett litet tak över för att skydda mot lite regn iaf.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har en kompis som förlorade en 2-årig travhingst på det viset. Jag har reflexgrimma på i vinterhagen men den har ett sådant spänne som lätt dras ur om hästen skulle fastna. I sommarhagen är dom utan...
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Generellt har vi inte grimmor på i hagarna i vårt stall. Med undantag för min häst som inte uppskattar när man håller på för mycket kring ögonen och kan kasta sig om man inte är varsam då man tar av den. Och det leder ju också att folk inte får på den sen när dom ska in..
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

En annan aspekt till att inte ha grimma på/för lättillgänglig är ju att olämpligt folk kan komma åt hästarna. Gissningsvis är skåningar lite mer restriktiva.

Man får se till hela situationen.
 
Sv: Grimma på eller inte i hagen?

Har helst inte grimma på, vare sig i hagen eller i boxen men har fått gjort ett undantag nu så två har grimma på sig och två går utan. Än så länge går det inte att ta på grimman i hagen på småpojkarna och den ena går inte att fånga utan grimma...Men vi jobbar på det!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är helt uppäten kring ena ögat! Stora sår precis i ögonvrån och en bit ner och ögat rinner. Jag har fått ögonsalva av veterinär...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 112
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·
Utrustning Inom kort ska min häst få gå ute dygnet runt eftersom han har en utebox i sin hage där han kan gå in om han vill. Dock är stallet...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: Liten
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp