Grimma på tävlingar..

C

Contezza

En tjej på stallet berättade till mig att man måste ha lädergrimma på tävlingar.
Är det sant?
Kan man inte ha med sig en vanlig eller?
 
Sv: Grimma på tävlingar..

på tävlingsområdet ska man väl ändå alltid leda hästen i träns?

i transporten däremot är det lädergrimma som gäller
 
Sv: Grimma på tävlingar..

Contezza skrev:
En tjej på stallet berättade till mig att man måste ha lädergrimma på tävlingar.
Är det sant?
Kan man inte ha med sig en vanlig eller?


Du får ha vad du vill. Men lädergrimma tycker jag är både snyggast och bäst.
 
Sv: Grimma på tävlingar..

Det finns ingen "lag" som säger att man måste ha lädergrimma i transporten. Men det är bäst att ha det ifall det skulle hända en olycka.
 
Sv: Grimma på tävlingar..

är det inte nåt med försäkringen som bara gäller om man har lädergrimma?
har för mig att jag hörde det nån gång i alla fall
 
Sv: Grimma på tävlingar..

Inte såvitt jag vet. Bara för det ska jag höra med mitt bolag, nu gjorde du mig nyfiken :p
 
Sv: Grimma på tävlingar..

Säg till människan att ta reda på fakta innan hon uttalar sig, man ska ha hästen i träns, vad man sedan har för grimma i transporten eller boxen skiter ju tävlings arrangörerna i :smirk:
 
Sv: Grimma på tävlingar..

nää, man måste inte ha lädergrimma, men för säkerheten skul så rekomenderar jag dig att ha det!!
 
Sv: Grimma på tävlingar..

Jag har också för mig det. Att det var något med olycksfallsförsäkringen som bara gäller med lädergrimma?
 
Sv: Grimma på tävlingar..

Måste alltid leda i träns....
Sen vad man väljer att åka i är valfritt men läder är att föredra!
 
Sv: Grimma på tävlingar..

Notorius skrev:
Inte såvitt jag vet. Bara för det ska jag höra med mitt bolag, nu gjorde du mig nyfiken :p

En gammal skröna som borde dött för länge sen det där att försäkringen inte gäller om man inte har lädergrimma i transporten. Inget av bolagen bryr sig ett jota i vad du har för grimma i transporten, försäkringen gäller oavsett!

Jag kör i nylongrimma eller lädergrimma, har vass kniv i släpet. Jag har en svårlastad herre som har en tendens att kasta sig ut, och jag har sett både nylogrimmor och lädergrimmor gå sönder på löpande band, dock har nylongrimmorna oftast LÄTTARE att gå sönder då de slänger sig ur transporten iaf. Spännet i nackremmen brister och grimman släpper. På lädergrimman är det oftast själva nackremmens omg år av, men jag HAR varit med om lädergrimmor som INTE gått sönder när hästen kastat sig, dock aldrig en nylongrimma.

Så jag vet i ärlighetens namn inte om det är så mycket 'säkrare' med lädergrimma?

Men oavsett vilket man väljer så är det helt okej med försäkringsbolaget!
 
Sv: Grimma på tävlingar..

det har med vilken försäkring du har, vilket bolag. Det bästa är att ringa och kolla vad just Du har.
MEN, en lädergrimma i transporten går sönder om något skulle hända, det gör inte en tyggrimma, möjligtvis metallringarna men hästen kan få hemska brännmärken i ansiktet. *egen erfarenhet*
 
Sv: Grimma på tävlingar..

I mitt fall ville inte nylongrimman gå sönder.... och jag kommer aldrig mer att använda en nylongrimma när hästen sitter fast någonstans överhuvudtaget...
Lädergrimma är mkt praktiskare också... Lätt att rengöra, håller bättre och är mkt snyggare...

För något år sedan kom det ett nytt påhitt om att man fick ha hästen i grimma på tävlingsplats när man lastade och så... (framförallt meeting), har detta försvunnit igen???
 
Sv: Grimma på tävlingar..

Nog tycker jag att det är lättare att rengöra en grimma som inte är av läder..det är ju bara att stoppa den i tvättmaskinen och vips så har man en ren grimma.....

Efter att ha bevistat ett flertal ponnytävlingar, där man måste ha ponnyn i träns, har jag helt tagit avstånd från denna befängda ide....

Ponnystackarna binds ju upp i tränset......dom står ju dessutom uppbundna i olika sorters krokar/bindöglor/rep eller snören innifrån.....
Och om man lite försynt frågar varför, så blir svaret: Att ponnyn måste ju ha tränset på sej....
 
Sv: Grimma på tävlingar..

De går sönder lättare, nulon kan ge brännskador.
 
Sv: Grimma på tävlingar..

Det där är ju en missuppfattning. Du måste ha träns utanför transporten. I transporten kan du ha precis vad du vill.

Att man måste ha träns utanför transporten är en säkerhetsfråga.
 
Sv: Grimma på tävlingar..

Det är just det...ponnystackarna binds ju upp utanför transporten med ett grimskaft direkt fastsatt utanpå transporten i ena ändan, den andra ändan sitter i , oftast, ena bettringen....
Inte undra på att vår ponny hade bettfobi och tävlingsfobi.....
 
Sv: Grimma på tävlingar..

man kan ju ha grimman ovanpå tränset och binda hästen i den.. då kan man ta tag i tränset om något skulle hända, men har ändå bundit hästen i något som inte skadar den...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under Gothenburg Horse Show är det cirka 280 hästar som passerar genom stallet. Ebba Folestad är en av två stallchefer som tillsammans...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: escodobe
·
Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 372
Senast: Ajsing
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
10
· Visningar
329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp