Bukefalos 28 år!

Grimma vid transport?

I

inbetween

Har fått höra att man absolut inte ska transportera hästen i tyrelenegrimma, då dessa ej går sönder vid en ev olycka?
Att lädergrimma är mycket säkrare?
Stämmer detta verkligen?
Jag resonerar som så att en terylenegrimma går att skära sönder i nödfall,
vilket jag tror är svårare med lädergrimma?
Någon som hört detta förr?
 
Sv: Grimma vid transport?

Jag resonerar nog mest som så, att en lädergrimma lättare går av, om hästen skulle fastna, och inte ger brännskador heller.
Därav har jag alltid lastat i lädergrimma.
Men informationen som du söker kan du kanske hitta här, på ridsportförbundets hemsida.
Lastning

Finns nog massor av info om man googlar på lädergrimma+lastning

Lycka till!
 
Sv: Grimma vid transport?

Tänk bara att grimman ska kunna gå sönder om hästen blir hängande, strunta i vilket material grimman har i första hand. Klena beslag som brister lätt kan duga, liksom.

Själv har jag en rejäl, gammaldags lädergrimma som jag aldrig i livet skulle transportera en häst i, därför använder jag en billig nylongrimma med ludd över nacken.

Detta är en av de mest seglivade myterna i hästvärlden, och argumentet för att man måste använda lädergrimma brukar vara att försäkringsbolagen kräver det för att ersätta eventuella skador.
Ännu har ingen kunnat visa upp några sådana krav på papper... :grin:
 
Sv: Grimma vid transport?

Min gissning är att de farlilga grimmor som har gett upphov till denna "regel" är de tidiga nylongrimmorna som var ganska kompakta i tyget. På dem var kanterna ganska hårda, så jag förstår att de kunde skada en häst.

Min häst har tagit sönder grimmor av både lälder och syntet. Om jag inte minns helt galet så är den enda grimman som gått av på annat ställe än i metallen är en lädergrimma. På en syntetgrimma har remmen över nacken fått ett hål förstorat rejält.

Jag vet att det finns många som förordar att transportera i halsrem iställlet för grimma. Jag känner inte till argumenten för detta dock.
 
Sv: Grimma vid transport?

Personligen vill jag ha en grimma som aldrig någonsin går sönder. Som håller vad som än händer. Hästen ska aldrig komma loss utan att någon släppt lös den och först övervägt riskerna.

Det har hänt upprepade gånger att hästar som kommit loss i transporten skadat sig svårt/dött i olyckor som inte hade behövt inträffa om de suttit fast och fått lugna ner sig. Hästar som vänt sig och fastnat (knäckt nacken), hästar som vänt sig och pressat sig ut genom luckan, hästar som gått genom skötardörren under färd såväl som stillastående, hästar som försökt gå genom fönstret fram i transporten.

Inga av dessa olyckor hade hänt om hästen stått uppbunden, stått fast och fått lugna sig.
 
Sv: Grimma vid transport?

Usch, herregud man kan knappt tro att sådant verkligen inträffar!
Men även om grimman håller, så kommer de väl loss genom att panikhaken i transportgrimskaften utlöses?
(Min har iof slitit av grimskaftet ändå.)
Finns det "regler" för vad man ska använda sig av för transportgrimskaft oxå?
 
Sv: Grimma vid transport?

Här måste jag säga att jag håller med dig. Att någonting ev kan hända är inget argument. Det som är väsentligt är allt som verkligen händer. När bilbältet blev lag argumenterade man emot med att man exvis kunde bli hängande upp och ned och då kunde drunkna om man körde ner i ett vattendrag. De gånger en grimma hållit fast en häst som blivit dödad av det är nog få jämfört med de exempel du ger.
 
Sv: Grimma vid transport?

Jag skulle aldrig få för mig att använda grimskaft som inte håller, panikhakar SKAPAR panik, de löser inga problem.

Nä, rejäla grejor som håller i kombination med människor som vet hur man hanterar svåra situationer är det enda som kan hindra olyckor.

I bilen finns ALLTID en kniv. Då SKÄR man av grimskaftet om det behövs.
 
Sv: Grimma vid transport?

Att alltid ha kniv med sig för nödsituationer är givet,
men grimskaft som håller......?
Vilka håller då?
Min häst har slitit av ex antal i samband med lastning.
Jag har varit dum och satt fast honom innan jag stängt luckan (när jag lastat själv) och han har slängt sig.
Om jag inte satt fast honom, har han slängt sig oavsett.
Och om jag satt fast honom i något som inte gick av,
skulle han inte fått panik då?
Och är inte det kopplat med skaderisk?
 
Sv: Grimma vid transport?

Jag skulle aldrig satt fast en häst som slänger sig som du beskriver. Det kan i värsta fall ge livslåna skador som inte kan repareras. Ska hästen sitta fast måste den vara säker, och med en bidning som ger att nacken inte skadas om den testar gränserna.

Ditt problem är inte utrustning, det är uppfostran.
 
Sv: Grimma vid transport?

Ok, men hur gör man om man har en "ouppfostrad" häst då?
Den kan skada sig allvarligt om den sitter fast, det är vi överrens om...tror jag
Men om den kan slita sig loss med hjälp av för klent material eller panikhakar, så kvarstår ju fortfarande problemet om hästen kommer loss under färd.
Nu har min häst aldrig slängt sig efter det att bommen är på, men en olycka kan alltid hända......
 
Sv: Grimma vid transport?

Jag använder alltid lädergrimma för en shettis jag hade innan fick så himla mycket brännsår av syntetgrimma...
 
Sv: Grimma vid transport?

Det finns inga genvägar, man måste uppfostra hästen. Den MÅSTE acceptera att sitta fast.

Innan dess lastar jag inte, det är för farligt för alla inblandade. Hästen måste också acceptera att det är stängt bakom.

Inga genvägar, den enkla uppfostan man går igenom när hästen är föl MÅSTE sitta innan man börjar med något annat. Stopp, fram, stanna. Sitta fast, gå fram, gå bak. Gå före, gå efter, gå bredvid. Oavsett om det är bäckar, stockar, stenar, ramper, presseningar eller vad det nu är. Förtroende och lydnad.

Att lasta och köra innan dess är för mig att förlita sig på tur och vår Herre. Vilket kan vara bra, men jag föredrar bättre odds.
 
Sv: Grimma vid transport?

Jag håller givetvis med dig.
Men nu är det så att denna hästen har varit skadad och krävt klinikvård vid flera tillfällen, så jag har inte haft mycket till val.
Det finns ju självklart situationer som kräver att man lastar hästen även om den "inte går att lasta".
Annars har du helt rätt.
Man ska lastträna osv innan man ger sig ut på "roligheter".
 
Sv: Grimma vid transport?

Jag lasttränar det första jag gör när jag får hem en häst. Det är en av de absolut nödvändigaste som finns, att kunna komma iväg snabbt om det behövs. De ska gå att leda, lasta, ha i box och hage.

Men det måste funka INNAN något händer, för sedan blir det ju inte läge att träna.
 
Sv: Grimma vid transport?

Jag lasttränar det första jag gör när jag får hem en häst. Det är en av de absolut nödvändigaste som finns, att kunna komma iväg snabbt om det behövs. De ska gå att leda, lasta, ha i box och hage.

Men det måste funka INNAN något händer, för sedan blir det ju inte läge att träna.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Jag är inte ensam! :) Bland det värsta jag vet är en tävlingsplats med en häst, fyra människor, dubbla linor, ögonbindel... osv... Varför då åka? Snacka om att börja i fel ände... *suck*

Gällande OM hästen kommer loss under färd, en häst har inte så mycket utrymme i transporten att den kan DRA sönder något bara genom att stå på fyra hovar och rycka i uppbindningen.

Själv skulle jag kunna åka utan grimma helt då min kamel är lärd att gå in, stå still och inte backa förrän jag drar honom i svansen och ger kommando. Tro mig, han går inte med bara svansdrag, kommando måste till, och tvärtom.

Däremot väljer jag lädergrimma för att det är lättare att skära i om jag måste, plus att det är MYCKET snyggare vid urlastning med en schysst lädergrimma ;)

// Mvh - J
 
Sv: Grimma vid transport?

Personligen vill jag ha en grimma som aldrig någonsin går sönder. Som håller vad som än händer. Hästen ska aldrig komma loss utan att någon släppt lös den och först övervägt riskerna.
Vilken typ av grimma är det:confused:

De moderna panikhakarna måste vridas ett halvt varv- går ej upp annars.
 
Sv: Grimma vid transport?

En rejäl ardennergrimma med riktiga beslag. Har hittills hållt att halvbloden hängt sig i den i ren protest. Tyvärr är de extremt svåra att få tag på.
 
Sv: Grimma vid transport?

Ok, men då är grimman avsedd för betydligt större vikt= kraft, än vad en halvblodsnacke tål.

Hästar som är vana att sitta fast, drar sig inte loss om det inte händer ngt katastrofalt.
Som Flashlight har så klokt skrivit tidigare- som även är min erfarenhet- är att, när den har kastat sig o trycket över nacken har släppt, så stannar de o är mer som i chock -står still så man kan ta fast dem.

Hjärnans receptorer "slår slint" av alla nervimpulser som det enorma trycket över nacken ger. Nacken- stort nervcentra, som man ska vara rädd om.

Jag skulle ställa mig frågan- varför "protesterar" de:confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 047
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 464
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 213
Senast: ako
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp