Grimskaft med plast

Bapelsin

Trådstartare
Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast hästen, men hur mycket jag än googlar hittar jag inget. Hittar bara grimskaft helt i plast men jag tycker de är alldeles för dyra.
Funderar på om det finns ”plaströr” som man kan köpa och trä över grimskaften men var hittar man isf sådana?
 
Det finns ju överallt. Vad har du sökt på?
jag googlade nu på uppbindning häst stallgång och fick upp minst 3 sidor som säljer inplastade kedjor till stallgången
 
Det finns ju överallt. Vad har du sökt på?
jag googlade nu på uppbindning häst stallgång och fick upp minst 3 sidor som säljer inplastade kedjor till stallgången
Som bara är plast längst ner dvs inte hela grimskaftet? För sådana hittar jag också men som jag skrev i ursprungsinlägget tycker jag att de är för dyra.
 
Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast hästen, men hur mycket jag än googlar hittar jag inget. Hittar bara grimskaft helt i plast men jag tycker de är alldeles för dyra.
Funderar på om det finns ”plaströr” som man kan köpa och trä över grimskaften men var hittar man isf sådana?
Ska det vara mjuka eller hårda rör?
 
Har haft en kille som var likadan dock inte unghäst :angel1: lite frustrerande att köpa nya grimskaft ett par gånger i veckan. Det som fungerade på honom var kedjegrimskaft. Användes som ett vanligt grimskaft (inte under hakan eller så) och då tuggade han bara på kedjedelen.
 
Köp ett ledrep istället, det kan dom tugga bäst dom vill på utan att det går sönder :). Dom kan verka dyra i inköp men dom håller i evigheters evighet.
 
Tack för tips!
Man behöver inte oroa sig för att plasten innehåller ämnen som är giftiga?
Har jag aldrig tänkt på 🙈 men jag har ingen bäver heller. :angel1:
Att knäppa fast grimskaften i de övre ringarna på grimman tycker jag brukar räcka med de som vill bita i grimskaften; det blir liksom längre till dem då.
 
Har jag aldrig tänkt på 🙈 men jag har ingen bäver heller. :angel1:
Att knäppa fast grimskaften i de övre ringarna på grimman tycker jag brukar räcka med de som vill bita i grimskaften; det blir liksom längre till dem då.
Det var ett bra tips. Tack!
 
Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast hästen, men hur mycket jag än googlar hittar jag inget. Hittar bara grimskaft helt i plast men jag tycker de är alldeles för dyra.
Funderar på om det finns ”plaströr” som man kan köpa och trä över grimskaften men var hittar man isf sådana?
Han kan inte få lite hö att tugga på, så blir kanske inte grimskaften så intressanta? :)
 
För att jag tycker att de är för dyra, som jag skrev i ursprungsinlägget.
De första som kommer upp när jag googlar kostar 149 kr, känns inte jättedyrt? Man kan ju såklart göra egna av kedjor från något byggvaruhus + vattenslang men jag är inte övertygad om att det blir billigare… Bara en panikhake och en karbinhake kostar 60+30=90 kr på hööks😅
 

Bifogade filer

  • IMG_0686.jpeg
    IMG_0686.jpeg
    111,1 KB · Visningar: 26
  • Gilla
Reactions: Bon

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: Squie
·
Hästhantering Om jag behöver hoppa av min häst vid ridtur och leda henne känner jag att det inte riktigt blir helt optimalt säkerhetsmässigt att led...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 441
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 101
Senast: JohannaB
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp