Bukefalos 28 år!

Grindar eller bur?

lady_vip

Trådstartare
Jag köpt ny bil och i den går inte min bur in, så jag måste köpa nytt. Bilen, en Suzuki Vitara, har snålt med bagageutrymme och jag tänkte att då får det nog bli grindar eftersom mina hundar inte är så små:angel:

Men grejen är ju att den är rätt hög bak, så om man sätter in burar så kan man få ett utrymme på grindarna att lasta grejer på, och såna utrymmen är alltid bra. Men hundarna får då mindre plats.

Prismässigt är grindar något billigare, men det handlar inte om någon jätteskillnad.

Hur tänkte ni när ni valde?

Hundarna tuggar inte på inredning och ska jag ha valp så blir det en liten hund som får en egen bur ändå.

//E
 
Sv: Grindar eller bur?

Grindar är ju det bästa, enligt mig, om man har lite större hundar som ändå inte har några hyss för sig.

:D
 
Sv: Grindar eller bur?

Vi funderade oxå på grindar men det blev dubbelbur istället, i efterhand är jag väldigt glad åt buren. Det skonar ju bilen väldigt mkt då hundarna inte kommer i direktkontakt med den. O så är det skönt att kunna dela av .
:-)
 
Sv: Grindar eller bur?

Bur helt klart finns inte ens tvekan till nåt annat.

Grindarn är lika med döden om du krockar på fel sätt speciellt sidokollision eller rullning då åker hunden genom rutan.Med en bra bur så klarar dom ganska rejäla krockar.

Det många tror att man ska ha så rymmligt som möjligt men det stämmer inte de ska ha det ganska trångt för och åka säkert men inte för trångt då för de ska ju ändå ha det bekvämt.

Men mina två hundar har en halva som är 600mm bred 1100mm djup 700mm hög det är mått som det måste vara på Tjänstefordon ex tull,väktare och polis på buren mått.
 
Sv: Grindar eller bur?

Tänk då att min bil inte är så djup... Också ska jag då ha in en dubbelbur där...

Jag är ju helt klart mer för bur när det gäller ur krocksynpunkt, men det måste ju gå att genomföra också. Hade först en tanke på att fälla baksätet och då få in min andra bur, men bilen är ca 100 cm djup med fällda baksäten, min bur är 120 cm lång...

Sen är det ju det med hästprylar, men jag får väl stoppa in det i baksätet.

Ska ut och mäta och se vad jag får fram.

//E
 
Sv: Grindar eller bur?

Vad för bilmodell?

kanske ska fundera på o sälja o köpa en riktig kombi?
Har man skaffat hund så får man nog fundera mer i alla riktningar jag sålde min sedan när jag fick Rottisen och köpte mig kombi för jag ville att han också skulle åka säkert och jag med.
 
Sv: Grindar eller bur?

Jag valde bur. Just för säkerheten. Buren är dessutom krocktestad och håller för en del. Speciellt när jag inte har dragkrok på bilen så uppskattas buren väldigt mycket här! Dessutom blir det heller inget slitage bak i bilen, eller nosavtryck på näsa osv. Jag har ju en stor Beauceronhane, var lite osäker i början om han skulle gå in i en halv del av en dubbelbur. Men så beställde jag med flyttbar mellanvägg, så min hund har kanske 55% av utrymmet och resterande är för framtida valp.
 
Sv: Grindar eller bur?

Det står ju i inlägget ;) En Suzuki Vitara.

Jag köper inte fler bilar på några år, det fick bli denna eftersom jag behöver fyrhjulsdrift och den ska kunna dra min hästsläp på B-kort utan att sluka 1,5 liter milen...

//E
 
Sv: Grindar eller bur?

Det står ju i inlägget ;) En Suzuki Vitara.

Jag köper inte fler bilar på några år, det fick bli denna eftersom jag behöver fyrhjulsdrift och den ska kunna dra min hästsläp på B-kort utan att sluka 1,5 liter milen...

//E

Min V90 är stor i kombiutrymmet o kan garanterat dra släpet tar du C får den till och med dra 1900kg mer än de flesta kombis o drar inte mer än 1.0L o då har den en motor på 205hk en rak 6:a fint som fan.
 
Sv: Grindar eller bur?

KL

Kan berätta en historia...

En tant krockade med sin bil, en av hundarna (schäfer) satt i en såkallad krocktestad bur. Den hunden bröt ryggen och fick avlivas direkt. Hunden som satt lös i bilen, klarade sig helt utan skador...

Bur är kanske det bästa, men Lady_Vip hade ju kasst med utrymme...
 
Sv: Grindar eller bur?

Men var har du fyrhjulsdriften då?

Jag har haft Volvo innan och vet att bagageutrymmet är super, men nu ville jag inte ha Volvo igen och valde därför denna bilen, thats it. Då får man liksom göra det bästa av situationen ;)

Ska ut och mäta nu, återkommer om 10 minuter eller nåt...

//E
 
Sv: Grindar eller bur?

Fast det finns säkert fler än dubbelt så många berättelser med omvänd utgång, alltså att hunden i bur klarade sig utan större blesyrer medan en hund som satt lös i bagageutrymmet skadades allvarligt med avlivning som enda utväg...

Det är säkrare att ha hund i bur så enkelt är det !
 
Sv: Grindar eller bur?

Ja, och jag har inte påstått något annat heller... Klart att burar är säkrare, men grindar funkar nog bäst för de som har flera stora hundar

Sen är det ju så att har du två stora hundar, så ryms dem inte i en bur tillsammans, om du har en normal kombi. (typ Leonberger)
 
Sv: Grindar eller bur?

Jag tänker också att grindarna måste fästas i bilen och går inte lika lätt att ta ur. Buren spänner du fast och så kan du lätt lyfta ur den om du ska köra något annat där bak. Sen spar man på inredningen oavsett om hundarna inte tuggar!
 
Sv: Grindar eller bur?

Min bil är ett prakt exempel på hur en bil ser ut utan bur... Det är ingen vacker syn, men jag kan inte göra så mkt, efetrsom mina två inte skulle rymmas i en bur tillsammans!
 
Sv: Grindar eller bur?

Nu ska vi se, det är ca 60 cm djupt (dvs inte alls mycket), 1 meter brett (då har jag räknat bort hjulhusen, så det blir mer plats om jag väljer grindar) och ca 90 cm högt.

Höjden kan man ju skippa lite på, men att ha 2 stora hundar på inte ens en kvadratmeter känns ju sådär...

Nu, utan någonting förutom lastgaller har de bra plats, kan ligga ner båda två utan bekymmer.

//E
 
Sv: Grindar eller bur?

Det är definitivt en bra aspekt, för som sagt så kör jag iväg mycket med hästarna och ska man på meeting osv så krävs det en hel del grejer och då kan det vara bra att ta ut buren/grindarna.

Bur är min favorit, dels för att jag får lite mer lastutrymme till annat, men det är just det om det blir komfortabelt för hundarna.

//E
 
Sv: Grindar eller bur?

När vi skulle beställa bur så kände vi lite som dig, tänk om utrymmet blir för litet? Men idag så byggs de flesta burar speciellt efter bilmodell så då har de verkligen utnyttjat bagaget till max.
Min gamla hund har varit van att åka i hela utrymmet bak så jag var säker på att hon skulle tycka det var trauma att behöva hoppa in i en halvbur men hon älskar det. Det är hennes halva hon sitter med kanonstöd när vi åker.

Tänk också på att med en bur så gör du ingen åverkan på bilen, om du ska sätta in grindar så ska de fästas i bilen. Kan oxå vara ett plus när den ska säljas. Samt att när vi köpte vår bil så låg den 10-15 000 billigare just på grund av att den förra ägaren hade haft hund som suttit i hela bagaget utan bur så det hade ju slitit mer på klädsel o likn.

Lycka till med valet.
mvh
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 951
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 570
Senast: Avalbane
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Åsa A
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp