Bukefalos 28 år!

G

Globlesa

Vet inte riktigt var jag ska lägga tråden så det får bli här med tanke på att det är en isis det handlar om=)

Men min lilla tjej är väldigt grinig av sig.
Så fort någon vill "pussa" på henne så blir hon skit sur och lägger öronen bakåt och biter till (inte speciellt hårt).
Det är så med alla hästar i stallet, men så fort hon kommer i från stallet (åker i väg med trailern) med en av hästarna i flocken så är hon genast kärvänlig och pussas och nosar på kompisen.
Varför gör hon på det här viset?
Jag tycker att hon är väldigt taskig, för många av hästarna tycker om henne och vill klia henne och pussa på henne men hon blir jätte sur. :(
Men mot människor är hon jätte snäll och nyfiken.
Så det brukar alltid vara så att hon står själv i hagen, eller med ett av de andra stona.(inte ofta)

Varför är hon så sur?!:confused:
 
Sv: Grinig

Sätt dig ner i hagen och iaktta flocken ett par timmar, eller ett par dagar :p så kanske du bättre förstår deras språk och sätt att prata med varandra. Deras kroppsspråk kan kanske ibland verka agressivt för oss utan att egentligen vara det.

Det är kanske så att det är en yngre eller en ranglåg häst som vill "pussa" (:crazy: ) på henne, då är det naturligt för henne att visa den att hon inte är intresserad just då.

Hästar är precis som människor olika. En del har mer integritet än andra.

Är hon "sur" även mot människor?
 
Sv: Grinig

En del av hennes personlighet?
Gör ett horoskop på henne så kommer du att finna svaret.

Hon kanske inte trivs i den flock hon går i för att hon inte känner sig förstådd. Dom är kanske för olika varandra. Och/eller så kanske hon saknar den mentala stimulansen som hon behöver för att må bra?
Utan att veta, så tycker jag att det låter som en mental (metall) häst. Har höft om liknande hästar.
 
Sv: Grinig

Japp. Personlighetsanalys enligt dom fem elementen. :)
Metall: En mentalt kvick individ, gillar nya saker och vill utforska, duktig på att bestämma, organisera och kan vara tjurig i sin läggning men har litet över för tålamod när det blir enformigt. Saknar dom jordade förutsättningarna för att vara en komplett ledare?
Kan av andra karaktärer som är mer jordade ses som ett ufo. Dom kommuniserar helt enkelt inte på samma våglängd.

Men personligheten delas in minst 5 olika delar. Så hästen kan vara lite av olika element. Jag berättar bara lite om den rena metall typen. Det är ju bra att veta mer om jaget, känslorna, drivkraften och förhållande till dom man tycker om, anser jag. Så slipper man missförstånd. ;) Menar ni att ni skaffar hästar som ni inte vet hur dom är i sin personlighet?
 
Sv: Grinig

Sätt dig ner i hagen och iaktta flocken ett par timmar, eller ett par dagar :p så kanske du bättre förstår deras språk och sätt att prata med varandra. Deras kroppsspråk kan kanske ibland verka agressivt för oss utan att egentligen vara det.

Det är kanske så att det är en yngre eller en ranglåg häst som vill "pussa" (:crazy: ) på henne, då är det naturligt för henne att visa den att hon inte är intresserad just då.

Hästar är precis som människor olika. En del har mer integritet än andra.

Är hon "sur" även mot människor?


Nej hon är väldigt trevlig att hantera, jag har aldrig bemött henne som hotfull eller något annat av det slaget.

Det är skitsamma vem som vill nosa på henne, min äldre häst har högsta rang och en väldigt hög rang, hon biter till honom också. Men då blir hon tillsagd av honom.
 
Sv: Grinig

Jag behöver inte kolla horoskop på varken människor eller djur för att lära känna deras personlighet. Jag brukar umgås med dem istället...
 
Sv: Grinig

Hur gör jag då detta horoskop?
Hon är nog tvåa i rang just nu (en av isisarna är på tillridning) Så när hon kommer tillbaka är hon 3:a och hästen som är borta nu är hennes bästa kompis, men hon beter sig likadant mot de andra även om det andra stoet är hemma.
 
Sv: Grinig

Nu är ju grejen att jag försöker FÖRSTÅ hennes personlighet, och varför hon gör som hon gör.
 
Sv: Grinig

Och varför ödslar du då tid med att berätta det för oss?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 981
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp