Bukefalos 28 år!

Griper efter halmstrån.

Lilla

Trådstartare
Vi har en röd kastrerad hankatt. Han ca 20 år, flyttade in till oss när han var ca 1 år.
Han har aldrig varit ngn knä katt men är ändå go på sitt sätt.
Vi tror att han de senaste åren blivit döv eller i alla fall nästintill. Förr var han överspänd för höga ljud tex kastrullock som gick i golvet. Vi har alltid undrat om han råkat ut för ngt under sitt första levnadsår eller om han bara är känslig. Nu har vi testat mkt och kan inte riktigt avgöra om han hör eller inte men om han hör är det i alla fall inte mkt. I övrigt är han för våra ögon frisk. Blank i pälsen, bra hull. Hungrig som alltid. Dricker och går på toa.
Innan jul blev han överfallen av en boxer. Han klarade sig otroligt bra, lite stel och en klo gick. Däremot vill han inte gärna gå ut efter det utan går ut för att komma in snabbt. Tilläggas kan att han även innan hundattacken de senaste åren bara varit ute kortare stunder även om det varit ngt längre.
Den senaste tiden har han skrikit otroligt mkt, mest i ett rum men även på andra ställen. Rummet är det rum som han låg mkt i efter hundattacken då han helst sov gömd. Dock har han varit inne i det rummet och skrikit till och från flera år, dock inte alls lika mkt som nu.
Syns som sagt inga fel på honom men det låter inte bra när han skriker så. Veterinären vet inte vad det beror på.
De senaste dagarna har han varit lös i magen.
I dag har jag avmaskat honom för säkerhetsskull men skulle inte tro att det beror på det.
Kan han ha blivit senil?
Ont invärtes som vi inte märker?
Andra förslag?

Har som sagt pratat med veterinär som inte har ngn förklaring på skikandet.
Griper efter halmstrån.

Kanske är det dags att ta bort honom...Men vad är det som gör att han skriker så?
 
Sv: Griper efter halmstrån.

Senila katter beter sig så. Om det beror på smärta borde det inte vara skillnad på beteende i olika rum men klart man inte kan vara säker.
Han kan även vara understimulerad om han knappt vågar gå ut, vår ena katt sätter sig i ett speciellt hörn och skriker om han är uttråkad.
Pröva att leka med honom mer inne och se om det slutar? Annars skulle jag nog tro att det lutar till att han blivit senil tyvärr.
 
Sv: Griper efter halmstrån.

Har du bara pratat med vet. eller har ni varit in och gjort en seniorkontroll?
Gör annars det! Genom en hälsokontroll kan ni få besked om det finns någon bakomliggande fysisk orsak som går att åtgärda och om inte...då är beslutat enklare att fatta!

Kanske har han "värk" pga artros eller liknande och efter mötet med hunden kan diverse problem ha uppkommit/förvärrats?

Att tex. sätta en katt på några veckors metacam-behandling för att se om den blir bättre är varken dyrt eller besvärligt (droppar).

Min gamla är nog lite glömsk ibland, men fortfarande på en "hanterbar" nivå :grin: Det yttrar sej genom att hon nästan varje dag går till ytterdörren och ber om att få gå ut. När jag sedan öppnar dörren och hon inser att det är VINTER:angel: då skakar hon på sej och går tillbaka in i värmen.

/Swat
 
Sv: Griper efter halmstrån.

Håller med Heulwen här angående senilitet.
Det är vanligt att (äldre) katter skriker t ex på natten när de vaknar och inte riktigt vet var de är.
Har haft en kise som gjorde så när han blev äldre.
Antingen fick jag hämta honom eller så pratade jag honom till mej (han svarade).
Upplevde aldrig att han led av det.
Han blev lugn av att höra någon svara.
Känn av hur han låter så att han inte har ont,men det kan ju låta eländigt ändå.
Härligt att ni levt ihop nästan 20 år!:)
Hoppas magen stabiliseras snabbt.
Inte så bra med lös mage/diarré.
Prova kokt torsk eller kokt kyckling.Det stabiliserar.
 
Sv: Griper efter halmstrån.

Jag hade en gammal senil honkatt för nått år sen, tyvärr blev hon tillslut så pass dålig att det var dags för henne att somna in.

Denna katt var tydligt gammal och både knacking i lederna och såg dåligt. Senil och glömde saker, tex så om man gav henne mat så blev hon överlycklig, men lyfte hon skålen så verkade det som att hon inte märkte det riktigt och satte du sen ner den igen så var lyckan lika stor igen då hon inte kom ihåg att du satt ner den för bara en minut sen också...
Hon brukade också missa att bedömma avstång till soffa/säng/stol hon skulle hoppa upp på och drullade allt som oftast av.

En kompis pappa (som är läkare) träffade katten en gång och sa att hon hade liknande sypmtom en människa skulle haft efter en stroke.

I slutet blev hon vädligt dålig och vet sa att det var bäst att ta bort henne, hon var dock en lycklig katt, i sin egen lilla värld, innan hon blev sjuk och man fick helt enkelt hjälpa henne att komma ihåg saker som att vart toan stod och ge henne ett hjälp med lyft när hon försökte hoppa upp någonstans.
Hon blev ca 20 år gammal.
 
Sv: Griper efter halmstrån.

Jag tror också lite på att han är understimulerad, tror att han vill vara ute men inte riktigt vågar. Han går tyvärr inte att leka med, har aldrig lekt.
 
Sv: Griper efter halmstrån.

Har ni ändrat något i det där rummet?

Vår senila herre gick och skrek högljutt i flera dagar om man bara så flyttade en byrå tre meter, eller ställde in en golvblomma.

I övrigt så satt han ofta och stirrade in i elementet/väggen/nåt, i sin egen värld. Kunde glömma bort var han var på väg, kunde gå från sovpallen mot matskålen, men halvvägs fastnade han, och satt och tittade in i väggen. Kunde gå fram till skålen för att äta, sen sätta sig och titta på den, och gå därifrån utan att äta.

Verkade dock inte må dåligt av det alls, av att vara i sin egen värld mellan varven så att säga. Skötte toabestyren i lådan och skötte 'sin hygien' sas.

Men helt klart senil, och blev värre med åren. Han blev 23 år, togs bort av en förkylning om man ska vara strikt. Han blev snorig, och i samband med det drabbades han av 2 'attacker' (samma dag) där bakdelen inte lydde honom utan blev lealös. Då beslutade vi att det räckte, och hos vet talade vet om att det faktiskt inte var ovanligt just en förkylning blev det som 'sänkte skeppet' på riktigt gamla katter, de har så dålig motståndskraft så det satte sig lätt på 'nervsystemet' eller hur det var.

Han gick inte heller ut annat än i undantagsfall sista åren, efter att ha fått spö av grannkatten och beslutat sig att släppa bytronen. Verkade trivas utmärkt med att bara vara innekatt.
 
Sv: Griper efter halmstrån.

KL
skulle ta katten till veterinär och låta dem ta blodprov för njur och levervärden. det kostar inte mycket. vore ju hemskt om han har ont invärtes.
 
Sv: Griper efter halmstrån.

Nej, inget är ändrat i den rummet..
Funderar på att stänga dit och se vad som händer.
 
Sv: Griper efter halmstrån.

Pengar är inget problem. Det får kosta hur mkt det vill.
Anledningen är att han inte har åkt eller varit ngn annanstans sen han var knappt ett år och jag tror han skulle må skitdåligt av att bli iväg tvingad i bil till ett främmande ställe.
Veterinär som jag har pratat med tror inte att han skriker pga smärta då sällan katter skriker pga det. Men har en veterinärkompis som säkert kan komma förbi här, han hade dock ingen aning om varför han skriker och varför i ett rum.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 592
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 633
Senast: liiinnea
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 052
Senast: LovingLife
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 471
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp