Bukefalos 28 år!

Haukur

Trådstartare
Satt å filosoferade med min karl här om dan å vi kom fram till att vi båda vill ha en (+sällskap) gris på vår framtida gård. Men vi vill ha en "riktig" gris, alltså ingen minigris utan ett, jag antar slaktsvin. Men som "hundgris" då inte som "julgris":p

Så nu undrar jag lite, vad finns d för grisraser, hur stora blir dom, hur bör dom bo och hur tama kan man få dom. Va kostar en gris eg å köpa å hur tidigt tar man dom för att få en så tam som möjligt? Är en sugga eller kastrerad galt att föredra som sällskapsgris?
 
Sv: Gris

Föreslår Linderödsvin. Dom är stora och innehåller resterna av våra gamla svin, alltså en lantras, vilka annars är utrotade. Är mycket trevliga, intelligenta och oömma.

Den kan bo ute i en "koja" med lite halm i eller i hästbox eller annat utrymme. Om man hanterar den som hund, blir den som en sådan. Kommer på inkallning, knallar med på promenad, blir rumsren etc. Dom går att ha knallandes fritt, beroende på grannar.

Skulle föredra kastrerad galt, eftersom suggan kan bli ganska jobbig under brunsten var tredje vecka. Om man inte vill ha kultingar förståss.
Kan inte priserna idag, men en liten krabat borde inte vara så dyr. Den har ju inget avelsvärde.

LIA
 
Sv: Gris

Åååh. Jag vill åxå ha en "vanlig" gris. Det har jag länge sagt att jag ska ha när jag skaffar hus. Så otroligt underbara djur.
Får jag lägga till en fråga? Kanske dum men.. Grisen är ju ett flock djur (visst?), men måste man ha (minst) två grisar eller kan grisen gå tillsammans med hästarna? Alltså bo i stallet och gå i hagen tillsammans med pållarna på dagen? Borde väl fungera fint.
 
Sv: Gris

Tackar för svaret:) Ska kolla upp d! Vi e inne på lantraser när d gäller höns så d skulle ju passa:D
 
Sv: Gris

Nja, grisarna är mer av familjedjur, typ rådjur. Suggorna går gärna för sig själva med sina kultingar, även om dom också kan umgås.
Jag tror inte att det krävs något grissällskap, det fungerar ganska bra med hund eller människa lite då och då. ;) Egen erfarenhet.
I övrigt är dom gärna själva och grejar eller slappar.

När det gäller hästsällskap, så tror jag inte att dom har någon större glädje av varandra. Dom mera går var och en sort för sig. Men det är väl bättre än inget. Det hände att våra hästar fick för sig att busa med suggan, men det var aldrig något allvarligt.
Frågan är hur du tänkt dig att ha grisen ute. Ska den gå helt fritt, är det inga stängselproblem. Ska den däremot vara instängslad i hästhagen, vill det till ett ordentligt elstängsel "på låg nivå". Där måste man se till att trådarna alltid är fria från vegetation och uppbökad jord etc.

I stallet fungerar en hästbox alldeles utmärkt som bostad för en gris.

LIA
 
Sv: Gris

Aha. Ja det där med tråd i låg nivå är inga problem när man har en rymling till shettis. Fast om dom inte är så beroende av sällskap så behöver man ju inte ha dom i hästhagen.

Tack för svar och trådlån :)
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 383
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
2 798
Senast: mamman
·
Övr. Katt Hej på er bukefolk! Jag och sambon har precis köpt hus på landet och vi börjar flytta imorgon :). Vi har bestämt oss för att skaffa...
Svar
4
· Visningar
1 385
Senast: Ruben
·
Katthälsa Hej allihopa, tänkte fråga er om ett litet råd. Vi fick hem en (innekatt) i fredags 30/11. Ägaren valde mig för att den skulle bo inne...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 161
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp