Bukefalos 28 år!

K

Krulidut

Ja hur många är ni här på buke som har ett brinnade intresse för dessa djur - grisarna. Tamgrisar som slaksvinsuppfödning/uppfödning av rekryteringsdjur?

Själv skulle jag mer än gärna vilja arbeta inom avel eller slaktsvinsuppfödning när jag väl kommer till den tiden då det är dax att söka jobb. Men hur lätt är det att hitta arbete på grisgård? Nån som har den erfarenheten?

Nå få höra lite om era grisar :D:love:

/Anna - med favorit suggan ståendes i skolans BB avdelning
 
Sv: Grisar

Hmmm..brinnande intresse vet jag inte, jag har en skräckblandad förtjusning i våra grisar. (3 Linderödare) och vi hade våran första kull i somras.
Grisar är väldigt intressanta djur och väldigt intelligenta, det förvånade mig i början. Våra grisar lever i en hage med ett liggskjul i & leker & busar ute varje dag, de verkar ha väldigt kul..så i år åt vi julskinka med gott samvete :)
 
Sv: Grisar

Kan presentera grisarna förresten.

Alice..våran sursugga. Gav en kull med 11 levande smågrisar i somras.
dsc_0140.jpg


Med alla kultingar
griskultingar2.jpg


Märta på rymmen som yngre
martaute-300x272.jpg


Herr Gris
herrgris.jpg
 
Sv: Grisar

Här har du en som verkligen är gristokig. (Jag kallas ju inte för Gris-Eva för inget :p)

Jag har haft grisar i halva mitt liv. (är snart 40) Men det jag brinner mest för är mina minigrisar som jag har fött upp i många år.
Här är några axplock.

eol1.jpg


lever1.jpg


suggor1.jpg


estrellagrsn2.jpg


Men jag har även ett linderödsvin som sällskapsgris.
Min underbara "lilla" Bianca :love:
Bianca5.jpg


biancaoeva2.jpg
 
Sv: Grisar

Jag tycker om allt med grisar :love: Jag älskar att klappa dem och titta på dem, jag älskar att pussa dem på trynet, att klia dem på magen och där mellan frambenen, jag älskar att äta dem och att mata dem, stora slaktsvin, linderödssvin, minigrisar...

Jag tycker om alla djur men om jag måste välja en favorit så tycker jag bäst om grisen! Man blir så glad av att träffa en glad gris :love:
 
Sv: Grisar

dej och bianca har jag läst om när jag förvirrade bort mig på google :angel: Om galt till Bianca, har ni hittat nån lämplig ännu :D
Så stor tycker jag inte att hon är, lagom storlek snarare ;) Fast har ingen närmre kontakt med linderödssvin så har inte riktig koll på normal/förväntad storlek.
Men ni föder upp minisarna som sällskap/nöje eller äter ni dom även :angel: Funderar på hur de är i köttet ;)
 
Sv: Grisar

Jag har kanske inte i dagsläget något aktivt intresse för gris, men det är ändå ganska genuint :)

Jag kommeratt skaffa gris så fort jag flyttar från stan, dessa kommer jag att ha som tamgrisar och ej till slakt, helt enkelt för att jag tycker så mycket om dem som djur. Finns det andra grisar förutom minigris och vietnamsiskt hängbuksvin som passar bra som gårdsgrisar?

Grana här på forumet föder ju upp slaktsvin, hon borde kolla in tråden :)
 
Sv: Grisar

Jadu, det där som tamsvin har jag inte särskilt stor koll på. Men en gubbe som bor i närheten av min skola har en helt vanlig Yorkshire som tamgris, den där godingen har han haft sedan den hon var liten och hon hör till och med när han kommer körandes med bilen och blir då jätte glad haha. Ingen liten gris, undra om hon blev köpt i säcken som minigris eller om han var medveten om att det faktiskt var en stor gylta han köpt :grin: :D
 
Sv: Grisar

Jadu, det där som tamsvin har jag inte särskilt stor koll på. Men en gubbe som bor i närheten av min skola har en helt vanlig Yorkshire som tamgris, den där godingen har han haft sedan den hon var liten och hon hör till och med när han kommer körandes med bilen och blir då jätte glad haha. Ingen liten gris, undra om hon blev köpt i säcken som minigris eller om han var medveten om att det faktiskt var en stor gylta han köpt :grin: :D

Våran första gris Grilla var just en Yorkshire. Vi fick henne 4 dagar gammal 1994 pga av att modern legat ihjäl resten av kullen och sinade med mjölken.

Hon var supertam och en trevlig gris. Vi tog smågrisar på henne och hon var en duktig grismamma.
 
Sv: Grisar

Grisar är ju så underbara:love:

Jobbar på en gård med smågrisuppfödning vilket jag trivs alldeles utmärkt med. Ingen avel eller slaktgrisar, utan endast suggor och deras barn och barn upp tom 11-14 veckor gamla:D Fick mitt jobb där efter att jag haft min praktik där under sista året på gymnasiet:)

Du kanske kan jobba extra i skolans svinhus om möjligheten finnes? Kontakter är ytterst viktigt i den branschen!
 
Sv: Grisar

I2524939W676H451V20100111T204729Z.jpeg


Min ena avelssugga - Mörkmårdens Valentina Tereskova ute i sommarhagen 2009.
Hon e riktigt mysig på den här bilden. Ser nästan ut som om det är taget ute i djungeln och att Valentina är en vild gris :).

Obs! Obs! Minigris inte linderödssvin!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Grisar

Jag hade gärna arbetat på grisgård men tyvärr får man inte ha egna grisar då.

Det finns så mycket regler när det gäller grisar i livsmedelsproduktion nämligen.

Jag skulle spontant säga att risken vore mycket större att den stora gårdens grisar smittade mina med nåt skit än tvärtom, med tanke på hälsostatusen i min lilla besättning.
 
Sv: Grisar

Jag har en Leffe! :laugh::love:

Han är ca sex år, väger ca 85kg, så han räknas väl som mellanvikt.
Han har en egen box i stallet, den står ständigt öppen så han har tillgång till hela stallet. Men just nu spenderar han 98% av tiden med att ligga nerbäddad i halmen och ha det gott:love:
På sommaren har han hela gården till sitt förfogande. Han är duktig och lämnar aldrig gården!
Han är ganska försiktig mot främlingar och håller sig på avstånd ända tills man har mutat honom tillräckligt, då vill han ha gos! Lägger sig på sidan och vill bli kliad på magen!

Världens bästa gris!
 
Sv: Grisar

Hej!

Jag älskar grisar. Det finns inget sötare än en underbar lite gris (eller en stor gris).

Jag har inga egna, ännu, för grisar ska inte bo i lägenhet, grisar ska bo på landet! När jag bor på landet ska jag ha grisar.. *Längtar dit*

/ Lavinia
 
Sv: Grisar

Det kanske han vill.... han har haft sällskap av en annan kille förut, Jugge, men han bara rymde upp på stora vägen och tömde dikena på McDonalds påsar och bananskal! Så han fick flytta till en gård lååååångt från stora vägen. Så det beror lite på om Maya kan hålla sig på plats på gården, eller om hon gillar ävantyr!?
 
Sv: Grisar

Jag bara avgudar grisar jag med :love:.

Jag började min yrkeskarriär med att jobba på en svingård i 3.5år. De hade slaktsvin, gyltor som vi betäckte och sålde och suggor med bebisar :).

Och är det något jag bara ska ha snart så är det just 2st minigrisar. Blir inte i år då vi stor upp över öronen med renoveringar, men till nästa år blir det nog 2st som får komma hem till mig :love:
 
Sv: Grisar

Det kanske han vill.... han har haft sällskap av en annan kille förut, Jugge, men han bara rymde upp på stora vägen och tömde dikena på McDonalds påsar och bananskal! Så han fick flytta till en gård lååååångt från stora vägen. Så det beror lite på om Maya kan hålla sig på plats på gården, eller om hon gillar ävantyr!?

Maya är van vid eltråd och har inte gått lös som hon vill så jag kan ju naturligtvis inte lämna några garantier. :angel:
Men hon är snäll och trevlig och älskar folk!

Skicka mig ett PM eller ta kontakt via min hemsida om du vill veta mera. ;) http://www.minigrisar.se
 
Sv: Grisar

Jag bara avgudar grisar jag med :love:.

Jag började min yrkeskarriär med att jobba på en svingård i 3.5år. De hade slaktsvin, gyltor som vi betäckte och sålde och suggor med bebisar :).

Och är det något jag bara ska ha snart så är det just 2st minigrisar. Blir inte i år då vi stor upp över öronen med renoveringar, men till nästa år blir det nog 2st som får komma hem till mig :love:

Jag har två grisar till utöver Maya som behöver ett nytt hem om din abstinens blir för stor. ;)
 

Liknande trådar

G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 638
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp