”Grisarnas hemliga liv”

Nej jag har inte sett den. Jag har väldigt svårt för sådant . Bilderna försvinner inte från huvudet,de lagras i en del och kommer alltid ligga där, det gäller såklart inte bara djur utan även människor.

Ibland blir det sprickor i min väl inkapslade del och då rinner minnen ut .
 
Nu har jag tittat på början. 30sek typ och jag kommer nog inte orka eller våga mer. Ja hade gris förut och den suggan( suggorna) gick ihop med hästarna på 6 ha.
 
Jag såg den nyss på SVT Play. Fruktansvärt obehaglig, men sevärd då man kan få en uppfattning om hur grisar kan ha det. Detta var norska grisar, men har svenska grisar bättre? Jag har själv pga grisuppfödningen så gott som slutat köpa griskött om det inte är från vildsvin.
1583843387008.jpeg
 
Jag har inte någon nutida erfarenhet av grisuppfödning. De grisuppfödare jag haft i min närhet höll på får ett antal år sedan. Där fanns inte så mycket att anmärka på.
Jag har en grundmurad misstro mot alarmerande filmer från djurfabriker. Jag har på nära håll sett så mycket - ursäkta franskan - ren skit att jag alltid ser på sånt med misstänksamhet.

Det här handlar om kor men är antagligen tillämpbart på andra djurslag.
 
Min sambo är elektriker och blir beklämd varje gång han äntrar ett grisstall. Gris och fågel är två ting vi vill föda upp själva just för att kunna ta avstånd från industriuppfödningen. Tack och lov finns det flera grisuppfödare i min Reko-ring med väldigt fin miljö för sina grisar där vi kunnat köpa kött ifrån det senaste året.
 
Jo det fanns nog här med men nu med tex baconbrist borde man ju se vildsvinsbacon och dylikt
Det är nog för krånglig hantering att få till storskaligt än så länge. Råvara finns ju så det räcker och blir över med det är ju en tidskrävande jakt och småskalig styckning osv för det mesta skulle jag tro.
 
Har jobbat som grisskötare i drygt 10 år. Dock bara på samma gård så kan inte säga så mycket om andra även om man hört rykten.

De bryter iaf många svenska lagar i videon! Tex. Avblodar ej, för dåligt med strö, sätter ej sjuka grisar i ensamma boxar, behandlar ej, skiter i att fodra och ge vatten, väntar för länge med avlivning. Ja de bryter hur många lagar som helst iaf om det varit i Sverige. Lustigt nog är det ju lag i Norge på att enbart veterinärer får kastrera. Men där verkar ju även de fuska med smärtlindring m.m.

Men den hårda behandlingen sker även i Sverige. I det stallet jag jobbar i händer inte sånt. Men i andra stall på samma gård sker det. En gammal kollega berättade om en kollega som misshandlade en sugga så illa så hon tuppade av. Hen går aldrig över gränsen i närheten av mig och några andra så har inte lyckats få det på video. För hen vet att en annan säger till och blir vansinnig. I vårt stall är vi noggranna med att de ska lida så lite som möjligt. Inte en chans vi inte ger mat eller vatten tex. Om det krävs så matas de för hand. Tyvärr är det svårt med att anmäla för länsstyrelsen hör alltid av sig före de kommer 🤷‍♀️ sen att vi har en dålig chef som inte bryr sig om djur överhuvudtaget hjälper inte.

Varför det är såhär är pga systemet som hon säger i videon. Att det är så stora produktioner och att konsumenter vill ha så billigt kött som möjligt.

När det gäller kastrering så var det ju meningen att kirurgisk kastrering skulle vara förbjudet idag. Men den kemiska har inte blivit godkänd ännu av slakterier och för export. Tex. Kina vägrar ta emot kemiskt kastrerad gris för de tror det påverkar ens egna fertilitet :cautious:
 
Vildsvin "går inte att få tag på" i Norrland, vilket är synd. Jag skulle gärna äta vildsvin! Äter dock lite gris, det bacon och skinkan som handlas köps av en lokalproducent, där jag har kunnat ta reda på lite mer av hur slaktprocessen går till.
 
Det är nog för krånglig hantering att få till storskaligt än så länge. Råvara finns ju så det räcker och blir över med det är ju en tidskrävande jakt och småskalig styckning osv för det mesta skulle jag tro.
Jo så är det nog vilket är förbaskat synd :mad:
Hittade på Coop.se vildsvinsfärs 129.80 kr per kilo :crazy:
När fläskfärs kostar 29.90 kr kilot när det är kampanj så är det en väldig skillnad
Ordinarie pris fläskfärs var 63 kr kilot fortfarande mer än hälften av vildsvinspriset
 
Jo så är det nog vilket är förbaskat synd :mad:
Hittade på Coop.se vildsvinsfärs 129.80 kr per kilo :crazy:
När fläskfärs kostar 29.90 kr kilot när det är kampanj så är det en väldig skillnad
Ordinarie pris fläskfärs var 63 kr kilot fortfarande mer än hälften av vildsvinspriset
När fläskfärs kostar så är det bara att räkna ut hur mycket tid en normalavlönad lantarbetare max kan lägga på en gris under dess liv.

Och då får ju inte lantbrukaren 29.90 direkt.
 
När fläskfärs kostar så är det bara att räkna ut hur mycket tid en normalavlönad lantarbetare max kan lägga på en gris under dess liv.

Och då får ju inte lantbrukaren 29.90 direkt.
Nej jag vet maten är för billig men när skillnaden är så stor är det ju inte många som väljer vildsvin före gris
 
Jag såg den precis. Helt jäkla sjukt även om man egentligen vet att det alltid varit så. Här också.

Jag tror att det största problemet är massindustrin och det gäller väl egentligen alla djur. Jag försöker i så stor utsträckning det bara går att äta kött från egna djuren där jag vet hur de haft det.
 

Liknande trådar

Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 700
Senast: manda
·
Kultur Någon mer som hunnit se första delen? Vad tyckte ni? Det har ju gjorts reklam i flera månader om detta stora projekt från SVT, har de...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
9 487
Senast: yennork
·
  • Artikel
Hästnyheter I deltävling tre fick Carina Berg sällskap av Carolina Gynning och Christine Meltzer. Det var ett självklart ja från Gynning när hon...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp