Grönsaksodling for dummies?

Roheryn

Trådstartare
Jag bor numera på gård. Primärt för att kunna ha hästar hemma, men att bo på gård öppnar ju också andra möjligheter, som till exempel grönsaksodling. Enbart till husbehov, för att det är gott och för att jag har möjlighet. Men jag har noll koll på det här med odling så skulle vilja börja med sorter och odlingssätt som inte är så krävande. Det finns en typ större pallkrage som nog har använts för detta tidigare, jag tänkte tömma den på allt ogräs och lägga dit ny jord och gödsel. Men sedan då? Vad ska jag satsa på? Vill helst slippa förodla inne (alternativ är ju att köpa färdiga plantor) och vill helst ha tips på sådant som även nybörjare kan odla utan att misslyckas. Jag fixar ju vatten till hästarna varje dag, så kan såklart vattna grönsaker varje dag också, men det är nog så långt mina skills sträcker sig. Vill gärna ha tomater, i övrigt är jag öppen för förslag, vi äter det mesta!
 
Morötter är väldigt lättsått och lättskött, även i pallkrage. Och användbart. Även rädisor. Och lök-alla sorter.
Sen örter. Persilja, timjan, mynta, rosmarin. Men sätt inte dill nära andra växter. Dill sprider sig som ogräs!
Rabarber, smultron och jordgubbar funkar också i pallkragar och kan köpas i "färdiga" plantor.
 
Tomater är svårt om du inte bor i allra sydligaste delen av landet. De vill ha värme och sol

Enklare är morötter, sallat, spenat squash och bönor t.ex.
 
Potatis tar lite plats men är liksom morötter sådant som man inte kan få nog av. Jag tycker att också t ex röd- och gulbetor och palsternackor hör dit, båda fungerar bra för direktsådd och är inte svåra om man får sått palsternackorna någorlunda tidigt på säsongen.

Och så sockerärtor och bönor för att odla lite på höjden.

Bland de mest lättodlade finns också jordärtskocka som man bara planterar en gång och sedan skördar allt vad man orkar. Och försöker stoppa dem från att bre ut sig för mycket. Zucchini ingår också i kategorin ”skörda allt man orkar” men får ju sättas från frö varje år. Dock klarar man sig långt med två tre fröer/plantor.
 
Jag odlar enkla saker för att ag har inget direkt intresse

Sallad/spenat
Ärtor
salladslök
Jordgubbar /& smultron

Sallad är superenkelt bara slänga ner och vattna :D
 
Tomater: mitt råd är att köpa tomatplantor från en plantskola eller liknande. Visst hade det varit roligt driva upp själv men de plantor jag köper har haft en mycket bättre start i livet än jag kunnat ge dem och har goda förutsättningar att producera många tomater. Jag brukar köpa busktomater för de behöver man inte tjuva och behöver lite eller inget stöd. Vatten och lite näring så är det glada och nöjda. Strongboy är en sort jag kan rekommendera! Tumbler är också bra och mycket tidig! Jag har haft busktomater både i kruka (10 liters) och direkt i jorden och de har trivts bra på båda platserna. Tacksamma och enkla här i söder. Köper du vanligt tomater ger de ju säkert mer skörd men kräver uppbindning och att man tjuvar dem och jag har inte plats för det och vill ha det enkelt så jag köper busktomater

Physalis: Trivs i samma varma, skyddade och soliga läge som tomaterna och kräver inte mycket mer av livet än värme, sol, vatten och lite näring. Ibland kan den behöva lite stöd av en pinne. Jag köper färdig planta. Jag bor i NV Skåne och brukar får mycket bär från en physalisplanta. De blir betydligt sötare och godare när man odlar de själv jämfört med de man köper i affären. Trivs plantan kan den dock bli rätt rejäl! Men den överlever inte vintern.

Rädisor ska vara enkelt och kunna sås i flera omgångar under vår/sommar. Jag har själv inte haft plats för det i min pytteträdgård men jag hade gärna haft det!

Gräslök, timjan, oregano och mynta klarar också av att övervintra fint! Sätt myntan i en kruka om du inte vill ha mynta överallt. Rosmarin övervintrar oftast inte. Basilika aldrig, men trivs fint utomhus i en kruka i varmt och skyddat läge över sommaren!

Jordgubbar! Jag satte i två pallkragar sommaren 2020 och fick en stor fin skörd förra sommaren!
 
Jag är verkligen nybörjare, och dålig på att ta hand om min odling. Men lyckas faktiskt bra ändå.

Odlar sockerärtor, kruksallad, polkabetor, morötter, salladslök och ampelgurka varje år.
Jordgubbsplantor har vi i en krage, de odlar sig själva efter första året 😅
Har också en hel del chili och tomater men de står i kruka, inte pallkrage.
Vill gärna ha dem mot solig, varm vägg och kunna flytta på.
 
Jag ska själv odla första gången själv.
Det jag ska så utan förodling och verkar smidigt att ta hand om är: morötter, gul lök, timjan och sockerärtor.
Ville egentligen odla potatis också, men får inte plats med allt samtidigt. Nästa år ska jag nog även testa vitlök och något mer beroende på hur det går i år.

Ska så fröerna i slutet av april tänkte jag så får vi se vad som händer sen. 😇
 
Slår ett slag för vintersallad( mache) satte den sent i höstas och börjar bli dags att skörda.
Sallad lite då och då på säsongen så att man inte står med mängder av sallad.
Mangold. Morötter jag hade runda som inte går så djupt ned i jorden. Polka betor.
Jordgubbar och smultron revar sig behöver egen yta. Jordärtskocka en mästare på att föröka sig men gott, egen låda.
Gräslök, squash. Man kan även odla i svarta " hästbaljor" runda och rektangulära, lite hål någon dm upp på baljan . Bra till mynta som har svårt att hålla rötterna där dom ska. Sen går dom ju att flytta runt. Har amerikanska blåbär i en sån låda. Dom trivs utmärkt. Ställer lådan under tak på vintern. Kål köper man i affären om man inte vill plocka kålmask.
 
Squash!

Det finns miniväxthus att sätta över pallkragen(om den är standardmått) i olika prisklasser vilket kan vara till hjälp att skydda t.ex tomater. Skulle jag ha mer plats för pallkragar skulle jag absolut ha någon enbart för jordgubbar/smultron och rabarber någonstans. Ok... Jag skulle ha en miljard pallkragar med saker som jag aldrig hann äta upp :D
:o
 
Det finns ryska och sibiriska tomatsorter som ger bra avkastning på friland även högre upp i landet. Det är ju dock sällan man ser de som färdiga plantor i handeln, så där får man vara beredd på efterforskningar och förodling.

Angående pallkragen; lägg inte dit ny jord utan att ha lagt i kartong och papperstidningar som grund för att kväva ogräset. Se till att de gärna även går under kanterna på pallkragen om möjligt. Ogräs som kommer nerifrån kan vara hopplöst svårt att få bukt med, så bäst är att kväva det först.
 
Då kanske det funkar i skyddade soliga lägen
Har ett minne av att min mamma odlade tomater längs med söderväggen på vår villa. Det var då i norra delen av Halland, där jag bodde som barn. De tomater som var gröna eller inte helt röda när första frosten kom plockades av och fick mogna klart i köksfönstret (som också vette åt söder). Så ja, det borde gå även här. Mamma var INTE känd för sina gröna fingrar!
 
Har ett minne av att min mamma odlade tomater längs med söderväggen på vår villa. Det var då i norra delen av Halland, där jag bodde som barn. De tomater som var gröna eller inte helt röda när första frosten kom plockades av och fick mogna klart i köksfönstret (som också vette åt söder). Så ja, det borde gå även här. Mamma var INTE känd för sina gröna fingrar!

Jodå, i södra halland ska det gå utmärkt med tomater utomhus. Sätt dem mot en varm södervägg eller liknande så trivs de säkert utmärkt.
 
Slår ett slag för vintersallad( mache) satte den sent i höstas och börjar bli dags att skörda.
Sallad lite då och då på säsongen så att man inte står med mängder av sallad.
Mangold. Morötter jag hade runda som inte går så djupt ned i jorden. Polka betor.
Jordgubbar och smultron revar sig behöver egen yta. Jordärtskocka en mästare på att föröka sig men gott, egen låda.
Gräslök, squash. Man kan även odla i svarta " hästbaljor" runda och rektangulära, lite hål någon dm upp på baljan . Bra till mynta som har svårt att hålla rötterna där dom ska. Sen går dom ju att flytta runt. Har amerikanska blåbär i en sån låda. Dom trivs utmärkt. Ställer lådan under tak på vintern. Kål köper man i affären om man inte vill plocka kålmask.
Bra tips med "hästbaljor"! Har en gammal sådan som läcker en aning, har använt den att bära in ved i nu i vinter, men den kan ju få bli "odlingsbalja" under sommarsäsongen!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 644
Senast: corzette
·
R
Anläggning Här kommer en hejkomochhjälp mig fråga. Ni får tycka att jag är ett riktigt blåbär om ni vill men jag är en total nybörjare vad gäller...
2
Svar
21
· Visningar
2 915
Senast: ball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp