Grönt i halmen

fejko

Trådstartare
Jag har hört att man ska akta sig för grönt i halmen. Vad är det som är farligt egentligen? Jag har något som ser ut som hö i halmen.
 
Det är förmodligen kvickrot och lite ogräsväxter :d.

Grejen är att då man tröskat och har en del grönt i halmen så får man inte pressa den på en gång för då är det risk för mögel i halmen. Halmen ska torka på slag i några dagar så att det gröna är torrt innan halmen pressas.
 
Ibland sår bönderna ut vall för nästa år på sädesfälten. Under vissa förhållanden kan detta växa rejält och kommer med vid tröskning. Det som kan vara farligt är att gräset inte hunnit torka ordentligt innan pressning och att gräset möglar.

Halmen får även ett högre näringsvärde. (inte farligt om man räknar med det i foderstaten)

En del hästar kanske äter lite för mycket av halmen när det finns gräs i... Å andra sidan har de att göra i flera timmar med att plocka ut väl utspridda grässtrån ur bädden.

// Margaux
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 712
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp