Grönt Kort, hur göra?

danilo

Trådstartare
Någon som tagit det nyligen?
Nu är det dags för mig att ta grönt kort, och det innan mars/april (då jag ska tävla hästen för första gången förhoppningsvis :) ).
Jag vet att det brukar anordnas kurser på klubbar, men hur ofta egentligen? Jag är inte medlem i någon klubb och inte heller ridsportförbundet, måste man vara det?
De saker som man ska göra förutom att rida (lasta, häst vid hand typ), går man igenom det på kursen innan? Jag har aldrig lett en häst vid hand och vet inte vilka regler man ska följa.

Är det mest tonåringar där eller finns det några äldre också? Nu är ju jag 21, inte 60, men det känns lite underligt att jag inte tagit det än!
 
Sv: Grönt Kort, hur göra?

Ring närmaste ridklubb och fråga :) De kan säkert svara på dina frågor :)
 
Sv: Grönt Kort, hur göra?

Du kan ju kika in på Ridsport Förbundet (ridsport.se) under Ridklubb/Ridskola och hitta någon ridklubb som finns i närheten av dig, det brukar oftast stå på deras hemsida (om de har ngn) om det är en Grönt Kort kurs på G! :D
 
Sv: Grönt Kort, hur göra?

jag tod det förra terminen, och det är alltså från 13 år och uppåt, det var även ett par pensionärer med. så ålder behöver du inte ens tänka på iaf.:)
 
Sv: Grönt Kort, hur göra?

Hör dig för hos ridskolor/ridklubbar i närheten, vissa ridskolor erbjuder även att du får ta grönt kort själv, om det inte är några intresserade för tillfället!
 
Sv: Grönt Kort, hur göra?

Tror inte att man måste vara medlem i nån klubb för att ta grönt kort, men för att tävla så MÅSTE man vara det. Så det är väl lika bra att bli medlem i nån klubb (som arrangerar GK-tagningar).
Annars så vet jag inte hur det går till när man tar kortet, vet att det är mycket mer idag än när jag tog det för 10 år sedan (oh sheet är jag så gammal :crazy: ) då man bara skrev ett prov som utgick från TR (och man fick ha ett TR med sig hehe)..

Iaf Lycka till, provet lär inte vara såååå svårt!!
 
Sv: Grönt Kort, hur göra?

jag tog grönt kort i september -05 och då fick man först gå en gång och då gick man igenom hur man ledde en häst och hur man transporterade och så fick man om man ville komma en extra gång för att leda och transportera en häst på riktigt och på själva provet fick man ha med sig TR och då var det olika alternativ som man skulle kryssa i
 
Sv: Grönt Kort, hur göra?

så vad är det man behöver kunna?
för de är väll typ ett skriftligt prov? eller ?

har åxå funderat på att ta grönt kort. :)
 
Sv: Grönt Kort, hur göra?

De man ska kunna brukar dom gå igenom gången innan man ska ha provet. Iaf så har de varit här.
Men de va typ hur man lastade på ett säkert sätt, hur man betedde sig på tävlingen osv. Vi fick även ha tr som hjälp så de va nte alls svårt. Men de skiljer ju från ställe till ställe också.
 
Sv: Grönt Kort, hur göra?

danilo skrev:
Någon som tagit det nyligen?
.....
Är det mest tonåringar där eller finns det några äldre också? Nu är ju jag 21, inte 60, men det känns lite underligt att jag inte tagit det än!

Fråga någon av dina kompisar om vem de tog för. Ring upp personen och prata med denna. Känner han/hon inte dej så kan du väl hänvisa till din tränare ang ridprovet... Du kan säkert göra provet enskilt om du vill.
Finns en film som heter "I säkraste laget", kan vara bra att titta på om man är osäker på vad som gäller.
Sen är det bra att kunna slå i TR. Innehållsregistret är inte särskilt bra eller lättanvänt. Kolla in "indelningarna" i TR.

Det kommer, förutom kryssfrågorna som är från TR, även öppna frågor typ: - Skriv 5 saker som ska finnas i en förbandslåda. (Finns ju många fler än 5 som är rätt..)
- Vad ska du tänka på när du kommer ut från banan, efter en hopprunda där du hade ett stop? (ex: ditt fel, träna mer, ta hand om hästen, skritta av den, ge vatten, osv..)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grönt Kort, hur göra?

Din ålder spelar ingen roll, så länge den är minst 13 (yngre får inte göra provet).
Du måste vara medlem i en klubb. Jag får som provledare inte skriva ut grönt kort till någon som inte är medlem i en klubb som är ansluten till ridsportförbundet.
Hur lång tid det tar beror på dina förkunskaper och vilken typ av kurs din klubb har. Mina kurser är 40 studietimmar (á 45 minuter) så det tar minst 2 veckor (intensivkurs med två hela helger) för vuxna, längre tid för ungdomar (funkar inte med intensivkurser för dem).
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 584
Senast: Blyger
·
Tävling Jag tänker att jag behöver ta grönt kort. När jag var liten och tävlade behövde man inget grönt kort. Sen flyttade jag till Irland och...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 075
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Hästnyheter Alla som tävlar, från inbjudningstävling och uppåt ska ha tagit Grönt kort, oavsett om man är häst- eller ponnyryttare, kusk eller...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp