Grönt kort vuxen

Spring17

Trådstartare
Hej! Har aldrig varit intresserad av att tävla när jag var barn/ungdom och tog där för aldrig grönt kort.
Är dock sugen på att ta kortet nu.
Är det svårt att ta grönt kort?
Är det bara barn och tonåringar som tar grönt kort så att jag kommer känna mig lite gammal och dålig :o:eek:
Har haf/hart egna hästar och tränat för tränare regelbundet så är inte nybörjare på så sätt.
Mest rädd att bli utskrattad pga av att jag inte har tävlat förut och är såpass gammal (30) dom flesta har tävla sen dom är liten.

Nån som har börjat tävla som vuxen?
Hur tyckte ni att det var?
 
Det är alla möjliga åldrar på de som tar grönt kort! Från 12-13-åringarna som tävlat i flera år redan, till andra i din situation, till ponnyföräldrar, till äldre ridskoleryttare som ska ut och tävla lokal dressyr med ridskolehäst osv. Du kommer inte bli utskrattad eller att nån tycker det är nåt konstigt!

Det är inte särskilt svårt, nu var det ett antal år sedan jag tog det men det handlar egentligen mest om sunt förnuft, vettigt hästtänk och att kunna leta i TR. Inga konstigheter. Har du egen häst och sådär borde det inte vara några problem alls.

Jag har inte börjat tävla som vuxen, men vet många (!) som aldrig tävlat innan 40-årsdagen men som tävlar som lite äldre ryttare. De flesta brukar tycka det är samma skräckblandade förtjusning att börja tävla, oavsett om man är 8, 15 eller 40 när man gör den lokala debuten :)
 
Hej! Har aldrig varit intresserad av att tävla när jag var barn/ungdom och tog där för aldrig grönt kort.
Är dock sugen på att ta kortet nu.
Är det svårt att ta grönt kort?
Är det bara barn och tonåringar som tar grönt kort så att jag kommer känna mig lite gammal och dålig :o:eek:
Har haf/hart egna hästar och tränat för tränare regelbundet så är inte nybörjare på så sätt.
Mest rädd att bli utskrattad pga av att jag inte har tävlat förut och är såpass gammal (30) dom flesta har tävla sen dom är liten.

Nån som har börjat tävla som vuxen?
Hur tyckte ni att det var?

Jag är 37 år idag och tror jag tog grönt kort år 2014, när jag var 33 år. Min grupp bestod av några unga tjejer och ännu yngre tjejer vars målsmän var skyldiga att ta grönt kort tills barnen blivit äldre. Så vi var ungefär tre stycken som var äldre än 30, och kanske fem ungdomar. Vi äldre blev bra vänner och är vänner fortfarande. :) Jag tyckte att kursen var bra och om man har tid att lägga två kvällar att gå igenom studiematerialet någon timme mellan kurstillfällena, så går det bra att klara kursen. Det finns också möjlighet att träna in frågor och svar på nätet.

Jag har tyvärr inte tävlat sedan dess men det beror mest på att jag har en väldigt ängslig häst. Är dock aktiv i föreningen som domarsekreterare och kommer absolut tävla längre fram om min häst mognar på sig lite till.

You can do it! :D
 
Jag är 37 år idag och tror jag tog grönt kort år 2014, när jag var 33 år. Min grupp bestod av några unga tjejer och ännu yngre tjejer vars målsmän var skyldiga att ta grönt kort tills barnen blivit äldre. Så vi var ungefär tre stycken som var äldre än 30, och kanske fem ungdomar. Vi äldre blev bra vänner och är vänner fortfarande. :) Jag tyckte att kursen var bra och om man har tid att lägga två kvällar att gå igenom studiematerialet någon timme mellan kurstillfällena, så går det bra att klara kursen. Det finns också möjlighet att träna in frågor och svar på nätet.

Jag har tyvärr inte tävlat sedan dess men det beror mest på att jag har en väldigt ängslig häst. Är dock aktiv i föreningen som domarsekreterare och kommer absolut tävla längre fram om min häst mognar på sig lite till.

You can do it! :D

Får man inte kolla i TR under provet längre? :crazy:
 
Tack för svar!
Jag är jätte nervös vad folk ska tycka ( löjligt vid min ålder men endå :o)
Har hästen uppstallad på stor anläggning med nästan bara tävlingsryttare så känner mig lite sämre än dom.
Får man inte kolla i TR på provet!? :crazy:
Är det några praktiska prov? Skulle kännas lite löjligt att ex "träna" lasta med massa barn.
Är kanske bara jag som är stressar upp mig i onödan :wtf:
 
Nej, varför skulle man få det? Det är ju just det provet går ut på. Jag tog mitt gröna kort kanske 2011-12, minns inte exakt, men inte ens då var det tillåtet.

Varför skulle man INTE få?
När jag tog det (minns inte när det var, men det var som sagt några år sedan nu) handlade det mest om att gå igenom TR för att ha generell koll, och gå igenom hur allt funkar praktiskt på tävling.
Provet handlade om att ha koll på hur man beter sig på tävling och sådär, men framförallt att kunna hitta relevant info i TR och tillgodogöra sig texten. Kursledaren var väldigt tydlig med att vi INTE behövde kunna allt utantill, TR är ju väldigt lättillgängligt, utan att vi skulle lära oss hur vi hittar infon vi behöver.

Men det kan ju vara ändrat nu. Ser dock inte poängen i att man ska kunna alla TR utantill?
 
Varför skulle man INTE få?
När jag tog det (minns inte när det var, men det var som sagt några år sedan nu) handlade det mest om att gå igenom TR för att ha generell koll, och gå igenom hur allt funkar praktiskt på tävling.
Provet handlade om att ha koll på hur man beter sig på tävling och sådär, men framförallt att kunna hitta relevant info i TR och tillgodogöra sig texten. Kursledaren var väldigt tydlig med att vi INTE behövde kunna allt utantill, TR är ju väldigt lättillgängligt, utan att vi skulle lära oss hur vi hittar infon vi behöver.

Men det kan ju vara ändrat nu. Ser dock inte poängen i att man ska kunna alla TR utantill?

Exakt! Varför lära sig något utantill som ändras varje år?
Det blir ju helt galet
 
Tack för svar!
Jag är jätte nervös vad folk ska tycka ( löjligt vid min ålder men endå :o)
Har hästen uppstallad på stor anläggning med nästan bara tävlingsryttare så känner mig lite sämre än dom.
Får man inte kolla i TR på provet!? :crazy:
Är det några praktiska prov? Skulle kännas lite löjligt att ex "träna" lasta med massa barn.
Är kanske bara jag som är stressar upp mig i onödan :wtf:

Försök släppa prestationsångesten :) Du är inte sämre än nån annan bara för att du inte tävlat!

När jag tog provet kunde ridläraren intyga att vi kunde rida i alla gångarter, lasta och visa häst för veterinär, typ. Vet inte om det är ändrat nu dock.
 
Grönt kort kursen går väl ut på att lära sig hitta i TR inte lära sig utantill, det ändras ju över tid så att lära sig utantill är helt värdelöst IMHO.

Nu ändras det ju vartannat år ;)
Nej, men det provet jag gjorde gick ut på att vi fick typ påståenden som vi skulle ta ställning till om de var sanna/falska eller vad TR sagt om den situationen, eller typ "I vilket TR hittar man regler som rör dressyr" etc. Det var typ case man skulle besvara :) Men det kan mycket väl ha ändrats, det var ju ändå 6-7 år sedan.
 
Nu ändras det ju vartannat år ;)
Nej, men det provet jag gjorde gick ut på att vi fick typ påståenden som vi skulle ta ställning till om de var sanna/falska eller vad TR sagt om den situationen, eller typ "I vilket TR hittar man regler som rör dressyr" etc. Det var typ case man skulle besvara :) Men det kan mycket väl ha ändrats, det var ju ändå 6-7 år sedan.

Ehh... Mina vänner som tog grönt kort för 6 år sen fick lov att slå i TR. Det fick jag också för två år sedan. Och alla jag vet som någonsin har gjort provet har fått göra det :)

Mitt prov var ett gäng frågor om allt möjligt, allt från hur man skulle vara en bra hästmänniska till vilka regler som gällde för bakskydd i hoppning (och då fick man slå upp det i TR såklart).
 
Jag var utbildare för grönt kort runt 2013-2014, så några år sedan nu. Då var det ok med TR under provet men hade inte varit tidigare. Motiveringen till förbudet var att allt i provet har varit en del av utbildningen och att provtagaren därmed redan bör ha den kunskap som krävs. Anledningen att man ändrade sig var att om provtagaren faktiskt inte kunde svaren var det ett bra tillfälle att öva på att slå i TR.
 
@Spring17

Jag utbildar inte längre så är inte uppdaterad på det senaste men det ställs numera högre krav på vem som får bli utbildare så dessa bör vara väl lämpade allihopa. Kursen är nog fortfarande inte obligatorisk för vuxna men jag tycker ändå den är bra att gå, i princip alla som gick för mig fick med sig något nytt hem. Jag har inte sett om proven uppdaterats men när jag utbildade var det inga konstigheter utan mycket basala kunskaper.
 
Jag var utbildare för grönt kort runt 2013-2014, så några år sedan nu. Då var det ok med TR under provet men hade inte varit tidigare. Motiveringen till förbudet var att allt i provet har varit en del av utbildningen och att provtagaren därmed redan bör ha den kunskap som krävs. Anledningen att man ändrade sig var att om provtagaren faktiskt inte kunde svaren var det ett bra tillfälle att öva på att slå i TR.
Jag gjorde provet 97 och då var det ok att slå i TR. Med motiveringen att poängen var att lära sig hitta i TR, inte att kunna allt utantill.
Så i så fall måste det ändrats, och sen ändrats tillbaka.
 
Får man inte kolla i TR under provet längre? :crazy:

Jodå. Men för egen del så fick jag träna på att hitta saker i tävlingsreglementet, exempelvis ha ett hum om vad som är gemensamma bestämmelser och vad som är grenspecifika. Det var även frågor rörande horsemanship och lite annat. Vi skulle även visa att vi kunde visa häst för hand, linda ben, och lite annat praktiskt, under kursens gång.
 
Jag gjorde provet 97 och då var det ok att slå i TR. Med motiveringen att poängen var att lära sig hitta i TR, inte att kunna allt utantill.
Så i så fall måste det ändrats, och sen ändrats tillbaka.

Jag pratade utifrån det nya systemet som tillkom i början av 2000-talet med obligatorisk utbildning för alla under 18 år o.s.v.
 
Jag pratade utifrån det nya systemet som tillkom i början av 2000-talet med obligatorisk utbildning för alla under 18 år o.s.v.
Nu fattar jag ingenting. Man har alltid fått slå i TR under "provet". Och grönt kort har väl alltid, sen det infördes, varit obligatoriskt för alla som vill tävla (yngre barn behöver inte ta själva, utan då ska de ha en ansvarig vuxen med grönt kort med sig istället). 18 år har väl aldrig varit någon "brytgräns" för grönt kort?
 
Nu fattar jag ingenting. Man har alltid fått slå i TR under "provet". Och grönt kort har väl alltid, sen det infördes, varit obligatoriskt för alla som vill tävla (yngre barn behöver inte ta själva, utan då ska de ha en ansvarig vuxen med grönt kort med sig istället). 18 år har väl aldrig varit någon "brytgräns" för grönt kort?

Ja, jag skrev obligatorisk utbildning :) inte grönt kort.

Man har inte alltid fått slå i TR, jag har kvar info-mail från när det kom definitiva riktlinjer att det ska tillåtas under provtagningen.
 
Jag tog grönt kort för ett par år sedan, som vuxen. Var en blandad liten grupp med några ungdomar och några barn med föräldrar på kursen (som inte var obligatorisk för mig som vuxen, men jag tyckte den var givande, jag, kursledaren och någon förälder hamnade i massa intressanta diskussioner :laugh:). Sedan var jag inte med när de yngre deltagarna tränade lastning och min tränare skrev et intyg om ridningen, själva provet var inte särskilt svårt när man haft egen häst ett tag och varit med och arrangerat och som hästskötare på ett antal tävlingar, men jag var ändå glad att jag var med på kursen innan så att jag hade lite bättre hum om ungefär hur jag skulle svara på frågorna.

Blev inte det minsta utskrattad och kände mig inte fånig som var enda vuxna som tog kortet för egen del.
 

Liknande trådar

Tävling Jag tänker att jag behöver ta grönt kort. När jag var liten och tävlade behövde man inget grönt kort. Sen flyttade jag till Irland och...
Svar
13
· Visningar
2 033
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 677
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 199
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp