Grönt kort- bra eller onödigt krångligt? (Utbruten ur Dressyrsnackis)

Lillgrådis

Trådstartare
Ja nu när minusgraderna ÄNTLIGEN förbytts till plus så vill jag bara att paddocken ska komma fram och torka upp också - hittills ett futtigt ridpass denna vecka med ridhusträningen i torsdags. Och lite löslongering i eftermiddag i snöslasket.

Jag har också påbörjat att försöka återuppliva mitt gröna kort som togs någon gång på 1990-talet och har legat i pappersform i en byrålåda de senaste 20 åren. Ett litet projekt, men nu har jag i alla fall ordnat en e-legitimation som godkändes och hittat in till någon typ av utbildningsmaterial. Inte för att jag tänker ut tävla direkt när snön smält, träningen behöver komma på plats ordentligt först, men skönt att ha sakerna på plats. Kanske kan ridsportförbundet i mig hitta i alla fall en individ som går mot strömmen med det vikande medlemsantalet och tävlandet...?

Ja nu när minusgraderna ÄNTLIGEN förbytts till plus så vill jag bara att paddocken ska komma fram och torka upp också - hittills ett futtigt ridpass denna vecka med ridhusträningen i torsdags. Och lite löslongering i eftermiddag i snöslasket.

Jag har också påbörjat att försöka återuppliva mitt gröna kort som togs någon gång på 1990-talet och har legat i pappersform i en byrålåda de senaste 20 åren. Ett litet projekt, men nu har jag i alla fall ordnat en e-legitimation som godkändes och hittat in till någon typ av utbildningsmaterial. Inte för att jag tänker ut tävla direkt när snön smält, träningen behöver komma på plats ordentligt först, men skönt att ha sakerna på plats. Kanske kan ridsportförbundet i mig hitta i alla fall en individ som går mot strömmen med det vikande medlemsantalet och tävlandet...?
Har aldrig skaffat grönt kort och har liiiite funderat på ett nu som 40åring haha. Det som gör mig lite tveksam är de där 9h fysiska träffarna.....Ridskolan/ridklubben ligger nästgårds men ändå 😅

Har aldrig skaffat grönt kort och har liiiite funderat på ett nu som 40åring haha. Det som gör mig lite tveksam är de där 9h fysiska träffarna.....Ridskolan/ridklubben ligger nästgårds men ändå 😅

Nej jag tänkte att jag kanske kunde få någon genväg och bara göra om själva provet, jag har ändå för länge sedan både varit aktiv som funktionär på ett antal hopp- och dressyrtävlingar och själv tävlat MsvB dressyr och 130-hoppning i vuxen ålder. Och har ju bevisligen tagit grönt kort en gång i världen. Men visst, 20 år sedan är förstås 20 år sedan. Nu måste jag - för att ens få göra provet - till och med visa upp ett intyg från en auktoriserad tränare för att bevisa att jag inte är en komplett vettvilling utan att jag kan föra mig bland hästar och människor (ok det formulerades inte riktigt så, men principen).

Nej jag tänkte att jag kanske kunde få någon genväg och bara göra om själva provet, jag har ändå för länge sedan både varit aktiv som funktionär på ett antal hopp- och dressyrtävlingar och själv tävlat MsvB dressyr och 130-hoppning i vuxen ålder. Och har ju bevisligen tagit grönt kort en gång i världen. Men visst, 20 år sedan är förstås 20 år sedan. Nu måste jag - för att ens få göra provet - till och med visa upp ett intyg från en auktoriserad tränare för att bevisa att jag inte är en komplett vettvilling utan att jag kan föra mig bland hästar och människor (ok det formulerades inte riktigt så, men principen).
Gällde inte ditt gamla gröna kort alltså? Jag tog mitt innan det ens var obligatoriskt 1994. När tdb infördes så fick jag typ uppge när det togs och skicka in bild på det, hade ett litet laminerat plaskort😁.

Gällde inte ditt gamla gröna kort alltså? Jag tog mitt innan det ens var obligatoriskt 1994. När tdb infördes så fick jag typ uppge när det togs och skicka in bild på det, hade ett litet laminerat plaskort😁.

Nej det verkar som att det fanns någon sådan övergångstid när man kunde omregistrera sina gamla gröna kort men jag är nog minst tio år för sen där också. :laugh:

Nej det verkar som att det fanns någon sådan övergångstid när man kunde omregistrera sina gamla gröna kort men jag är nog minst tio år för sen där också. :laugh:
Aha, där ser man. Jag skickade in bild och fick mitt fixat men det var ett antal år sedan nu, någon gång när Nelly var yngre.. Surt att behöva göra om!

Oj men du borde bara kunna skicka in dina tävlingsmeriter. När Tdb infördes så var mitt gröna kort redan registrerat där. Jag tog ju det oxå första året. Har du kollat på ditt konto på tdb om det inte redan finns där? Resultat finns ju online sedan år 2000 iallafall så är ju lätt att skicka in annars.

Aha, där ser man. Jag skickade in bild och fick mitt fixat men det var ett antal år sedan nu, någon gång när Nelly var yngre.. Surt att behöva göra om!

Ja reglerna ändrades visst 1 januari 2022, så det är klart att lite mer förutseende kunde jag varit redan 2021 med två ettåringar på tillväxt i stallet. Men jaja, det ser ut som att jag kan slippa undan de där nio timmarnas liveutbildning eller vad det var om jag harvar mig genom webbutbildningen och provet (ja och får tränaren att intyga min lämplighet då). Kul ändå att man kommer ihåg en del av sina gamla TR! Hur många cm ett hoppspö får vara sitter fastbränt i minnet och det hade inte ändrats i TR heller.

Fast när vi började prata om dressyrprogram på förra träningen så insåg jag också att jag inte kan leva på gamla minnen av varken LC:2, LB:1, eller LA:0 till LA:4-programmen i deras utformning på 1990-talet. Tror faktiskt jag hade kunnat ta mig igenom de flesta annars utan större repetition! LA:2 och LA:3 gillade jag inte så mycket så de har jag förträngt lite mer. Men får väl börja bli lite mer engagerad i överstrykningar och halvcirklar och volter långt nere vid långsidehörnen och såna nymodigheter nu.

Oj men du borde bara kunna skicka in dina tävlingsmeriter. När Tdb infördes så var mitt gröna kort redan registrerat där. Jag tog ju det oxå första året. Har du kollat på ditt konto på tdb om det inte redan finns där? Resultat finns ju online sedan år 2000 iallafall så är ju lätt att skicka in annars.

Min första tävlingshäst dog år 2000 och sedan startade jag bara någon träningstävling med nästa unghäst innan det av olika skäl blev denna jättepaus. Så nej tdb känns inte längre vid mig varken som tävlingsryttare eller som gröntkort-innehavare.

Känner mig ibland som filmen "Han är tillbaka" där Hitler (något otippat) vaknar upp i Berlin 2014 och bestämmer sig för att återuppta sin politiska karriär efter 70 år. Tre av fyra personer som jag tränade för back in the days är numera döda, de två ryttarföreningar som jag tävlade för har lagts ner sedan länge och här sitter jag med ett grönt kort i papp från 1995 och funderar på att lära mig en massa nya dressyrprogram. :laugh: (känner mig alltså annars inte som Hitler om det behöver förtydligas, bara tidsresan)

Jag tog grönt kort typ när det kom, måste vart början på 90-talet 🤔
Nu komme jag inte ihåg riktigt hur jag gjorde för att få det registrerat i Tdb, men jag har iaf inte behövt ta om det. Det fysiska lilla kortet hittade jag ingenstans iaf, så det var inte med hjälp av det.
Hoppas du kan lösa det på ngt vis 😊

Min kompis fick visa upp sitt kort i papperform, sedan lade de in det digitalt. Ingen kurs behövdes alltså.

Min kompis fick visa upp sitt kort i papperform, sedan lade de in det digitalt. Ingen kurs behövdes alltså.

Också utbytt före 1 januari -22 då gissar jag? https://ridsport.se/utbildning/for-ryttare/gront-kort/registrering-av-grona-kort
Jag är ändå ok med att ta om det, tror inte mitt ev. återupptagna tävlingsryttarliv kommer hindras av att klara av ett sådant prov. Gäller bara att hitta något tillfälle som passar de närmaste månaderna så det är löst till åtminstone sensommaren. Jag hade känt mig mer nervös om jag hade behövt ta om BE-körkortet, fastän det togs mycket mer i närtid.

Senast ändrad:
Också utbytt före 1 januari -22 då gissar jag? https://ridsport.se/utbildning/for-ryttare/gront-kort/registrering-av-grona-kort
Jag är ändå ok med att ta om det, tror inte mitt ev. återupptagna tävlingsryttarliv kommer hindras av att klara av ett sådant prov. Gäller bara att hitta något tillfälle som passar de närmaste månaderna så det är löst till åtminstone sensommaren. Jag hade känt mig mer nervös om jag hade behövt ta om BE-körkortet, fastän det togs mycket mer i närtid.
Ja, hon fixade detta under pandemin. Så du har rätt. Jag kände inte till att det var nya regler.

Men du får traggla dig igenom kursen och förhoppningsvis får du ut något av det.

Borde grönt kort göras lite enklare att ta tror ni?
Hindrar krånglet med att ta det vuxna ryttare från att börja tävla?

Såklart måste man kunna tävlingsregler, klara av att rida på framridningen och att lasta och köra häst för att kunna tävla.. men skulle man kunna förenkla insteget till att tävla på något sätt?

Såklart måste man kunna tävlingsregler, klara av att rida på framridningen och att lasta och köra häst för att kunna tävla.. men skulle man kunna förenkla insteget till att tävla på något sätt?
Jag kan ibland lite kontroversiellt kanske tycka att man kunde skippa kravet på att ta grönt kort för att tävla. Reglerna försvinner ju inte men det blir eget (eller förälders) ansvar att hålla koll på dem och man kan få samma påföljder som nu om man gör fel. Kryssa en ruta i TDB att man läst TR typ.

Det tror jag inte. Barn klarar ju av att ta det. Problemet är väl mer att det anordnas för få Grönt kort kurser.

Jag tog mitt kort när jag var för liten egentligen 😂

Men jag fick mitt plastkort i alla fall och jag sparade det upp i vuxen ålder som tur är! För dem som hanterade detta på TDB ifrågasatte att jag skulle tagit grönt kort när jag var så liten för de fick man egentligen inte(men fanns undantag med föräldrarna osv) så egentligen skulle jag inte fått ngt kort utan min mamma skulle fått ett och jag skulle fått tävla på det eller ngt? 😅 Iom att på den tiden tävlade jag bara på klubb nivå brydde sig väl ingen.

Men eftersom jag hade ett kort med mitt namn på och allt så skickade jag bara en bild på det och så fick jag ett på TDB också 😎🫣😅

Ibland har man flyt. Annars hade ju jag också behövt göra om de där.

Jag kan ibland lite kontroversiellt kanske tycka att man kunde skippa kravet på att ta grönt kort för att tävla. Reglerna försvinner ju inte men det blir eget (eller förälders) ansvar att hålla koll på dem och man kan få samma påföljder som nu om man gör fel. Kryssa en ruta i TDB att man läst TR typ.

Jag har nog gärna kvar kravet på grönt kort och hur man ska bete sig på en tävlingsplats, framridning/framhoppning. Med tanke på hur många jävlar som inte fattar det idag så blir det ju ännu värre om man bara ska kryssa i en ruta att man läst TR

Nu finns ju 0* där det inte krävs grönt kort. Så det är ju väldig lågt insteg redan tänker jag. Givet då att det faktiskt kommer arrangeras tillräckligt mycket 0* såklart

Det tror jag inte. Barn klarar ju av att ta det. Problemet är väl mer att det anordnas för få Grönt kort kurser.
Ja fler kurser tror jag på. Tonåringen i stallet ska ta grönt kort efter att tävlat på vuxens gröna kort några gånger (nån ny regel gör det möjligt)

Hon har väntat sen i våras på att det ska anordnas kurs. NU går hon kurs, och det är första tillfället som övht funnits

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnackis 20
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka