Grov- eller kraftfodret?

Widerberg

Trådstartare
Jag läste i en hästtidning för ett tag sedan att forskare kommit framm till att det är kraftfodret hästarna blir feta av och inte grovfodret eftersom de varit gräsätare i miljoner år eller nåt sånt..
Iaf så när jag sa det till en kompis som går på naturbruksgymnasium sa hon att "nä det är fel, det är grovfodret de blir feta av det har vi lärt oss".

Så nu undrar jag, vilket är det?Grovfodret eller kraften? :confused:
 
det är fettet i kraftfodret hästen blir fet av. så ger man för mycket kraftfoder får hästen mer fett än muskler.. så om man fodrar för att en tunn häst ska bli stadigare så ska man hellre ge mer grovfoder(proteiner) som ger muskler än för mycket kraftfoder(fett=energi) som ger oandvändbart fett på hästen..
 
Hästar behöver inte fett för att bli feta. Hästar blir feta av för mycket mat. De kan tillverka fett både från kolhydrater som bryts ner till socker i tunntarmen och från fiber (och svårmälta kolhydrater) som bryts ner till flyktiga fettsyror i grovtarmen.
PL
 
Det är kraftfoder, t ex havre, hästar blir feta av, inte grovfoder, t ex hö. Precis som med människor är det överskott av energi som gör hästen fet. Fett i sig är inte "farligt" utan nödvändigt. En häst blir inte "överviktig" av hö däremot kan mycket hö ge "hömage" men den är inte samma sak som fetma. Hur som helst måste man ge rätt mkt hö innan man kommer dit (!) Jag förstår inte att folk inte kan förstå detta (inget personligt mot dig nu alltså!). So fort de vill banta sin häst drar de ner massor på höet men inget på havren. Suck :crazy: Drt är för mkt ENERGI alltså, inte fettet i sig hästen blir tjock av.
 
hur räknar man då foderstater på kolhydrater? är det något nytt eller är det extremt avancerat så att inte ens C. Planck tar upp det? FÖRKLARA FÖR MIG!! JAG VILL SÅ GÄRNA VETA!! *skriker efter mer kunskap*

du vet.. ALLA läser inte lika extremt fördjupade faktaböcker på latin som du gör :smirk: (eller verkar göra för du blandar ofta in nånting annat än vad normala människor pratar om :angel:)

och rätta mig om ja har fel, men är det inte MAT som innehåller proteiner och energi(fett) som hästen får i sig? menar du att hästen får i sig proteiner och fett genom utrustning och olika läder och rengöringsprodukter? det är väl SJÄLVKLART att dom blir feta av MATEN! så himla mycket bakom flötet är väl inte en enda människa så dom inte förstår det!

Jag vet att du kan väldigt mycket(exktremt mycket), men försök att sänka dig till en mer förståerlig nivå när du pratar med oss vanliga dödliga..

du får ursäkta men det där va det sista jag behövde i en stund som denna..
 
förklara vad energin sitter i kraftfodret, är det små elektriska blixtar eller? :rofl: (havretunna=atmbomb)
nej jag kan säga att det är fettet i kraftfodret som ger hästen energi, vad är då fett? ja det som räknas som fett är oljan i fodret. Havre är ett väldigt fett foder och är således väldigt energirikt.. Krafft har t.o.m ett energifoder i oljeform,
"KRAFFT Energi Oil
Olja av livsmedelskvalitet med hög halt av energi i skonsam form. Rik på högvärdinga fettsyror. Rekommenderas till hästar som har svårt att hålla hull"
 
Hästen blir fet av: för mycket mat (grovfoder/kraftfoder) och felbalanserad foderstat.

//Alice
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 969
Senast: Voeux
·
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: svea
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 432
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp