Grovfoder 2023

the_connemara

Trådstartare
Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D

Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev 2023 nu när jag äntligen fått fler analyser att välja mellan och beställt för säsongen.

Hur blev årets analys för er (om ni köper ett/färre partier för hela säsongen)? Behövde ni kompromissa och varför valde ni som ni gjorde?
Första/andra/tredje (?) skörd? När slogs partiet och var i Sverige?
Vad blev priset och är det hö/hösilage, storlek på bal?

Jag köper av en större leverantör i södra Skåne och förstaskörden torkade massor bort, sockret var mer än dubbelt så högt och högt i energi. Priset höjdes direkt inkl allt kvarvarande från 2022 och det kändes som panik att få ett till 2018. Jag vågade inte chansa, varesig på ett år gammal eller högt socker pga häst som både är känslig för hygienen och sockret.

Sedan kom regnet! :heart Fick nyss flera analyser med lägre energi, socker tillbaka på bra nivåer och hög kvot från andraskörden att välja på, slaget i mitten/slutet av september.

Valde denna pga lägst socker, lägst energi, bra kvot smb rp/MJ, lite lägre NDF. Önskar egentligen ett mycket blötare hösilage under 70% TS men det är alltid väldigt torrt från denna leverantören och min lättfödda häst brukar ändå äta tillräckligt "lite" av det så att det fungerar.

Analysen (Eurofins):
83.7 % TS
6.9 % socker/kg TS = 5.8 % socker/kg foder
Omsättbar energi 9.6 MJ/kg TS = 8.0 MJ/kg foder
Smb rp 71.1 g/kg TS = 59.5 g/kg foder
Kvot smb rp/MJ = 7.4

Mineralerna brukar vara tillräckliga och bra kvoter på makro och varken direkt högt järn eller mangan på mikro men har inte fått mineralanalysen ännu. Är inget jag oroar mig över, har inte behövt ändra mineralgivan på flera år hittills.

Priset är inte lika kul. Smålbalshösilage om typ 50-60 kg men otroligt bra hygienisk kvalité. Tror det kommer landa på 8-9 kr/kg inkl frakt och pallhyra. Fakturan kommer alltid efter leverans och den är beställd till slutet av november eftersom jag har drygt 1 pall kvar av förra årets och det går ca 4 pallar totalt/säsong. Har inte börjat fodra grovfoder ännu pga väldigt mycket bete kvar.
 
Vi kör eget hö, de bakar vi öppnat hittills har varit väldigt fina utifrån det man kan se och känna. Väntar på analysen så den får jag återkomma med när den kommer
 
Jag står inackorderad där grovfodret ingår. Träffade på höbonden de alltid köper ifrån och han var inte bekymrad över sina stamkunders foder, enbart de som köper ibland för dessa skulle han inte ha nåt foder till.

Våra hästar går fortfarande på bete, men analysen som kom nu var på 5,7 MJ och 54 g smb. rp. Väldigt trevligt! Med ts på 82 blir det väl inplastat hö egentligen. Mina kommer kunna äta mer än vanligt (räknar med att fjordingarna får i sig 8 kg och welshen 4 kg under de 4 h de har tillgång till foder) och slippa kraftfoder. :)

Tyvärr är ingen analys på mikromineralerna gjord, så det får jag fixa när de väl börjar äta av fodret.
 
Damn vad bra ni hade!

Jag tar vad jag får, här är mitt rundbalsparti, kunde vart värre ändå :). God hygienisk kvalla från väldigt seriös bonde.
1000009158.jpg
 
Norrbottenskusten bor jag vid om nån undrar.

Jag får tillsätta mycket protein men det jämnar ut sig pga lågt pris på själva rundbalen.

Jag ger dock just nu från ett oanalyserat parti med småbalshö, tills den riktiga kylan kommer och jag kan öppna rundbalar.
 
De är tydligen det. Spaderess förklarade det vid nåt tillfälle, de kan vara mer än 30 % också, men det är lagom att räkna med det tills man ser ifall de går ned i vikt.

Jag tycker analyserna brukar stämma mot hur lättfödda mina är iaf 😅. Skulle bli kaos-fetma om jag räknade ner 30%.

Men jag kan ju testa att inte pumpa i protein. Tycker dock dom brukar bli så hungerstressade då, mer protein = mer mättnadskänsla pga hormonet ghrelin.
 
Torrt hösilaget på fyrkant om ca 250 kilo. Slaget i mitten av juni i Stockholm. Priset är 2,71 kr kilot inkl leverans.
Jag är nöjd med något mindre storlek på balarna, priset såklart och helt ok analys.
Fanns ett parti med både lägre socker och högre kvot men den andra stallägaren tyckte kvoten blev för hög (8.61), så vi tog denna med 5.5 i kvot.
Screenshot_2023-10-27-04-22-24-227_com.facebook.orca~2.jpg
 
Hos oss i södra Skåne blev skördarna oerhört olika. Stallägaren tar eget hösilage och det ingår i hyran. Första skörden blev ganska lik det som brukar huggas på marken medan andra skörden blev helt annorlunda.

Skörd 1

TS 73%
Råprotein 98 g/kg ts
Socker 154 g/kg ts
NDF 551 g/kg ts
Fett 22 g/kg ts
Aska 32 g/kg ts
IVOS 66,5%
Växttråd 272 g/kg ts
Klorid 4,3 g/kg ts
Smältbarhet 67,9%
Fruktan 31 g/kg ts
Fosfor 1,7 g/kg ts
Kalcium 4,3 g/kg ts
Magnesium 1,3 g/kg ts
Svavel 1,3 g/kg ts
Natrium 0,9 g/kg ts
Kalium 7,9 g/kg ts
Mangan 72 mg/kg ts
Koppar 4,0 mg/kg ts
Zink 18 mg/kg ts
Järn 66 mg/kg ts
Kobolt 0,038 mg/kg ts
Jod 0,2 mg/kg ts
Molybden 0,6 mg/kg ts
Selen 0,017 mg/kg ts

Omsättningsbar energi häst i ts 10,3 MJ/kg ts
Omsättningsbar energi häst per kg foder 7,5 MJ/kg
Smältbart råprotein häst i ts 60,7 g/kg ts
Smältbart råprotein häst per kg foder 44,2 g/kg
Kvot g Amb råprotein/MJ 5,90 g/MJ
Ca/P kvot 2,5
Skörd 2

TS 70%
Råprotein 143 g/kg ts
Socker 92 g/kg ts
NDF 536 g/kg ts
Fett 20 g/kg ts
Aska 74 g/kg ts
IVOS 64,8%
Växttråd 271 g/kg ts
Klorid 4,3 g/kg ts
Smältbarhet 66,2%
Fruktan 15 g/kg ts
Fosfor 3,7 g/kg ts
Kalcium 6,0 g/kg ts
Magnesium 2,3 g/kg ts
Svavel 2,0 g/kg ts
Natrium 1,4 g/kg ts
Kalium 14,3 g/kg ts
Mangan 137 mg/kg ts
Koppar 7,4 mg/kg ts
Zink 26 mg/kg ts
Järn 345 mg/kg ts
Kobolt (ej analyserat, skörd 2022 0,039) mg/kg ts
Jod (ej analyserat, skörd 2022, 0,2) mg/kg ts
Molybden (ej analyserat, skörd 2022, 1,3) mg/kg ts
Selen (ej analyserat, skörd 2022, 0,017) mg/kg ts

Omsättningsbar energi häst i ts 9,5 MJ/kg ts
Omsättningsbar energi häst per kg foder 6,6 MJ/kg
Smältbart råprotein häst i ts 103,0 g/kg ts
Smältbart råprotein häst per kg foder 72,0 g/kg
Kvot g Amb råprotein/MJ 10,8 g/MJ
Ca/P kvot 1,6
 
Hos oss i södra Skåne blev skördarna oerhört olika. Stallägaren tar eget hösilage och det ingår i hyran. Första skörden blev ganska lik det som brukar huggas på marken medan andra skörden blev helt annorlunda.

Skörd 1

TS 73%
Råprotein 98 g/kg ts
Socker 154 g/kg ts
NDF 551 g/kg ts
Fett 22 g/kg ts
Aska 32 g/kg ts
IVOS 66,5%
Växttråd 272 g/kg ts
Klorid 4,3 g/kg ts
Smältbarhet 67,9%
Fruktan 31 g/kg ts
Fosfor 1,7 g/kg ts
Kalcium 4,3 g/kg ts
Magnesium 1,3 g/kg ts
Svavel 1,3 g/kg ts
Natrium 0,9 g/kg ts
Kalium 7,9 g/kg ts
Mangan 72 mg/kg ts
Koppar 4,0 mg/kg ts
Zink 18 mg/kg ts
Järn 66 mg/kg ts
Kobolt 0,038 mg/kg ts
Jod 0,2 mg/kg ts
Molybden 0,6 mg/kg ts
Selen 0,017 mg/kg ts

Omsättningsbar energi häst i ts 10,3 MJ/kg ts
Omsättningsbar energi häst per kg foder 7,5 MJ/kg
Smältbart råprotein häst i ts 60,7 g/kg ts
Smältbart råprotein häst per kg foder 44,2 g/kg
Kvot g Amb råprotein/MJ 5,90 g/MJ
Ca/P kvot 2,5
Skörd 2

TS 70%
Råprotein 143 g/kg ts
Socker 92 g/kg ts
NDF 536 g/kg ts
Fett 20 g/kg ts
Aska 74 g/kg ts
IVOS 64,8%
Växttråd 271 g/kg ts
Klorid 4,3 g/kg ts
Smältbarhet 66,2%
Fruktan 15 g/kg ts
Fosfor 3,7 g/kg ts
Kalcium 6,0 g/kg ts
Magnesium 2,3 g/kg ts
Svavel 2,0 g/kg ts
Natrium 1,4 g/kg ts
Kalium 14,3 g/kg ts
Mangan 137 mg/kg ts
Koppar 7,4 mg/kg ts
Zink 26 mg/kg ts
Järn 345 mg/kg ts
Kobolt (ej analyserat, skörd 2022 0,039) mg/kg ts
Jod (ej analyserat, skörd 2022, 0,2) mg/kg ts
Molybden (ej analyserat, skörd 2022, 1,3) mg/kg ts
Selen (ej analyserat, skörd 2022, 0,017) mg/kg ts

Omsättningsbar energi häst i ts 9,5 MJ/kg ts
Omsättningsbar energi häst per kg foder 6,6 MJ/kg
Smältbart råprotein häst i ts 103,0 g/kg ts
Smältbart råprotein häst per kg foder 72,0 g/kg
Kvot g Amb råprotein/MJ 10,8 g/MJ
Ca/P kvot 1,6

Intressant! Vet du när de slogs?
 
Vi hade is i magen trots torkan. Sydvästra Skåne.
Fick ett bra parti, valde 160kg balar från en för oss ny producent detta året istället för 350kg från en större producent.

Tror det kommer passa våra tre hästar bra!

Från 2021 skörd (vi köpte fjolårets skörd förra året) 3,25kr inkl leverans och moms till årets 4,85kr inkl leverans och moms. Bara att se glad ut och betala, kunde ha blivit mycket dyrare.

ghfj.jpg
 
Vi har fått mindre än vanlig. Förstaskörden var ok men mkt högt i socker. Andraskörden, tagen på samma fält, är ok i värden men består av bara tunt fluff och utan fibrer. Typ fårmat. Och ingen halm finns det att få tag i
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 206
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 027
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp