Grovfoder med hög kvot - bra/dåligt?

Ingela_S

Trådstartare
För första gången nånsin har jag fått chans att ge hästen ett grovfoder som inte kommer att leda till proteinbrist. Roligt att slippa försöka pussla ihop en bra foderstat med hjälp av lusern och proteinkoncentrat - men så kommer såklart frågan om det är nåt speciellt man bör tänka på när grovfodret istället har högt proteininnehåll? Eller det är bara att fodra och se glad ut, så länge alla behoven är uppfyllda?

Analysen ser ut som följer:

ts: 48,8 %
Energi: 5,1 MJ
Smrp: 47 g
Ca: 2,8 g
P: 1,3 g
Mg: 0,6 g

Det ska vara till en 18:årig travare som just nu går på halvfart efter en skada. Jag har räknat fram att hans energibehov täcks av 14 kg silage, alt. 12 kg silage + 1 kg lusern. Det känns lite knas att lägga på lusern när silaget har så mycket protein, men i just det här fallet sänker det faktiskt kvoten. :p

Hästen har högre proteinbehov än tabellhästen och om vi pratar kvoter så brukar han ligga runt 7. Det nya silaget har en kvot på 9 och om jag lägger till lusern så blir det runt 8. Är det helt galet, eller bör jag jobba på att få ner kvoten ytterligare...?

Anledningen till att jag räknat med lusern istället för nåt energifoder är att jag har två nya säckar som köptes strax innan grovfoderbytet och det är såklart "enklast" att fodra med det som finns. Men jag är öppen för förslag. :)
 
Sv: Grovfoder med hög kvot - bra/dåligt?

Kan hästen gå på bete så hade jag inte bekymrat mig. Men är värdena kg/ts eller kg/foder?

Börja med att lägga på grovfoder och skit i kvoten. Den har ingen relevans i det faktiskt foderstatsberäknandet. Det är en latmask när man köper in foder.

Är hästens behov fyllda så kan du strunta i lusern.
 
Sv: Grovfoder med hög kvot - bra/dåligt?

Ber om ursäkt, siffrorna är per kilo foder.

Hästen brukar bli lite rund på bete, men inga magstörningar eller så, om det var det du tänkte på?

Lusernet var väl mest en liten tanke om att "komma undan" de sista 2 kilona silage. Vi har bara tre fodringar i vårt stall och eftersom frukosten är bestämd (4 kg) så får ökningar göras på de andra givorna. Det är dock bara nån timme mellan dem, så jag funderade mest på om hästen skulle orka äta mer när det ges så tätt inpå. Men det är väl bara att prova antar jag. Börjar han dra runt det så det blir grisigt och måste kastas så får jag ta itu med det då.
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfoder med hög kvot - bra/dåligt?

Börjar med att ösa på 14 kg hösilage och bara en näve lusern blandat med mineraler som krubbskrammel, så får vi se hur han och magen håller sig.

Funderar fortfarande på detta dock:

Kan hästen gå på bete så hade jag inte bekymrat mig.

Är det hur magen eller hullet håller sig under betet som jag ska jämföra med?
 
Sv: Grovfoder med hög kvot - bra/dåligt?

Överkänslighe spelar också in. Om hästen av någon anledning inte klarar bete så tror jag att man alltid ska vara vaksam på vad man stoppar i den (magproblem, knutor, fång etc).

Jag har vissa år haft grotest höga proteinvärden på grovfodret, då hade jag kallblod. Trots stor giva har hästen aldrig varit finare. Blank i pälsen, välmusklad och pigg utan att vara taggad.
 
Sv: Grovfoder med hög kvot - bra/dåligt?

Ja, det kan jag tänka mig. Min häst brukar lägga på sig en del extra kilon i början på sommaren, men det är det enda "problemet" med bete. Gissar att det snarare har med fri tillgång att göra. Han har aldrig (peppar, peppar) haft fång eller gallor och brukar klara sig utan dålig mage (förutom den första veckan).

Det ska bli intressant om det går att se nån skillnad i päls osv med foder med högt proteinvärde jämfört med "på gränsen".
 
Sv: Grovfoder med hög kvot - bra/dåligt?

Jag ligger alltid över gränsen med min och han ser ut att må väldigt bra på det.
 
Sv: Grovfoder med hög kvot - bra/dåligt?

Jag försöker att lägga min så högt som möjligt, men det är inte så lätt när höet har en kvot på 4... Har aldrig haft grovfoder som haft 6 eller uppåt. En trevlig omväxling med det här hösilaget!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 833
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 671
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Till att börja med - Jag fodrar givetvis efter hur hästarna ser ut men vill räkna så att jag har nåt att utgå från. Mina hästar är inte...
Svar
11
· Visningar
2 998
O
Foder & Strö Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp