Grovfoder till hosthäst

Vilket grovfoder du än väljer så hade jag blötat det ( om det är torrt), samt hållt bädden dammfri .Om det går haft välventilerat stall alt uteboxar under tiden ni kommer fram till problemet
 
Vilket grovfoder du än väljer så hade jag blötat det ( om det är torrt), samt hållt bädden dammfri .Om det går haft välventilerat stall alt uteboxar under tiden ni kommer fram till problemet
Blöter det nu vid varje fodring (kan själv inte vara där varje fodring, så därför går det ej praktiskt att spola genom/bada det...) Hästen står på torv, som vattnas. Har ej möjlighet till annat stall om jag inte flyttar, kollar för fullt, men väldigt svårt...
 
Ok.. De där 250 kg(kan vara så att de bara är 200 kg), kan jag ev dela med en annan i stallet. Det är ju dock ngt torrt tror jag, till en hosthäst?
Det hela handlar ju mest om ifall det är mögligt eller inte. Min erfarenhet är som sagt att allt foder med den TS halten är mer eller mindre mögligt av ett vitt mögel som folk förklarar med att det är jäst. Det är inte jäst det är för torrt för att växa jäst utan ett finmaskigt när av vitt mögel som ibland endast syns genom att fodret ser aningen mer hårdpackat ut. Lukten är mycket karaktäristisk men luktar inte mögel.
 
Ta det som en varning att den börjar hosta nu. Min blir känsligare o känsligare för varje gång jag misslyckas med att hålla honom hostfri. Har ingen diagnos då allt sett "bra ut" typ och nu är det så kortvarigt att jag nog knappt hunnit få tid och ju alltid vet vad som utlöst hostan - grovfodret.

Han är helt symptomfri när han står på torv och äter hösilage (även typ snustort!) I småbal från en riktigt grym producent här nere i Skåne. Om du tycker HH är dyrt så är det inte lönt men jag hade annars tipsat dig om att kolla med min leverantör om frakt till dig. De är så bra att jag glömmer av att jag har en superkänslig hosthäst.
 
Hade aldrig, till någon häst, köpt så torrt plastat material.

Jag läste ju på innan vi började med hösilage för ett gäng år sedan. Men inga producenter håller sig ju vi de låga TS halterna? Det tycker jag är konstigt.

Katslösa är iaf magiska. De är eg torrare än jag vill ha men de enda min häst inte reagerar på. Inte ens förra året med 82.4 % TS och en jäkla massa smulspill I varje bal reagerade han en enda gång.
 
Jag läste ju på innan vi började med hösilage för ett gäng år sedan. Men inga producenter håller sig ju vi de låga TS halterna? Det tycker jag är konstigt.

Katslösa är iaf magiska. De är eg torrare än jag vill ha men de enda min häst inte reagerar på. Inte ens förra året med 82.4 % TS och en jäkla massa smulspill I varje bal reagerade han en enda gång.
Nej det är svårt att få tag i ett lagom blött foder. Av någon orsak så envisas hästfolk med att köpa ett torrt plastat foder som är oerhört lagringsinstabilt.
Jag har en leverantör som jag kan köpa blött foder från. Jag vet inte hur ofta jag fått höra att det inte funkar att fodra hästar med ensilage, med orsaker som är skrattretande fåniga. Jag föredrar mellan 35 och 40% TS på mitt foder. Tror dock årets hamnar runt 50%
 
Nej det är svårt att få tag i ett lagom blött foder. Av någon orsak så envisas hästfolk med att köpa ett torrt plastat foder som är oerhört lagringsinstabilt.
Jag har en leverantör som jag kan köpa blött foder från. Jag vet inte hur ofta jag fått höra att det inte funkar att fodra hästar med ensilage, med orsaker som är skrattretande fåniga. Jag föredrar mellan 35 och 40% TS på mitt foder. Tror dock årets hamnar runt 50%

Ja det är förklaringen jag fått av de olika producenter vi testade de första åren. Helt galet. Nu, efter några år med alla torrare partier, kollar jag inte mycket på TS längre men tar det blötare om det är likvärdiga analyser. Eftersom min häst tydligt visat att den hygieniska kvalitén han kräver hittills enbart hängt ihop med producenten o inte TS. Bra kvoter, lägre värden och låga sockernivåer får gå först när vi väljer från vår producent.
 
Prio ett till en häst som hostar är en utmärkt stallmiljö, med mycket god luftväxling.

Sen, det viktigaste med fodret till en hosthäst, som i de allra flesta fall är dammkänslig, är att fodret har en extremt bra hygienisk kvalité. Det hjälper inte att blöta fodret om det finns en massa mögelsporer i det. Nästan allt damm är just mögelrelaterat.
Några exempel ur verkligheten:
En vän hade en häst med astmaliknande besvär, den fick uppblött hö i alla år. Ett år var stallägarens hö "åt det sämre hållet" vad gäller hygieniska kvalitén. Hästen var extremt nära att bli utdömd - tills ett annat hö köptes in och hästen blev symptomfri på bara några dagar...
En annan häst stod hos fodervärd och var så dålig i sina luftvägar att veterinär dömt ut den. Ägaren tog hem den (i väntan på de administrativa kvarnarnas malande) och parkerade den i mitt stall. För någon vecka eller tre, typ. Hos mig stod den på halmbädd och åt torrt foder. Och blev symptomfri...
Ny fodervärd hittades (den stallades för övrigt upp hos min vän som ägde hästen i det första exemplet här) och hon levde i ytterligare 10 år innan ålderdomen tog ut sin rätt - då var hon nog närmare 30 år...
 
Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig fråga)
1. Vanligt torrhö i småbal, självklart försöka hitta ett med bra analys o bra hygien.
2.Hösilage i ca 250 kg balar, bra analys (ga lågt i energi, lagom protein, så kan ge mycket) , ca 76% TS Har bara en häst, så får sprida ut det på pallar, så det torkar o blir ändå som hö... Vända o fluffa varje dag. 14 kg/dag så en bal tar drygt 2 veckor att göra slut på. Men blir hygienen verkligen bra i slutet?
3. Småbalshösilage ca 45 kg st, dyrt som skam, blötare än ovan. Men ingen analys... Producenten är inte intresserad av att ta analys, för, "han tror inte på det". Har köpt här innan, o av 10 balar, var 6 st en kvalité (grovt o smakligt) o 4 st helt annat (mjukt, finstråigt o oätbart enl hästen), en bal var tom hälften, hälften i.... Kul om man har en häst som är känslig för foderbyten. Så att ta egen analys verkar helt onödigt, för vet ju inte om det kommer fr samma fält (även om jag skulle påtala att jag bara ska en o samma kvalité)


Haft hosthäst och jag hade valt vanligt hö. Hö’t hade jag doppade vi i vatten bad en 15-20 min. Tagit upp och låtit rinna av och lagt ini boxen. Vill man inte ha hö nät så gör lite hål i botten i en ex ikea påse så vattnet rinner ut.
Så det är fuktigt vid fodring inne. Ev ute vid behov. Men går att skaka ur ordentligt ute.

Vi hade sågspån i boxen. Funkar utmärkt.
Torv fungerade inte hos oss då det dammade mer än spånet i bal. Finns säkert olika sorter. Vattnade med slang o vatten dimma i stallgång före sopning.

Hade stängt dörren mot foder förvaringen.
Men bra att det är fler öppna dörrar/fönster.

Sen våttorkade vi hästens boxgaller/när och väggar några ggr i veckan för att minska damm att nosa på.

Allra bäst fungerade det när vi hade eget stall. Då hade vår häst inga direkta problem av sin hosta.
 
Haft hosthäst och jag hade valt vanligt hö. Hö’t hade jag doppade vi i vatten bad en 15-20 min. Tagit upp och låtit rinna av och lagt ini boxen. Vill man inte ha hö nät så gör lite hål i botten i en ex ikea påse så vattnet rinner ut.
Så det är fuktigt vid fodring inne. Ev ute vid behov. Men går att skaka ur ordentligt ute.

Vi hade sågspån i boxen. Funkar utmärkt.
Torv fungerade inte hos oss då det dammade mer än spånet i bal. Finns säkert olika sorter. Vattnade med slang o vatten dimma i stallgång före sopning.

Hade stängt dörren mot foder förvaringen.
Men bra att det är fler öppna dörrar/fönster.

Sen våttorkade vi hästens boxgaller/när och väggar några ggr i veckan för att minska damm att nosa på.

Allra bäst fungerade det när vi hade eget stall. Då hade vår häst inga direkta problem av sin hosta.
Har tyvärr inte möjlighet att få de andra att låta höet ligga i vattenbad... Vi snackar folk som tycker det är jobbigt o tar sånt tid att hälla en skvätt vatten i morgonhinken innan servering... O jag kan inte vara där varje mål... Det är på morgonen hon hostar mest.
 
Det har säkert med förra årets nödår med höet... Var ett parti som inte var helt ok, fick slänga en del som var mögligt. Det var dock ett bra tag innan hon började hosta. När hon började hosta åt hon ett torrt korthugget hö, ganska smuligt... Verkade annars ok. Känns ju skit att jag själv orsakat detta med dåligt grovfoder...
Frågan kvarstår: vad jag ska köpa? Småbal torrhö med så bra hygienisk kvalité som möjligt (svårt... ingen producent dom säger de har dålig kvalité) eller försöka få han med småbalar hösilage att skicka in analys (o såklart få balar av samma sort)
 
Då skulle jag misstänka att det är stallmiljön som är orsak till hostan.
Lägg till en extra växel eller tre för att hitta ett annat stall! (Gärna lösdrift!) Även om det är obekvämt, kanske för långt bort eller långt till ridhus eller så - se det som en investering i hästens hälsa!
Håller på för fullt! Märks nu när hon stått i sjukhage för knäna, kommit in redan kl 15. Då har hon hostat på kvällen också.
 
Frågan kvarstår: vad jag ska köpa? Småbal torrhö med så bra hygienisk kvalité som möjligt (svårt... ingen producent dom säger de har dålig kvalité) eller försöka få han med småbalar hösilage att skicka in analys (o såklart få balar av samma sort)
Det spelar ingen roll. Det viktiga är att du köper ett foder med bra hygienisk kvalité. Och att du kan lagra det så det inte blir dåligt under lagringstiden.
 
Solklart i min värld, stallmiljön. Fuktigt, dålig cirkulation, damm - gissningar alltihop.

Flytta så fort det bara går, det blir inte bättre med hösten på intågande. Utebox är ju bästa alternativet men kanske inte helt lätt att hitta.
Kom på en orsak till! I boxen jämte min häst, har hästen någon slags mattor (gamla kobåsmattor) under kutterspånet med skarvar där urin hela tiden rinner ner! Visst blir det massa ammonika där, som måste göra luften dålig!?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: lil-sis
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 874
Senast: pews1972
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp