Grovfoder till hosthäst

Kom på en orsak till! I boxen jämte min häst, har hästen någon slags mattor (gamla kobåsmattor) under kutterspånet med skarvar där urin hela tiden rinner ner! Visst blir det massa ammonika där, som måste göra luften dålig!?
Har man bädd behöver det inte bli dåligt, men med förutsättningarna som du verkar ha så är det nog inget vidare. :down:
 
Har man bädd behöver det inte bli dåligt, men med förutsättningarna som du verkar ha så är det nog inget vidare. :down:
Bädd får vi inte ha på vår anläggning, just med luftkvaliten som anledning! Har inte tänkt på dessa mattor. Efter de togs ut i somras o rengjordes o boxen tvättades, så var faktiskt min häst bra från hostan. Det här är säkert inte hela anledningen att min häst hostar, men säkert en av dem. Ska lyfta på dem, fota o ta det med styrelsen!
 
Bädd får vi inte ha på vår anläggning, just med luftkvaliten som anledning! Har inte tänkt på dessa mattor. Efter de togs ut i somras o rengjordes o boxen tvättades, så var faktiskt min häst bra från hostan. Det här är säkert inte hela anledningen att min häst hostar, men säkert en av dem. Ska lyfta på dem, fota o ta det med styrelsen!

Jag tycker du ska utreda hästen och ta prover på den innan du gör det. Ni verkar inte ha så bra stämning i ert stall, så att börja riva i någon annans box för att den har mattor utan att veta om det över huvud taget spelar någon roll hade iallafall jag undvikit.
 
Bädd får vi inte ha på vår anläggning, just med luftkvaliten som anledning!

Jag tycker inte det är lönt att ta dessa fighter, det enda som händer är att du blir mer impopulär och kan åka ut med kort varsel. De har en annan syn på hästhållning än du har, det kommer inte lösa sig med diskussioner.

Det är jättebra med hosthäst i stallet, då vet man direkt när luften är dålig. Det kassa är om det är ens egen känsliga häst :(
 
Jag tycker inte det är lönt att ta dessa fighter, det enda som händer är att du blir mer impopulär och kan åka ut med kort varsel. De har en annan syn på hästhållning än du har, det kommer inte lösa sig med diskussioner.

Det är jättebra med hosthäst i stallet, då vet man direkt när luften är dålig. Det kassa är om det är ens egen känsliga häst :(
Fast... Man får alltså inte ha bädd på anläggningen, som styrelsen bestämt innan, för flera år sedan. Inte heller halm. Detta pga att det har gjorts mätningar o luftkvaliten håller sig inom 3000 ppm (den gränsen är ju väldigt hög) Personen med mattorna flyttade in för knappt ett år sen. Jag lyfte på mattorna idag, det flöt av urin där. O enligt mig går detta under samma som bädd, dvs luften blir dålig. Ammoniakgaser är en av bovarna när det gäller dålig stallmiljö. Min häst står under behandling. Tro fan jag kommer ta den fighten! Har kontakt med styrelsen, o de har skickat frågan till veterinär - så vi får ju se.
 
Jag tycker du ska utreda hästen och ta prover på den innan du gör det. Ni verkar inte ha så bra stämning i ert stall, så att börja riva i någon annans box för att den har mattor utan att veta om det över huvud taget spelar någon roll hade iallafall jag undvikit.
Frågan är skickad till veterinär av styrelsen. Prover är tagna. Som sagt, ammoniakgaser är en stor bov i dålig stallmiljö, det är bara att googla,!
 
... O enligt mig går detta under samma som bädd, dvs luften blir dålig. Ammoniakgaser är en av bovarna när det gäller dålig stallmiljö. Min häst står under behandling. Tro fan jag kommer ta den fighten! Har kontakt med styrelsen, o de har skickat frågan till veterinär - så vi får ju se.

Nej, en rätt skött bädd innebär ingen nackdel för luftkvalitén, snarare tvärtom.

I övrigt är det skillnad på att HA rätt och FÅ rätt. Hästen kommer sannolikt behöva flytta för att må bra, lägg energin där istället för att stånga dig blodig mot de som inte vill ha förändring.
 
Min ponny blev hosthäst efter kvarka och et hö som var tveksamt. Det var länge sen och jag kunde för lite för att ha hejdat det innan.
Jag åkte långt och köpte dyrt Horse Hage som var det enda småbals-silaget som fanns då. Det var ju också noga anlyserat.
Hästen höll sig symptomfri med det och att få stå i box med engelsk lucka som var öppen så länge det inte var minusgrader.
Vi fick ny stallägare som inte direkt skötte sakerna bra nog för hästen att må bra i luftrören tog jag någon diskussion och insåg sen att det var lönlöst och flyttade. Hästen blev symptomfri igen och slapp hostighet i resten av sitt liv.
Ibland kan man inte mötas riktig i hur man vill ha häst.
 
Föll bort där: mätningarna höll sig under gränsen, men låg i överkant. Ca 1700 ppm
VAD är det som håller sig under 1700 ppm?
Dammpartiklar? Ammoniak? Annat?

Jag hade, för många år sedan, en häst uppstallad på en ridskola, den skulle stå där tillfälligt medan jag gick en kurs. Där fanns ett toppmodernt ventilationssystem där stalldörrarna skulle vara stängda för att det skulle fungera. När man öppnade dörrarna på morgnarna slog den skämda luften mot en, man kunde knappt andas. I den luften stod hästarna hela nätterna.
Jag tog upp detta med ledningen, som hårdnackat hävdade att de minsann hade haft folk från universitetet där som mätt luften och den var bra. Jag blev förbannad och sa till dem att jag skiter fullständigt vad mätvärdena säger, för om luften är så skämd att man inte kan andas ordentligt när dörrarna är stängda, då ÄR det inte bra!
Jag letade reda på ett annat stall och flyttade efter bara några veckor. (och då hade hästen stått där ett par veckor innan jag insåg problemet, eftersom jag bara varit där på kvällstid när stalldörrarna varit öppna hela dagen...)
 
Frågan är skickad till veterinär av styrelsen. Prover är tagna. Som sagt, ammoniakgaser är en stor bov i dålig stallmiljö, det är bara att googla,!

Fast att nån har en matta i boxen som kisset rinner igenom är knappast problemet. Det är tex många gånger om värre ammoniak ångor som rivs upp när folk mockar växelströbädd än när ångorna ligger stilla och orörda i botten.
 
Jag antar att det var koldioxid som var svaret till mig. Det hamnade i citatet.
Och jag skulle vilja påstå att det är en hel del andra värden som är viktigare i sammanhanget, vad gäller stallmiljön, än just koldioxid. Som t.ex damm och ammoniakhalt.
Sen är ventilationen viktig, inte bara att den fungerar utan också hur den sprider luften. I min barndoms ridskolestall visade det sig efter en rejäl utredning, att de hästar som hade börjat hosta hade stått på två ställen i stallet, som motsvarade varandra vad gällde luftflödet.
Står hästarna i box är det också superviktigt att det finns hål i väggarna, så att luften kan cirkulera även nedanför boxgallren.

Och detta, som sagt, utöver att fodret ska vara bra.
 
Jag antar att det var koldioxid som var svaret till mig. Det hamnade i citatet.
Och jag skulle vilja påstå att det är en hel del andra värden som är viktigare i sammanhanget, vad gäller stallmiljön, än just koldioxid. Som t.ex damm och ammoniakhalt.
Sen är ventilationen viktig, inte bara att den fungerar utan också hur den sprider luften. I min barndoms ridskolestall visade det sig efter en rejäl utredning, att de hästar som hade börjat hosta hade stått på två ställen i stallet, som motsvarade varandra vad gällde luftflödet.
Står hästarna i box är det också superviktigt att det finns hål i väggarna, så att luften kan cirkulera även nedanför boxgallren.

Och detta, som sagt, utöver att fodret ska vara bra.
Precis. Men med en ganska hög kolmonoxidhalt, så gör det ju inte bättre att det blir massa ammoniak också!? Efter de här mätningarna borrades det hål i nederkant på alla boxfronter.
 
Precis. Men med en ganska hög kolmonoxidhalt, så gör det ju inte bättre att det blir massa ammoniak också!? Efter de här mätningarna borrades det hål i nederkant på alla boxfronter.
Vänta nu. Är det koldioxid eller kolmonoxid som är mätt. Nu har du nämnt båda ämnena vilket blir rätt förvirrande eftersom de är väldigt olika. (Jag gissar att det är koldioxid du talar om då kolmonoxid känns rätt konstigt i stallluft)
 
Vänta nu. Är det koldioxid eller kolmonoxid som är mätt. Nu har du nämnt båda ämnena vilket blir rätt förvirrande eftersom de är väldigt olika. (Jag gissar att det är koldioxid du talar om då kolmonoxid känns rätt konstigt i stallluft)
Eftersom kolmonoxid är, som du skriver rätt konstigt i stalluft, så tror jag du förstår att jag skrev fel?!
 
Precis. Men med en ganska hög kolmonoxidhalt, så gör det ju inte bättre att det blir massa ammoniak också!? Efter de här mätningarna borrades det hål i nederkant på alla boxfronter.
Antagligen är det fler parametrar än ammoniaklukten, tycker det har blivit lite fel fokus nu. Det kommer inte magiskt lösa sig för att boxmattorna ryker. Bättre? Kanske. Bra? Troligen inte.
Har du varit där på morgonen när alla hästar står inne? Helst på vintern när det inte är lika öppet.
 
Eftersom kolmonoxid är, som du skriver rätt konstigt i stalluft, så tror jag du förstår att jag skrev fel?!
Bra då var det utrett.
Jag tror knappast att några utrivna golvmattor kommer lösa problemet. En så pass hög halt koldioxid (drygt 4ggr halten i atmosfären) tyder på en undermålig ventilation. Visst blir det bättre om det inte ångar ut ammoniak från mattorna men det lär knappast lösa problemet eftersom ammoniak troligen endast är en del av problemet,
 
Antagligen är det fler parametrar än ammoniaklukten, tycker det har blivit lite fel fokus nu. Det kommer inte magiskt lösa sig för att boxmattorna ryker. Bättre? Kanske. Bra? Troligen inte.
Har du varit där på morgonen när alla hästar står inne? Helst på vintern när det inte är lika öppet.
Nej, men det gör ju inte saken bättre eller hur? Jag får själv hosta direkt när jag kommer till stallet på morgnarna, börjar förstå varför. Nu när det blåste storm var jag i stallet, då var dörrarna stängda, personen med mattorna höll på i boxen - mockade, skrapade lite under mattorna.. Det fullständigt stank ammoniak, så ögonen tårades. Styrelsen har tagit beslut att mattorna ska bort. Frågan skickades till chefsvet på djursjukuset här, o hon rekommenderar att de ska bort (samverkande orsak till min hästs hosta) Jag gör detta för min häst, men även för de andra hästarna i stallet, o när jag flyttar så skulle ju en ny häst flytta in där, som kanske efter ett halvår få hosta precis som min. Nu lägger jag ner denna diskussion. O om nån är intresserad har jag fått numret till den höbonde djursjukuset använder sig av (de har slutat köpa av han med småbalshösilaget)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 404
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: lil-sis
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 882
Senast: pews1972
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp