Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Toxis

Trådstartare
Hej på er alla!

Tänkte slänga ut en fråga som kan bli ganska intressant och höra ifrån er hästmänniskor hur era tankar går. :)

Skulle du enbart tänka dig att bara ge din häst grovfoder?

Med det menar jag att ta bort kraftfodret helt och hållet ifrån foderstaten.
(och naturligtvis ska mineralen ges extra vid brist i grovfodret, eftersom det har en förmåga att inte vara tillräckligt i självaste grovfodret)

Anledningen till frågan är alla dessa studier i de närmsta åren som har gjort för att se om det är ens möjligt att ge endast grovfoder till en hög presterande häst. Att ta bort kraftfodret för att minimera sjukdomarna och skadorna som kan uppstå när man använder just kraftfoder till sina hästar.
Kraftfoder tro jag mer eller mindre att ni har upplevt som ett problem vid sjukdomar på häst t ex kolik, korsförlamning e c t, e c t.

Hur tänker ni?
"Tanken är god eftersom att hästen är till för att bara äta grovfoder"

"Min häst måste ha kraftfoder för att jag ska överhuvudtaget kunna träna den!"

"Är verkligen kraftfoder en sorts bov med rätt foderkunskap?"

Hur går egentligen era tanker om just grovfoder?

Skulle vara kul och höra med er alla häst tokiga människor :)
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag strävar alltid efter att slippa ge något utöver grovfodret men då måste ju grovfodret innehålla allt som hästen behöver och tillgodose hästens behov. Som i år fick jag ett hö med onödigt högt MJ för mina islandshästar och tråkigt lågt smrp så då får jag ju ge ett proteinfoder, t.ex lucern (som ioförsig är grovfoder) för att väga upp och tillgodose.

Det är mina tankar.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Om grovfodret är tillräckligt bra, så är ingen gladare än jag att slippa ge kraftfoder :). Men måste det kompletteras med något, så kan man ju i första hand se om "grovfoder-kraftfoder" dvs lusern kan vara användbart.

Min åsikt och foderfilosofi: Man ska alltid utgå från vad djuret är "gjort" för att äta. Hästar är grovfoderomvandlare :). Spannmål är fågelmat ;).

Just nu väntar jag på att stallägaren ska få in sina analyserade rundbalar, har oanalyserat löshö från småpartier i nån vecka till vilket känns lite osäkert. Men jag har ju en nordsvensk som är lättfödd och han är fortfarande i bra hull och bygger muskler, så det verkar inte vara någon fara på taket ännu åtminstone :).
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Näh bara endast hö skulle jag inte ge. Dagens vallfoder är inte som vall förr i tiden. Däremot ger jag mycket hö och bara mindre mängder kraft, tex linfrö osv. Behövs inget annat med tanke på proteinintag osv köper jag lite müsli tex för att ge mineraler med.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Ja, jag kan ge endast grovfoder, men då ska det ha tillräckligt bra värden. Man ska inte ge bara grovfoder "bara för att", eller ge kraftfoder "bara för att". Jag räknar helt enkelt ut hästens behov, hoppas på en bra analys & räknar sen hur mycket foder hästen behöver. :) I första hand ger jag såklart grovfoder eftersom det är det som hästen är till för att äta, sen kompletterar jag om det behövs, dock är jag "försiktig" med kraftfoder då risken för kolik & beteendestörningar ökar. Ger kanske i första hand lusernhack (som räknas som grovfoder) om det saknas protein.

De senaste åren har mitt sto klarat sig på bara hösilage, mineraler & salt :) Hon har föl vid sidan nu & det var bara i slutet av dräktigheten och början på digivningen som hon behövde lite extra utöver grovfodret :)
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Intressanta svar :)

Känns väldigt skönt att höra att ni sätter hästens behov före att "lägga in kraftfoder i foderstaten bara för att det har alltid varit så". "Min häst ska ha 8 kg hö och tre kg havre" Bara för att det har alltid varit så.

Sen har man ju alltid de dilemmat att grovfodret räcker inte. Men egentligen vem säger att man inte kan köpa in flera olika partier grovfoder för att skapa den perfekta foderstaten om man nu vill bara ge grovfoder? För att just ge ta bort kraftfodret helt och gå till 100% att bara ge hästen de den egentligen är till för att äta? Eller är vi för bekväma av oss? Så känner jag i alla fall "orkar inte sätta ihop flera olika grovfoder, både jobbigt att leta efter fodret plus att förvara allt"
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Näh bara endast hö skulle jag inte ge. Dagens vallfoder är inte som vall förr i tiden. Däremot ger jag mycket hö och bara mindre mängder kraft, tex linfrö osv. Behövs inget annat med tanke på proteinintag osv köper jag lite müsli tex för att ge mineraler med.

Vad menar du med att dagens vallfoder är annorlunda nu? ^^
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Men det var ju en lysande tanke Toxis, varför har inte jag tänkt på det tidigare? Det ger ju dessutom mer variation i hästens vardag, kanske blanda det där lilla partiet med torrt löshö med det större partiet hösilage, etc. Bara man håller sig till samma partier från början så magens bakteriekultur hinner med :).
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Ja, om hästens behov kan täckas med bara grovfoder så ser jag inget behov av att ge kraftfoder bara för att de ska ha det. Jag använder så minimalt med kraftfoder & tillskott som det bara går.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Vad menar du med att dagens vallfoder är annorlunda nu? ^^

Dom är extremt annorlunda. En gammeldags äng (finns fortfarande kvar några få sådana, man kan få bidrag för att bibehålla en hävdad äng) har en otrolig artvariation, 30-60 olika arter ofta. Full med ogräs skulle en del säga, full med gottigheter skulle jag säga...

En modern vall är "fri från ogräs" och har ofta bara 3-5 arter. Och det säger sig självt att det kan lätt uppstå bristsjukdomar om man bara äter 3 olika saker i ett helt år :P.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag ger bara grovfoder. Hö, betfiber och lusern.

Det enda mina hästar får förutom grovfoder är 0.5 kg linfröpellets och diverse tillskott. Och linfrö är heller inte kraftfoder i traditionell förstånd, dvs foder med massa stärkelse.

Att ge hästar stärkelse och socker är en styggelse...
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Absolut, om jag hade ett grovfoder som täckte min hästs behov i sig självt.
Ger i dagsläget bara tillskott för att täcka upp för en låg kvot, samt komplettera mineraler. Han är bara en hobbyhäst, men jag ser egentligen ingen anledning till varför han skulle behöva något specifikt i krubban för att må bra eller orka arbeta.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Min åsikt och foderfilosofi: Man ska alltid utgå från vad djuret är "gjort" för att äta. Hästar är grovfoderomvandlare :). Spannmål är fågelmat ;).

Gillar din foderfilosofi! Den prickar ju in allt vad man ska tänka på när man gör en foderstat till sina hästar ^^
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Dom är extremt annorlunda. En gammeldags äng (finns fortfarande kvar några få sådana, man kan få bidrag för att bibehålla en hävdad äng) har en otrolig artvariation, 30-60 olika arter ofta. Full med ogräs skulle en del säga, full med gottigheter skulle jag säga...

En modern vall är "fri från ogräs" och har ofta bara 3-5 arter. Och det säger sig självt att det kan lätt uppstå bristsjukdomar om man bara äter 3 olika saker i ett helt år :P.

Ah du menar så. Tänkvärt är det. Men samtidigt sitter jag och funderar (bonde som jag är) varför återstår det bara 3-5 arter kvar? Undrar varför just dom fick vara kvar och de andra inte? Kan det finnas nån anledning eller vart det bara så?

Men däremot tar jag heller emot lite balar ifrån en äldre äng bara för att hästarna älskar det och för att de luktar såå gott! ^^
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Men det var ju en lysande tanke Toxis, varför har inte jag tänkt på det tidigare? Det ger ju dessutom mer variation i hästens vardag, kanske blanda det där lilla partiet med torrt löshö med det större partiet hösilage, etc. Bara man håller sig till samma partier från början så magens bakteriekultur hinner med :).

Jag tycker det är en väldigt tänkvärd tanke :) Oftast går man bara efter ett parti grovfoder och utgår ifrån det istället för att köpa hem flera och blanda ihop ^^ Om man nu vill gå "all in" på att bara ha grovfoder i foderstatusen så finns det en möjlighet genom att göra just så ^^

Absolut måste man vara noga med att inte göra för forta foderbyten utan hålla sig till det man har räknat på i foderstaten. :)
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Jag tycker nog att det är väldigt vanligt numera att man analyserar grovfodret och inte tillsätter mer än nödvändigt i foderstaten. Jag har ett bra balanserat hösilage i år så två av mina får i princip bara grovfoder och mineraler. De får lite krubbskrammel men det är enbart i syfte att blanda ut mineralerna, dvs inget som tillför något i foderstaten. Den tredje är äldre och svårfödd så hon får kraftfoder :)

Att köpa in flera sorters grovfoder bara för att slippa ge kraftfoder i sig skulle bli för omständigt för min del. Iofs är ju gamlingens tillskott till stor del baserad på lusern och det är ju också grovfoder, så det blir ingen särskilt stor giva rent kraftfoder som jag ger.
 
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Ah du menar så. Tänkvärt är det. Men samtidigt sitter jag och funderar (bonde som jag är) varför återstår det bara 3-5 arter kvar? Undrar varför just dom fick vara kvar och de andra inte? Kan det finnas nån anledning eller vart det bara så?

Men däremot tar jag heller emot lite balar ifrån en äldre äng bara för att hästarna älskar det och för att de luktar såå gott! ^^

Jo, det är medvetet. Arterna som finns kvar är högproducerande och snabbväxande, trivs om man gödslar, och man kan få flera skördar per år. Dessutom så plöjs vallarna emellanåt. Man får inte ut lika mycket från en gamm-äng, och många av arterna som finns på den försvinner om man skördar för tidigt/för ofta :). Flera av arterna behöver dessutom skuggiga partier (att det finns lite träd), eller att marken brinner ibland.

Jämför bara hur en gammal äng ser ut, mot hur ett modernt höfält ser ut :).
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.

Typ dessa två :p

"Tanken är god eftersom att hästen är till för att bara äta grovfoder"



"Är verkligen kraftfoder en sorts bov med rätt foderkunskap?"

Jag vill ge kraftfoder för jag vill ha de positiva egenskaperna av kraftfodret och lätt kunna öka någon del om det behövs utan att introducera ny mat (det tror jag är skitkass, regelbundenhet är min grej). Min häst äter väldigt lite kraftfoder (så det kanske inte ens gör någon skillnad...) så jag tror inte det påverkar honom negativs alls faktiskt. Som mest äter han (om inte mer behövs) 200 g speedi beet, 100 g linfrökaka, 100 g havre och 50 g linfröolja förutom ev mineraltillskott och 1 kg morötter vid säsong. Dessutom hade han blivit väldigt ledsen om han inte fick sin smaskmat :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 519
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 162
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp