Det beror nog på vad man menar med ”skräp”? Om det är bukfylla eller om det är olämplig föda. Jag tror inte ”bukfyllemat” kommer ställa till problem, men däremot de som pga bristen känner sig ”tvingade” att ge foder som inte är hygieniskt okej eller innehåller olämpliga växter.
Det är precis det jag menar. Folk handlar "vad som helst" och det kan innehålla sånt som inte är bra. Det var lite den oron min bonde uttryckte. De flesta kan väl se om höet är mögligt, men kan alla se om det innehåller något olämpligt? Jag tror inte att jag skulle kunna bedömma vad som är olämpligt, jag måste lita på min bonde. Vilket jag gör, mitt hösilage är dessutom fantastiskt fint, som vanligt.

Bukfyllemat är ju lätt att komplettera med kraftfoder, så det är jag inte alls orolig för.
 
Ett par närliggande gärden slogs här för några veckor sedan och packades i vita balar. Jag blev rätt överraskad då det som växte mest där var smörblommor, vilket inte är bra för hästar. Vet inte hur det är med får eller kof iof.
 
Det verkar som om många tar till vara på halmen i år. Håller lite koll på blocket och det kommer massor med annonser.
 
Det verkar som om många tar till vara på halmen i år. Håller lite koll på blocket och det kommer massor med annonser.
Ja många har tänkt om i år. Jag vet flera storbönder som aldrig tar till vara på halmen annars men som gör det i år. Förhoppningsvis kan det hjälpa upp endel.
 
Ett par närliggande gärden slogs här för några veckor sedan och packades i vita balar. Jag blev rätt överraskad då det som växte mest där var smörblommor, vilket inte är bra för hästar. Vet inte hur det är med får eller kof iof.
I torkat hö till idisslare går smörblommor hur bra som helst.
Vet inte om det är skillnad för hästar dock, eller om det ensileras?
 
I torkat hö till idisslare går smörblommor hur bra som helst.
Vet inte om det är skillnad för hästar dock, eller om det ensileras?
I torr-hö är det okej med smörblommor till häst. I ensilage verkar det "halv-okej" (SVA):

"Smörblomma innehåller giftigt protoanemonin (se sippor), som under torkning övergår till anemonin som är mindre giftigt, och slutligen till anemoninsyra, som är ogiftig. Smörblommor i torrt hö är ogiftiga, ensilage innehållande smörblommor behöver lagras minst två månader för att giftigheten skall avta. Växten är giftigast vid blomningen, därefter avtar giftigheten."
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 386
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 897
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 897
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp