Grovfoder?

H

henrik

Berätta om ert grovfoder!
Vad har ni, hö/silage? vad är bäst/sämst? Dyrt/billigt?
 
Hö i småbal 8,9 MJ 61 g smb rp, smakligt (enligt hästarna) grönt (snyggt :)), hygieniskt hög kvalitet,

Betalar 1,65 kr/ kg (inkl. moms) för höet hemkört, lasta av får vi göra själva.

Kan inte se några nackdelar, ponnyägarna hade kanske velat ha lite lägre värden, men ingen större fara, de slipper ju ge kraftfoder och de t är de ju tacksamma för :)
 


8,3 MJ, 61 g smb rp, 2,9 g ca, 2,4 g p, 0,9 g mg (per kg foder)

Betalar ca 2 kr per kilo, inklusive leverans (fast bonden bor nästgårds så han kör kanske 500m! :))

Bra är att det har så mycket protein. Skulle gärna se att det var lite energifattigare så att jag kunde ge mer till ponnyerna. Å andra sidan skulle jag ju också bli tvungen att ge mer till de stora...

Är väl inget som är direkt dåligt... Kanske kunde man önska lite mer magnesium?
 
Denna vinter blev inte som vi tänkt oss...

Vi var runt i kommunen och tittade på hö och köpte det som var bäst ur hygienisk synpunkt. Dessvärre blev inte urvalet stort utan i de allra flesta lador var det en underton av unket när man luktade. Vi vill att det skall lukta "sommar" om torrhöet. Så nu har vi ett hö som nog är odlat för läääänge sen och gött för ännu längre sen, mycket annat än timotej med i höet. Men, hästarna äter det glatt (vi hade naturligtvis hem en provbal för smakning innan köpet också). Värdena är 8.0 MJ, 32 g smrp, 2.3 Ca, 1.6 P och 1.0 mg. Så det blir lite pysslande och onödigt dyrt i vinter... Men hö är/kommer att bli bristvara här i vinter enligt prognoserna, var så tropiskt fuktigt när det skulle skördas.

Tidigare vintrar har vi fodrat med ensilage i storbal men det är onödigt arbetskrävande och besvärligt när man bara har två hästar så denna vinter skall vi försöka med endast vanligt hö.

Den hygieniska kvaliteten så möjligt som det nu är att "se" och "lukta" sig till den är det som avgör vilket hö vi köper. Att pytsa till gör vi hellre än har ett sämre hygieniskt hö.
 
Hö: 7,8 MJ, 39 gSRP, 2,9 Ca och 1,5 P. Det är grönt, fint och håller mycket hög hygienisk kvalitet. Har inte en susning om vad vi betalar eftersom det ingår i stallhyran. Hade önskat högre proteinvärde eftersom jag har en häst som behöver en kvot på 7-7,3. Men, men man kan inte få allt...

//Alice
 
Inget än så länge, för mycket kvar i hagen. Kommer att fodra med hö, småbal, varierande värden, suverän hygienisk kvlitet. Skullen är full med hö från 3-4 olika stycken, omöjligt att veta vad som är vad. Så har det varit i drygt 15 år men det funkar bra, ögat avgör. Undviker naturligtvis att ta buntar med "fel" färg, för grovt, för fint etc.
Ger 10 kr bunten, vikten ligger mellan 8-12kg.
 
Mitt hö är jag nöjd med, kankse lite låga mineralvärden men det avhjälper jag med lite mineralpellets.

Värden:
protein 47
energi 7.4
ca 1.8
fosfor 0.8

Det kostar 700 kr för ca 500kg hemkört och uppkastat, vad blir det per kilo? 1.40? Hemskt skönt att få det direkt in på loftet iaf, och bonden är rar :D

Vi ger ungefär 9 kg per dygn just nu, plus att de står på och äter lite halm.
 
Har både och.
Hösilaget är sämre än höet, dock bra värden på båda.
Hösilaget har 6,9 mj och 52 smrp.
Höet har 8,3 mj och 68 smrp.
Priset har jag ingen aning om då det ingår i stallhyran.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
646
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 435
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Har en arbetsintervju på torsdag för en tjänst som kriminalvårdare. Någon som jobbar som det och kan berätta lite om det? Hur brukar ett...
Svar
13
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp