Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Smokey

Trådstartare
Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet:

7,2 MJ/ per kg prov
28 gram smrp
57 gram råprotein
Ts 80% (ska dock vara hö enligt leverantören)
Kvoten blir alltså 3,9.

Kalcium 3,2, fosfor 1,4 och magnesium 1,6, kalium 5,9
Kvot CA/P = 2,3

Vad kan jag fodra upp med då? Lucern? Något kraftfoder?

Han äter MINST 10-12 kg av detta hö per dygn. För viktökning har jag hitintills gett honom ca 3 kg lucern hackat strå Kraffts, 3 dl olja samt 1 dl vitaminer och 1 dl mineraler blandat med 3 dl torr betfor (blötlägges).

Kan någon vänlig människa hjälpa mig att tipsa om hur jag bör fodra hästen? Han har fri tillgång på hö och går upp lösdrift. Inte mager längre men ganska kantig och "vass" över ryggen. Han är D-ponny, snart 3 år. Arbetar inte annat än promenader i dagsläget.
När jag räknar med program menar programmen att jag ger både för mycket energi, samt protein? Borde han inte kunna öka då?
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Progammet går ju efter tabellvärden på behovet, och din häst verkar ha ett högre behov :). Har du räknat på siffror för unghäst?

Min spontana tanke är, får han nog med protein? Det finns ju Salsa Naturell Grön / Spannex lusern som innehåller mer smrp än Kraffts :).
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Ja du har som sagt ett väldigt protein och energi fattigt grovfoder vilket gissades i din andra tråd .

Fodra upp med rejält protein och MJ . Lusern räcker inte enligt den analysen .

Ang mineraler så det får man justera efter att du fått smrp och MJ på en vettig nivå .
Du får pma för ytterligare hjälp, individuella foderstater är inte tillåtet i detta forum enligt forumregler och går oavsett detta inte att ge utan mer info om hästen .

Ang att ngn räknemaskin påstår att hästen får mer än den behöver ... Utifrån noll existensen på ert grovfoder och att hästen är en treåring så tror jag endera du räknar fel eller att räkne modulen har bugg . De har de emellanåt så ska man räknades dem krävs att man själv kan tillräckligt för att se när svaren känns konstiga ...
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Fast 10 kg av det fodret ger ju faktiskt 72 MJ vilket är en bit över behovet för en 500 kgs häst. Och jag gissar TS inte väger mer än så.

TS, om jag varit du hade jag fortsatt med oljan, ökat på betforn om hästen äter mer (du kan ge hur mycket som helst men eftersom du behöver mer protein så ge hellre lusern om hästen äter "obegränsat"), fortsatt med lusernet och kompleterat med potatisprotein/soja tills kvoten blir ok.
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

va?
jag vet inte öht vad ts häst väger, men en kvot på 3,9 och en därtill redan urfallen häst så har jag svarat per nedan. Vad räknemaskinen säger att en 500 kg häst ska ha i underhållsbehov blir ju helt orelevant i denna frågan. däremot tittar man på innehåll MJ och smrp så är smrp väldigt väldigt lågt. På en väldigt smal häst är det inte bara att få upp proteinet som gäller för då går det åt MJ till att bryta ner det. så jag hade fodrat på med både protein och energi som sagt.
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Det står D-ponny och den är 3 år. Rimligtvis kommer vuxenvikt inte vara mycket över 500 kg. Då behöver du ju inte gå på om att grovfodret inte innehåller någonting i varken energi eller protein när 10 kg faktiskt ger den 72 MJ.

Självklart behöver hästen mer av både energi och protein om den både är tunn och muskelfattig!
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

28 smrp är lågt oavsett vilken typ av häst det är. likaså kvoten. jag förstår inte riktigt vad det är du krånglar om?

jag hade missat att det var en D ponny men oavsett det så är det sak samma ändå utifrån det jag svarat.

dessutom skriver du ju i stort sett samma som jag gjort rådmässigt om vad fodra med så jag förstår öht inte vad du tycker är märkligt med mitt svar. Eftersom hästen är så urfallen så räcker det som sagt inte att bara biffa på med protein av de anledningar jag redogjort för, om man vill ha upp den i hull snabbt.
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Ja, 28 är lågt och ja, därför är kvoten låg. Men energin är inte så himla låg som du skriver. Det kommenterade jag. Och nej, man kan inte bara ösa på med protein om ponnyn är tunn men en start är ju att lägga ponnyn på en normal kvot runt 6 till att börja med och då behövs ju framförallt protein. Jag tycker ditt första svar var ganska vilseledande om man inte är så insatt.
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

jaha, jag det tycker inte jag. jag tycker isåfall att dina egna svar var mer missvissande då det framstår som att det bara är att biffa på med protein så är saken löst, utifrån en urfallen mager individ som diskuteras. Men men, då har vi utrett varför vi inte förstår varandra och kan lämna det därhän så slipper TS få sin tråd förstörd av våra åsiktskillnader eller språkförbistringar.
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Koncentrerat proteinfoder som t.ex. soja och Krafft Muskel, skippa oljan, energi får han i sig ändå. Dela upp fodret på så många fivor spm möjligt.
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

jaha, jag det tycker inte jag. jag tycker isåfall att dina egna svar var mer missvissande då det framstår som att det bara är att biffa på med protein så är saken löst, utifrån en urfallen mager individ som diskuteras. Men men, då har vi utrett varför vi inte förstår varandra och kan lämna det därhän så slipper TS få sin tråd förstörd av våra åsiktskillnader eller språkförbistringar.

Ja du har som sagt ett väldigt protein och energi fattigt grovfoder vilket gissades i din andra tråd .

Det är ju inte ett energifattigt foder, däremot lågt på protein ja.

12 kg ger ca 87 MJ och det bör räcka ganska långt för en D-ponny oavsett ålder om proteinet är i bra nivå (vilket det ju inte är här).

Ts skriver att hästen inte är mager längre däremot kantig och vass över ryggen, vilket ju är typiskt för proteinbrist.
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet:

7,2 MJ/ per kg prov
28 gram smrp
57 gram råprotein
Ts 80% (ska dock vara hö enligt leverantören)
Kvoten blir alltså 3,9.

Kalcium 3,2, fosfor 1,4 och magnesium 1,6, kalium 5,9
Kvot CA/P = 2,3

Vad kan jag fodra upp med då? Lucern? Något kraftfoder?

Han äter MINST 10-12 kg av detta hö per dygn. För viktökning har jag hitintills gett honom ca 3 kg lucern hackat strå Kraffts, 3 dl olja samt 1 dl vitaminer och 1 dl mineraler blandat med 3 dl torr betfor (blötlägges).

Kan någon vänlig människa hjälpa mig att tipsa om hur jag bör fodra hästen? Han har fri tillgång på hö och går upp lösdrift. Inte mager längre men ganska kantig och "vass" över ryggen. Han är D-ponny, snart 3 år. Arbetar inte annat än promenader i dagsläget.
När jag räknar med program menar programmen att jag ger både för mycket energi, samt protein? Borde han inte kunna öka då?

Om hästen äter lucernhacket så är det ju ett utmärkt, om än dyrt proteinfoder. Däremot tar det "ättid" ifrån det vanliga grovfodret och eftersom du inte behöver begränsa energiintaget så hade jag valt att komplettera proteinet med ngt annat. Ex nåt med mkt potatisprotein som Krafft muskel.
Hippo grow alfa är annars ett prisvärt alternativ.

Linfröpellets är bra både för hårrem, mage och muskler men inte optimalt för växande unghäst då det innehåller rel. lite av lysin, men man kan ju ha med det som en del.

Mineralerna får man ju räkna på när man bestämt vilka fodersorter man vill ska ingå i foderstaten.
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Nu insåg jag att du ju hade en tidigare tråd!

Om hästen tagit sig i hull på 10-12 kg hö, 3 kg lusern, 3 dl olja och 3 dl betfor betyder ju det att den får i sig hyfsat med energi för att lägga på sig. Eftersom den fortfarande är kantig känns det ju dock som att den antingen behöver mer tid på sig att få tillbaka musklerna eller så behöver den mer protein (antingen så har den ett högre behov än vad den får i sig av protein just nu eller så behöver du "matcha" energigivan och ge mer protein för att få en högre kvot).

Kan du räkna på smb rp och MJ eller behöver du hjälp? Vet du vad den får i sig på nuvarande foderstat?

Ang tabellbehov så kollar man av vilken nivå hästen håller sig fin på vad gäller protein och energi, det behöv inte alls vara "som i tabellerna". En tunn häst är det i princip bara att ösa på med mat och räkna på hur mycket smb rp och MJ den får i sig för att hitta vart hästen mår bra. Men när man öser på är det ju bra om man håller kvoten runt 6, annars får man ju bara en en tunn överlinje (för lite protein) eller mager häst (för lite energi och/eller för mycket protein). Gissningsvis så har du matat på med en foderstat med lite protein i förhållande till energi och gissningsvis har din häst ganska höga behov av dem båda och då är risken att du lyckats täcka energibehovet men inte proteinbehovet.
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Nu insåg jag att du ju hade en tidigare tråd!

Om hästen tagit sig i hull på 10-12 kg hö, 3 kg lusern, 3 dl olja och 3 dl betfor betyder ju det att den får i sig hyfsat med energi för att lägga på sig. Eftersom den fortfarande är kantig känns det ju dock som att den antingen behöver mer tid på sig att få tillbaka musklerna eller så behöver den mer protein (antingen så har den ett högre behov än vad den får i sig av protein just nu eller så behöver du "matcha" energigivan och ge mer protein för att få en högre kvot).

Kan du räkna på smb rp och MJ eller behöver du hjälp? Vet du vad den får i sig på nuvarande foderstat?

Ang tabellbehov så kollar man av vilken nivå hästen håller sig fin på vad gäller protein och energi, det behöv inte alls vara "som i tabellerna". En tunn häst är det i princip bara att ösa på med mat och räkna på hur mycket smb rp och MJ den får i sig för att hitta vart hästen mår bra. Men när man öser på är det ju bra om man håller kvoten runt 6, annars får man ju bara en en tunn överlinje (för lite protein) eller mager häst (för lite energi och/eller för mycket protein). Gissningsvis så har du matat på med en foderstat med lite protein i förhållande till energi och gissningsvis har din häst ganska höga behov av dem båda och då är risken att du lyckats täcka energibehovet men inte proteinbehovet.

Det verkar bara vara Sverige som räknar med kvot. Om proteinbehovet är fyllt så behöver inte proteinet följa med energin.
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Det har jag också för mig jag läst någonstans.

Men sålänge man inte vet om hästen behöver mer energi borde man kanske köra på 6 och se hur hästen utvecklas eller?
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Ja en kvot på minst 6 är säkert klokt att hålla.
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Det verkar bara vara Sverige som räknar med kvot. Om proteinbehovet är fyllt så behöver inte proteinet följa med energin.

Jag kollar bara kvoten när jag köper in hö. Är lättare att utfordra & få en bra foderstat med bra kvot.
När jag räknar foderstat så räknar jag ut hästens behov och knåpar sen ihop det så att behovet blir nått. Kvoten mellan mineralerna räknar jag på däremot.
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Jag kollar bara kvoten när jag köper in hö. Är lättare att utfordra & få en bra foderstat med bra kvot.
När jag räknar foderstat så räknar jag ut hästens behov och knåpar sen ihop det så att behovet blir nått. Kvoten mellan mineralerna räknar jag på däremot.

Fast om kvoten är 6 och höet innehåller 10 mj/kg så får man rejäla problem m en lättfödd häst. Jag tar mkt hellre ett hö med lågt energi och lägre kvot, enklare att komplettera. Idealt hade varit mkt protein o låg tot.energi, för min häst.
 
Sv: Grovfoderanalysen kommit - hur viktöka häst med detta?

Fast om kvoten är 6 och höet innehåller 10 mj/kg så får man rejäla problem m en lättfödd häst. Jag tar mkt hellre ett hö med lågt energi och lägre kvot, enklare att komplettera. Idealt hade varit mkt protein o låg tot.energi, för min häst.

Ja, jag kollar också såklart vad det innehåller också. Har islandshästar & vill helst inte ha 10MJ i mitt hö ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
931
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 299
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 791
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp