Grovfodret i år....

Maoam

Trådstartare
Hur har alla härinne det med grovfoder i årets brist?
Har ni lyckats köpa de foder ni behöver?
Har ni fått tag på svenskt?
Har ni fått köpa importerat? Kanske rentav importerat själv?
Varifrån har ni importerat?
Hur har kvaliten varit på de foder ni köpt?
Har priserna blivit mkt högre? Vad har ni fått betala?
Kommer ni att behöva komplettera med ngt, t ex lusern, sly eller annat?
Har ngn behövt sälja eller slakta ngn häst pga av foderbristen?
Räknar ni med högre priser på strö och kraftfoder?
 
Jag är en av dom med riktig tur! Stallet fick in ca 100 balar vilket vi med ransonering (12kg/dag och häst) ska klara oss på med viss råge. Ingen höjd hyra, men det blir en liten ökad kostnad i lusern för mig eftersom tillgången blir begränsad. Kvalitetsmässigt är det sämre än i fjol då vi hade vanliga höbondens hö från betydligt mer välskötta vallar. I år är det en hel del ogräs, lite halvbra värden med en kvot på 4 och skyhögt socker. Men jag är glad att vi HAR hö, så det får gå helt enkelt.

Kanske ska tillägga var i landet vi bor, kan vara intressant med skillnaderna kanske? Jag bor utanför Sundsvall iaf :).
 
Jag är en av dom med riktig tur! Stallet fick in ca 100 balar vilket vi med ransonering (12kg/dag och häst) ska klara oss på med viss råge. Ingen höjd hyra, men det blir en liten ökad kostnad i lusern för mig eftersom tillgången blir begränsad. Kvalitetsmässigt är det sämre än i fjol då vi hade vanliga höbondens hö från betydligt mer välskötta vallar. I år är det en hel del ogräs, lite halvbra värden med en kvot på 4 och skyhögt socker. Men jag är glad att vi HAR hö, så det får gå helt enkelt.

Kanske ska tillägga var i landet vi bor, kan vara intressant med skillnaderna kanske? Jag bor utanför Sundsvall iaf :).

Ja, skriv gärna var ni bor också!
 
Skellefteå. Får levererat från min bonde som vanligt, 100kr dyrare per bal, dock fortfarande billigt. (Ca 1,3kr/kg).
Såååå fint hö och bra kvalitét!

Jag hoppas att jag kan få tag på halm i höst också, annars klarar jag mig ändå.
 
Jag bor i Skåne. Vi kommer med största sannolikhet ha så vi klarar oss men det kommer att bli en del foderbyten tyvärr. Vi har kunnat köpa hö från Polen så vi klarar oss till i höst. Vi fick 8 hösilagebalar på vårt arrende i år, vi brukar få runt 20 stycken så vi klarar oss inte på vårt egna utan har fått beställa från Holland, kostade ca 4 kr/kg inklusive moms, rätt mkt dyrare än vad vi brukar behöva betala men i dagens läge ändå rimligt. Har dock inte fått hem det ännu. Är rätt säker på att det är fint, det som levererats till andra har varit det men känns lite som att köpa grisen i säcken, vet ju inte hur det ser ut förrän man öppnar och det kan man ju inte göra nu i denna värmen. Men jag är rätt säker på att det blir bra Har också sett till att vi kan få förvara hö hos grannen (vi har inte möjlighet att förvara hö hemma) så vi har till våren, det kommer ju inte komma ngt mer förrän förstaskörden är klar nästa år så bra att ha lite hemma, annars brukar vi köpa från "vår" bonde när det blir för varmt för hösilage på våren men det kan jag glömma i år.
Jag räknar med att strö och kraftfoder kommer blir lite dyrare + att det finns en risk att jag måste ge mer samt räknar jag med att behöva ge lusern.
 
Vi har för första gången skördat eget hö, dels från en del av en hage vars staket är "under renovering", dels från det närliggande naturreservatet (där "slåtter" sker varje år, men gräset brukar köras till skogen, i år tog vi hand om en del...) och dels från en träda. Det är bärgat på lite olika sätt, jag har 4 rullade, plastade balar, ca 170 vanliga småbalar och en attans massa löshö ligger på logen.
Har en åker till vi har blivit erbjudna att slå, men vet inte om vi kommer lyckas med det - markägaren vill inte att vi slår medan brandrisken är stor och regnet lyser med sin frånvaro...
Har kontakt med en bonde som tagit in halm. Får jag inte tag i mer hö eller hösilage kommer jag ta hem 15 jätte-rundbalar med välbärgad halm. Och komplettera med lusernpellets och andra tillskott vid behov.
 
Våra stallägare tar eget grovfoder i stora volymer och säljer . I år har de inte fått in så mycket att de kan sälja, men det finns så det räcker till hästarna på gården inkl vi som står inackorderade.

Jag räknar med att det ev jmf med tidigare kan bli något mer begränsad giva för hästarna (stallägarna fodrar annars väldigt generöst utan att väga kilon exakt) så jag kompletterar med melassfri lusern .
 
Jag står inhyrd, i Sörmland. De som har stallet tar eget foder. De har säkrat hästarnas foder tidigt. Det finns också en del halm.
De brukar kunna sälja en hel del grovfoder. Det blir det inget av i år. Och man är oroliga över att få in nog foder för deras köttdjur(de tar ju inte bara hö/hösilage till dem utan också foderärtor etc). Foderärtorna hade dock växt av bara den. De hoppas på någon till skörd i år. Det har regnat runt oss nu ett tag. Igår fick vi en liten skvätt. Utan någon mer skörd blir det körigt och man kommer få köpa in. De tar olika sädesslag med och halm, som säljs. Det blev rätt dåligt med det i år med.
Vi får ingen hyreshöjning.
Vi har käk kvar i hagarna här med. Och min kuse är lättfödd.

Jag och sambon jobbar med kraftfoder, höersättnings-foder och tillskott. Så skulle det behövas för oss i stallet så är det lugnt. Men jag tror inte vi kommer behöva iom vår stallägare.
 
Bor strax norr om Göteborg.

Vi tar in själva men har hittils i år bara fått in 52 balar, vi behöver ca 110-120st för att klara vintern. Vi fick köpt till 50 balar från en annan gård i närheten, så det blir ransonerat på ca 10kg/ häst.

Hoppas dock på en mycket sen andraskörd för att kanske få in 20 balar till för att slippa snål ranson, men det skall mycket till. Gräset på fälten är fortfarande grönt, men bara 15cm högt.

Alternativt hitta några stora rundbalar med halm, men vet inte om det finns heller.

Dock har vi fått ett annat intressant problem, vi har en stor plan där vi ställer våra balar. Det skall byggas ny ridväg precis intill vårt stall. De har begärt att få använda den planen för förvaring av gruset som skall läggas på ridvägen, så nu vet vi inte riktigt var vi ska göra av balarna.
 
Mellan Göteborg och Kungsbacka.

Hälften har slagits hemma med hjälp av inhyrd förare och maskiner, hälften köps in från den jag brukar köpa ifrån, det hemifrån kostade 0,77 kr/kg för hyran och det andra vet jag inte än då jag inte betalt eller frågat om än.
Har även första plats som köpare på halm hos min bonde.

Blir troligen att komplettera då det som slogs hemma var väl i blom men hänger på värdena på det andra höt.

Ja jag tror på en dyrare vinter men har tur som inte behövt stödutfodra än och lär inte så bli fören när vintern kommer.
 
Våra stallägare tar eget grovfoder i stora volymer och säljer . I år har de inte fått in så mycket att de kan sälja, men det finns så det räcker till hästarna på gården inkl vi som står inackorderade.

Jag räknar med att det ev jmf med tidigare kan bli något mer begränsad giva för hästarna (stallägarna fodrar annars väldigt generöst utan att väga kilon exakt) så jag kompletterar med melassfri lusern .

Missade att ort efterfrågades . Jag bor i Östergötland.
 
Stallägaren har fått in så stallet klarar sig. Förlorar dock stora summor då han inte fått in något att sälja. Har fått köpa in foder med för att kunna stödfodra på betena, det finns inget bete alls.

Jag personligen har bökigt just nu iom häst på boxvila och det är omöjligt få tag på hö i småbal. Det är även för tidigt öppna stallets silage.

Grannstallet som brukar köpa hela årsbehovet av min stallägare och inte får något därifrån har kaos och kris. Inte behovet täckt, det är krismöten och kraftigt höjd hyra och försämrade villkor.

Här har det kommit in en halv förstaskörd. Ingen andraskörd och ser inte ut att bli någon. Halmskörden bedöms vara förlorad med.

Södra Norrland/Norra Uppland
 
Södra Uppland.
Vi är så lyckligt lottade att den egna marken, samt släktingars i Närke-Dalarna, har gett oss tillräckliga skördar för att vi ska klara oss. Det är mindre än vanligt, men vi klarar oss. Släktingarna kommer kunna ta en andraskörd, om regnet hos dem fortsätter så antagligen inom ett par veckor. Kanske en sen tredjeskörd med hösilage om vädergudarna vill. För oss är det lite oklart men vi håller i alla fall tummarna för en sen andraskörd.

Med halm vet vi inte än, i värsta fall får vi gå över till torv/spån bara. Räknar med att strö kommer bli dyrare men det är väl vi som får lära oss mocka mer ekonomiskt än det slarviga "hiva ur halva boxen för att det går fort" som vi kör nu :angel:

Angående komplettering får vi se, inväntar analys.
Huvudsaken är att vi har hö. Skiter faktiskt i resten, det löser sig på något vis, men höfrågan kan man ju inte komma runt.
 
Bor några mil norr om Borås. Köper för under 1 kr kilot. Hösilage på storbal, ingen analys men fina värden förra året iaf. Svensk. Fick inte köpa allt jag ville så kan inte ha fri tillgång men får portionera och det räcker iaf. Har stora skogar med mycket sly så det finns alltid att pilla med mellan målen. Halm finns det gott om här så ska köpa lite och komplettera med under vintern.
Jag har mycket bete kvar så mina betar minst september ut minst.
 
Södra dalarna. Har fått in det jag behöver, småbalar för 2,50kr/kg. Betalade 2kr förra året. Det är grannen, så svenskt foder. Kvaliten verkar bra men jag räknar inte med några bra näringsvärden. Ska skicka in analys snart.
Hoppas få tag i en halmbal för att kunna ha fri tillgång i hagen men kunna ge ngt kg mindre hö. Ifjol åt hon 8kg ute och 4 inne och hoppas kunna ge ngt kg mindre men ge halm istället. Men det går ihop ändå.

Har bete som räcker åtminstone till 1a september.
 
Södra Småland. Köper hö från nordöstra Skåne.

Bonden har fått in mycket mindre mängd än vanligt - ca 70% av normal förstaskörd och inget mer. Han har valt att importera hö. Han säljer sitt eget för 4 kr plus moms (i normala fall kostar det 3 kr plus moms - så ingen större skillnad) och importhöet kostar 4,80 kr plus moms. Det är torrhö i storbal från Holland, som luktar väldigt gott och äts med god aptit av hästarna. Han har även fått tag i gräsfröhalm från Danmark. Vet ej pris på denna.

Enligt vad han har sagt så har han på detta sätt lyckats lösa fodersituationen åt sig själv och sina mest trogna kunder.
 
Östra Skaraborg. Har haft tur, härikring fick de en riktigt bra 1:a skörd så jag är lovad 15 rundbalar hö och 150 småbalar. Däremot är betet i stort sett slut så har fått börja fodra redan för 1 månad sen, typ. Var mkt bekymrad hur jag skulle täcka vinterns åtgång när min kollega ringde och erbjöd oss att slå ett gärde hos dem. Vi fick ihop 8 hösilagebalar som plastades 'à 300 kg, sent slaget men det får duga. Får komplettera med lucern till dem.
För höet betalar jag samma som innan, 2:50 kg inkl moms. Har inte fått räkningen på hösilagebalarna än, får betala för arbetet och plasten.
 
Hur har alla härinne det med grovfoder i årets brist?
Har ni lyckats köpa de foder ni behöver?
Har ni fått tag på svenskt?
Har ni fått köpa importerat? Kanske rentav importerat själv?
Varifrån har ni importerat?
Hur har kvaliten varit på de foder ni köpt?
Har priserna blivit mkt högre? Vad har ni fått betala?
Kommer ni att behöva komplettera med ngt, t ex lusern, sly eller annat?
Har ngn behövt sälja eller slakta ngn häst pga av foderbristen?
Räknar ni med högre priser på strö och kraftfoder?
Har fått köpa (men ännu inte levererats) årets behov.
Jag var ute i god tid, annars vete fasen..
Dock två olika leverantörer men båda från trakten.

Den ena har samma pris som förut, ca 1 kr/kg (utan frakt) storbal hösilage.

Den andra har aldrig sålt förut utan bara tagit eget, men har lite gärden som han nu slår för att sälja, för att hjälpa till så gott han kan till alla som ringer. Och det är massor med folk som ringer! Han kommer bli av med det han slår.
Ca 3kr/kg för hö. Storbal, Det jag köpt ser jättefint ut.

Jag har stödfodrat hela sommaren för att även spara lite på betet men det höet är inte årets säsong.
Jag planerade börja på årets säsong tidigast 1/8 och det kommer jag klara.

Jag kommer portionera även iår, nära fritt men inte helt.
Värmland/Närke.
 
De här blir mitt första år utan häst, å de känns bra med tanke på hökrisen. Men jag funderar på ensilage plasten. Vad kostar det att rulla en bal med lagom mycket plast?

*Jenny*
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 498
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 429
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp