Bukefalos 28 år!

Grovkornig, klumpande kattsand, finns det?

Sasse

Trådstartare
Nu har jag tröttnat lite på mitt PeeWee-strö och vill kolla igenom marknaden igen. Jag vill gärna ha något som klumpar sig, men som inte sprids överallt (och helst inte fastnar i pälsen). Jag har en katt som är stormförtjust i att gräva ur halva innehållet över kanten om jag använder något för finkornigt (som sand). Använder ÖkoPlus i andra lådan som är helt ok, men det det fungerar inte heller till en öppen låda med en grävmaskin till katt.

Finns det något mer grovkornigt, men som inte är för lätt, och som klumpar sig?

Om inte så är jag möjligen intresserad av att återinföra kattsand igen (förutsatt att grävarkatten inte gräver lika mycket längre), men vill inte använda mig av EverClean då jag tycker det är alldeles för dyrt och luktar för mycket. Förslag på annan sand tas tacksamt emot dock.
 
Sv: Grovkornig, klumpande kattsand, finns det?

EC har ju en grovkornig annars.
Men tänk på att grovkornigt gör det tyngre för katten att gräva, vilket kan ställa till problem hos kinkiga katter.
 
Sv: Grovkornig, klumpande kattsand, finns det?

Finns Klumpe som säljs lite överallt, ÖB, matvaruaffärer och djuraffärer. Klumpbildande och grovkornig.
 
Sv: Grovkornig, klumpande kattsand, finns det?

Om inte så är jag möjligen intresserad av att återinföra kattsand igen (förutsatt att grävarkatten inte gräver lika mycket längre), men vill inte använda mig av EverClean då jag tycker det är alldeles för dyrt och luktar för mycket. Förslag på annan sand tas tacksamt emot dock.

Ifall du inte hittar någon som är grovkornig så vill jag tipsa om Pussi, finns i nästan varje mataffär och liknar EverClean väldigt mycket - men billigare :)
 
Sv: Grovkornig, klumpande kattsand, finns det?

Jag är förtjust i Willys Kattsand. De har två varianter men jag använder kompakt och klumpbildande, 5 kg. Denna har jag haft i säkert tio år, både till katt och kanin.
 
Sv: Grovkornig, klumpande kattsand, finns det?

Klumpe är bra!!! Gör precis som namnet säger. Ganska damm o luktfri oxå.
 
Sv: Grovkornig, klumpande kattsand, finns det?

Men tänk på att grovkornigt gör det tyngre för katten att gräva, vilket kan ställa till problem hos kinkiga katter.

Det är inga problem, pelletsen jag har är rätt tung att gräva i, men det funkar. Dom skulle nog föredra kattsand dock, men då kommer väl grävarkatten igång och all sand på golvet ;)

*kl*

Är Klumpe sand eller vad är det? Blir inte riktigt klok på det när jag googlar.

Tack för tips! :)
 
Sv: Grovkornig, klumpande kattsand, finns det?

Klumpe är bentonitsand precis som ever clean fast grovkornigare och utan doft.
 
Sv: Grovkornig, klumpande kattsand, finns det?

Har testat många olika fast fastnat för Klumpe då det är relativt billigt och funkar bra och min senaste kattkille gick in för att uträtta sina behov så det gick åt ganska mycket sand !
 
Sv: Grovkornig, klumpande kattsand, finns det?

Det kanske man ska prova, verkar vara många som pratar väl om den sanden. Kanske blanda ut med ec?
 

Liknande trådar

Katthälsa Tjipp. Relaterat til att tant Spiggson (cornish, 10 år) fått alltmer problem med svamp och sårigheter* i tassarna på äldre dar överväger...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Nahar
·
Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 487
Senast: Pudlan
·
Katthälsa Jag har kört Everclean eller Pussi Kompakt klumpbildande i kattlådorna från första början. Nu har en katt fått astma och eftersom...
Svar
16
· Visningar
2 103
Senast: Riru
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp