Grovmotorik

Shpongle

Trådstartare
Funderar lite över treåringens grovmotoriska kunskaper.
Sonen är inte så duktig på att springa han tar mer bara högre kliv och inte så mycket fart framåt. Det är något jag har funderat på men tänkt att det kanske kommer. Men så idag när han kom hem från förskolan så berättar han att hans kompisar springer ifrån honom och att han inte kan springa så snabbt. Och att han får höra av de andra barnen att han inte kan springa snabbt.

Har även reflekterat över att han inte är så duktig på att hoppa jämfota. Han hoppar mest ett hopp i taget och inte upp och ner fler ggr som många andra barn gör i lekparken på studsmattan som finns där.

Är detta något man bör kolla upp? Hur är era treåringar?
 
Funderar lite över treåringens grovmotoriska kunskaper.
Sonen är inte så duktig på att springa han tar mer bara högre kliv och inte så mycket fart framåt. Det är något jag har funderat på men tänkt att det kanske kommer. Men så idag när han kom hem från förskolan så berättar han att hans kompisar springer ifrån honom och att han inte kan springa så snabbt. Och att han får höra av de andra barnen att han inte kan springa snabbt.

Har även reflekterat över att han inte är så duktig på att hoppa jämfota. Han hoppar mest ett hopp i taget och inte upp och ner fler ggr som många andra barn gör i lekparken på studsmattan som finns där.

Är detta något man bör kolla upp? Hur är era treåringar?
Kan du inte kolla med BVC? Ring och berätta precis vad du skrivit här. Har ni varit på 3-årskontroll?
 
Både springstilen, jämfotahoppandet och försiktigheten låter som min äldsta när han var runt tre! Mer effektiv löpteknik kom nog året efter och jämfotahoppen har väl aldrig varit fantastiska men han kan förstås hoppa okej idag (som elvaåring :p).

Mitt mellanbarn hoppade inte heller något vidare (men bättre, för han är en stryktåligare/oförsiktigare typ), däremot märks det stor skillnad på minstingen som är uppvuxen med studsmatta, så jag har dragit slutsatsen att studsmatta är bra för spänsten :)
 
Glömde… jag kom aldrig på att det var något som vi borde ha kollat upp eller så. Däremot hade jag sett till att hantera situationen med de andra barnens uttalanden så att han inte känner sig begränsad av det!
 
Både springstilen, jämfotahoppandet och försiktigheten låter som min äldsta när han var runt tre! Mer effektiv löpteknik kom nog året efter och jämfotahoppen har väl aldrig varit fantastiska men han kan förstås hoppa okej idag (som elvaåring :p).

Mitt mellanbarn hoppade inte heller något vidare (men bättre, för han är en stryktåligare/oförsiktigare typ), däremot märks det stor skillnad på minstingen som är uppvuxen med studsmatta, så jag har dragit slutsatsen att studsmatta är bra för spänsten :)
Då kanske det finns hopp då om att löptekniken kommer nästa år 😅

Jag har funderat på om vi ska skaffa en studsmatta och nu när du skriver om effekten av studsmatta så ska jag ta tag i det.

Sonen har aldrig vart sen i utvecklingen varken grovmotoriskt, finmotoriskt eller verbalt. Det är mer tekniken på att springa och hoppa bättre med flera hopp efter varandra som inte hänger med kompisarna. Gå balansgång och klättra tycker jag han hänger med på även att gå från stubbe till stubbe. Sen så är han ju väldigt försiktig.

Sen så gör det ju ont i mammahjärtat att höra att de andra barnen säger till sonen att han inte kan springa eller springa så fort. Man vill ju inte att han ska känna sig begränsad och få dåligt självförtroende. Vet inte riktigt vad jag ska säga när han berättar vad de andra barnen säger. Något tips?
 
Då kanske det finns hopp då om att löptekniken kommer nästa år 😅

Jag har funderat på om vi ska skaffa en studsmatta och nu när du skriver om effekten av studsmatta så ska jag ta tag i det.

Sonen har aldrig vart sen i utvecklingen varken grovmotoriskt, finmotoriskt eller verbalt. Det är mer tekniken på att springa och hoppa bättre med flera hopp efter varandra som inte hänger med kompisarna. Gå balansgång och klättra tycker jag han hänger med på även att gå från stubbe till stubbe. Sen så är han ju väldigt försiktig.

Sen så gör det ju ont i mammahjärtat att höra att de andra barnen säger till sonen att han inte kan springa eller springa så fort. Man vill ju inte att han ska känna sig begränsad och få dåligt självförtroende. Vet inte riktigt vad jag ska säga när han berättar vad de andra barnen säger. Något tips?

Hoppet lever! :D Min äldsta var inte sen med annat han heller, utan det var just de där grejerna.

Jag tänker att när man pratar med barnet så kan man dels prata om att alla springer olika och att det handlar om att lära sig/kommer att förändras (”alla barn har hunnit lära sig olika saker, du kommer växa och springa mer och också börja springa snabbare”) och dels att det är härligt att springa på många olika sätt, inte snabbt = bäst utan att snabbt/studsigt/smygit etc alla är bra. Och så tänker jag att det kan vara bra att nämna för förskolan så att de kan vara med och fånga upp vid behov.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
14 852
Senast: Milosari
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp