Grovt misshandlad av partner

Tack igen till er alla ❤️
Jag har så svårt att fatta att greppa. Men jag behövde det för att inte totalt bryta ihop. Jag känner mig som det inte är jag, fast det vet jag ju
Otroligt starkt och modigt gjort :heart . Den där overklighetskänslan/känslan av att det händer någon annan kan jag relatera till. Det är otäckt, men kan samtidigt göra att en klarar av det nödvändiga svåra...

Jag kände att jag inte hade något val att inte berätta, att jag måste få fram vad som kan hända.
Att vissa sen inte förstår det, att man kan ha det bra långa perioder för att sen bli nästan sönderslagen. Det framkom väll inte helt.

Och ja jag älskar honom fortfarande, kommer nog alltid göra det (på gott och ont). Han var mitt livs kärlek, aldrig kännt så för någon innan alls. Men jag avskyr det han gjort mot mig. Detta är något jag ska ta upp med psyk och kuratorn, för jag måste vidare. Sluta älta och börja må bra.

Sjukskrivning går ut snart men jag fixar noll som det är nu, kan ju knappt få något att fungerar. Jo jag duschar varje dag, försöker ta promenader och få vettig sömn. Men knappast hållbart att gå på sömnmedicin för att sova, jag somnar men kan vakna upp igen var 15min. Då har jag ändå ökat dosen rejält.

Maten går det åt skogen med emellanåt, lever på 2 drickyoghurt och 1 flaska nutrilett just nu. Knappast hållbart men jag har inte svimmat på några dagar i alla fall. Ibland kan jag äta något men många gånger spyr jag bara. Gått ner ytterligare 1kg på en vecka. Spelar inte så stor roll egentligen men fortsätter detta kan det bli en ond spiral, har haft problem med mat tidigare så blir en trigger med.

Starkt att du orkar berätta. Jag förstår att det har krävts massor av mod!
Mod vet jag inte, jag mådde riktigt dåligt och ville att andra tjejer/kvinnor inte skulle må som jag gjorde/gör. Att jag ens hållt ihop under alla polisförhör, rättegången och även en lång intervju med p4 jönköping (det är ju väldigt nerklippt men bra förmedlat) är fortfarande för mig en gåta. För mentalt är jag inte stabil alls, medans jag genom alla förhör och rättegången verkade samlad, såklart brast det emellanåt, och alla sa att jag var så stark och stabil.

Känns som jag upplever allt från sidan av och inte riktigt kan greppa ännu.

https://www.sverigesradio.se/artikel/lagkraven-tvingar-kvinnojourer-att-stanga-valdigt-fel

Fattar inte, här i min kommun finns inte ens en kvinnojour längre. Jag fattar att man måste följa lagar och regler men ärligt talat, är detta inte viktigt?!
Det är helt vansinnigt! Flera har stängts och fler är på väg. Man påstod att det skulle bli bättre…

Det finns andra saker som också förvärrat situationen för utsatta mammor då den andra vårdnadshavaren, som ofta är förövare, har rätt till info om barnet som kan leda till att det skyddade boendet röjs.

Det är helt vansinnigt! Flera har stängts och fler är på väg. Man påstod att det skulle bli bättre…

Det finns andra saker som också förvärrat situationen för utsatta mammor då den andra vårdnadshavaren, som ofta är förövare, har rätt till info om barnet som kan leda till att det skyddade boendet röjs.
Men fy fan :devil:

Idag är inte en helt bra dag, skuldkänslor, ångest och allmänt kaos mentalt. Tur jag har tid på psyk

Du har ingen som helst skuld i det hela. Förstår såklart att du har dagar med mentalt kaos, men du är också helt fantastisk som klarar anmälan, rättegång och att gå ut och berätta om det hela i radio. Och även om det inte känns så nu så tror jag att allt detta också är ett sätt för dig att bearbeta det som hänt och att så småningom få må lite bättre :heart Skönt att du får hjälp av psyk!

Du har ingen som helst skuld i det hela. Förstår såklart att du har dagar med mentalt kaos, men du är också helt fantastisk som klarar anmälan, rättegång och att gå ut och berätta om det hela i radio. Och även om det inte känns så nu så tror jag att allt detta också är ett sätt för dig att bearbeta det som hänt och att så småningom få må lite bättre :heart Skönt att du får hjälp av psyk!
Begriper själv att jag inte har en skuld egentligen, men om jag inte köpt hem alkohol den dagen, om jag inte sagt ditten och datten osv osv. Jag fattar att det låter sjukt men jag känner så.

Ska lyssna på klippet varje gång jag tvivlar och försöka läka ihop, kommer nog alltid vara lite trasig. Men det kan bli bättre iaf. Bearbetning är det definitivt! Vet inte om jag får så mycket hjälp av psyk egentligen, varit där och fått bedömning och läkemedel. Nu tid hos läkare. Om de inte sjukskriver mig längre så orkar jag fan inte mer, då blir det psykakuten eller värre. För jag fixar noll i dagsläget typ

Mår mentalt kaos och borde gå och handla men känner mest för att gå i ide, krypa ner under täcket och vakna i vår eller aldrig igen. Men får ju ta upp det med psykiatrin med. För detta fungerar ju knappast

Jag kände att jag inte hade något val att inte berätta, att jag måste få fram vad som kan hända.
Att vissa sen inte förstår det, att man kan ha det bra långa perioder för att sen bli nästan sönderslagen. Det framkom väll inte helt.

Och ja jag älskar honom fortfarande, kommer nog alltid göra det (på gott och ont). Han var mitt livs kärlek, aldrig kännt så för någon innan alls. Men jag avskyr det han gjort mot mig. Detta är något jag ska ta upp med psyk och kuratorn, för jag måste vidare. Sluta älta och börja må bra.

Sjukskrivning går ut snart men jag fixar noll som det är nu, kan ju knappt få något att fungerar. Jo jag duschar varje dag, försöker ta promenader och få vettig sömn. Men knappast hållbart att gå på sömnmedicin för att sova, jag somnar men kan vakna upp igen var 15min. Då har jag ändå ökat dosen rejält.

Maten går det åt skogen med emellanåt, lever på 2 drickyoghurt och 1 flaska nutrilett just nu. Knappast hållbart men jag har inte svimmat på några dagar i alla fall. Ibland kan jag äta något men många gånger spyr jag bara. Gått ner ytterligare 1kg på en vecka. Spelar inte så stor roll egentligen men fortsätter detta kan det bli en ond spiral, har haft problem med mat tidigare så blir en trigger med.
Är det insomningstablett eller nåt annat du har? Har för mig att du skrev om seroquel/Quetiapin förut? Man kan ju få prova sig fram med olika sorter tills man hittar en eller flera som passar en själv.
Jag har både sömnstörning och insomni (PTSD i grunden) och tar två neuroleptika, melatonin och insomningstablett.

Är det insomningstablett eller nåt annat du har? Har för mig att du skrev om seroquel/Quetiapin förut? Man kan ju få prova sig fram med olika sorter tills man hittar en eller flera som passar en själv.
Jag har både sömnstörning och insomni (PTSD i grunden) och tar två neuroleptika, melatonin och insomningstablett.
Quetiapin på hög dos, lergigan på hög dos och atarax på höd dos. Provat propavan och imovane med men ska inte ta det egentligen, finns hemma att ta till i nöd fall.

Melatonin har jag provat tidigare helt utan effekt.
Provat antidepressiva som ska verka på sömnen med, och visst sjutton blir jag trött, men får hallucinationer på köpet så nej tack.

Vet inte vad som finns att testa snart, känns som jag kan öppna apotek hemma snart

Quetiapin på hög dos, lergigan på hög dos och atarax på höd dos. Provat propavan och imovane med men ska inte ta det egentligen, finns hemma att ta till i nöd fall.

Provat antidepressiva som ska verka på sömnen med, och visst sjutton blir jag trött, men får hallucinationer på köpet så nej tack.

Vet inte vad som finns att testa snart, känns som jag kan öppna apotek hemma snart
De som hjälpt mig bäst för sömnen är Levomepromazin, Truxal+alimemazin, olanzapin+alimemazin.
Propavan, atarax och Quetiapin funkade inte för mig.
Quetiapin finns både som direktverkande och depot, direktverkande hjälpte mig litegrann under en period.
Alimemazin(Theralen) är lite olika hur det funkar, en del sover gott på 0,25 mg, andra behöver 80 mg. Den flytande (som går att dosera mer fritt) smakar konstigt mint men kan tas i apelsinjuice för att dölja smaken.
Olanzapin(Zyprexa) är rätt kraftigt lugnande, upplevde jag iaf.
Det finns många fler än så att prova. Dessutom kan nån fungera bra en period, sen kanske man behöver byta.

Jag har kronisk insomni och går på en massa sömnmedicin.
Atarax, Propavan och Lergigan gör inte så mycket för mig. Inte enbart Melatonin heller. Men Melatonin kan hjälpa i kombination med annat.
Jag måste ha något som gör att jag somnar/insomningstablett. Men om jag bara tar det kan det bli för lite eller att jag vaknar inom någon timme.
För att få längre sömn är Alimemazin/Theralen oslagbart för mig. Det är ju heller inte någon stark och beroendeframkallande medicin som man behöver vara rädd för att ta.
Visst kan man bli seg dagen efter. Men för mig är det värt det för att få mer sammanhängande sömn.

Jag tar alimemazin + melatonin varje kväll och vid behov zolpidem. Försöker att vara måttlig med det sistnämnda eftersom det kan vara beroendeframkallande.

De som hjälpt mig bäst för sömnen är Levomepromazin, Truxal+alimemazin, olanzapin+alimemazin.
Propavan, atarax och Quetiapin funkade inte för mig.
Quetiapin finns både som direktverkande och depot, direktverkande hjälpte mig litegrann under en period.
Alimemazin(Theralen) är lite olika hur det funkar, en del sover gott på 0,25 mg, andra behöver 80 mg. Den flytande (som går att dosera mer fritt) smakar konstigt mint men kan tas i apelsinjuice för att dölja smaken.
Olanzapin(Zyprexa) är rätt kraftigt lugnande, upplevde jag iaf.
Det finns många fler än så att prova. Dessutom kan nån fungera bra en period, sen kanske man behöver byta.
Jag har direktverkande quetiapin nu, hade depot först som inte hjälpte ett skit typ. Theralen funkar jag jättebra på (tycker flytande smakar gott haha) men får inte ta det av olika anledningar.
Jag får se vad läkaren bedömmer kan vara värt att testa

Alltså det finns ljusglimtar ändå, igår frågade en vän om jag hade el tandborste, väldigt random fråga men nej den tog han med. Har du wifi, eh nej men jag kan dela från min mobil. Tänkte att personens surf på mobilen kanske var slut och att vännen behövde det. Får till svar, jag kommer till dig senare med el tandborste och en laptop. Blev helt chockad

Kom hit senare med helt ny laptop och el tandborste. Helt utan krav eller något, kan ju minst sagt säga att jag grät en skvätt.

Vad har jag gjort som har så fina vänner ❤️

Liknande trådar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Märklig reklam

Omröstningar

• Vintertid