Grubblar om magproblem

BRAGO

Trådstartare
Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång) historik:

Januari -12: Hästen (svhb val f 07, 170 cm) flyttar till nytt stall. Vänjs långsamt in på nytt hösilage. Blir dålig i magen nästan direkt när vi flyttar dit. Provar framåt våren att ge hö istället för silage, ingen skillnad fortsatt lös i magen. I perioder är bollarna ok men de är ljusare än vanligt och luktar alltid surt. Ibland mer lös. Hästen får foderjäst i perioder och kraffts magtarm i perioder. Hästen äter ca 0.5 kg kraftfoder om dagen och får en uträknad foderstat i övrigt med mineraler. Får ca 50/50 hö/hösilage.

En gång under våren får hästen mer diarré och kolikkänningar. Blir bättre efter några timmars promenerande.

Slutet på maj -12: Hästen får 40 graders feber, tokdiarré och fångkänningar. Veterinär tas ut på en gång och behandlar med antiinflammatoriskt intravenöst för att inte störa magen ännu mer. Värt att tillägga är att hästen ca 2 veckor tidigare fick en 1-veckas metacam-kur, magen verkade dock inte bli sämre av det då, för då hade jag avslutat kuren direkt. Åt då bara hö och fick lite, lite men ofta. Hästen blev dålig på fredagen och stod inne till onsdagen, fick sen gå ut i liten sjukhage. Han var då inte stapplig eller hade puls längre i framfötterna (vilket han hade första dygnet). Efter en dag i sjukhage blev magen jättedålig igen (men ingen feber) och vi åkte då in med honom på klinik där han stod 3 dagar. De kom väl inte fram till något vettigt alls där egentligen trots massa tester men han blev iaf något bättre igen och fick komma hem. På kliniken trodde de knappt att det var fång utan kallade det bara diarré. De kände i tarmen och röntgade magen för att kolla efter sand. Röntgade även fötterna. Såg inget märkvärdigt och hästen rörde sig bra. Där fick han diarsanyl som verkade hjälpa och det fortsatte vi med en vecka hemma. Sen fick han gå ut i liten hage igen men byggde upp en liten hage i hans vanliga hage för att undvika andra bakterier än vad han var van vid osv. Verkade gå bra. Hagen utökades så småningom och hästen verkade ok! Hela vintern och våren gick han i samma hage ska tilläggas. Visst fanns lite gräs i den men den var väldigt nerbetad och det lilla som kom pulade han i sig. Han var fortfarande lös i magen som tidigare under våren men inte katastrof-dålig. Planen sen tidigare var att skicka iväg hästen på vattenbandsträning (pga andra problem), kliniken tyckte att han var helt bra och absolut kunde göra detta efter några veckor.

Sommar -12: Han var där ca 2 månader och enligt dem var det inga problem med hans mage. När jag var där och hälsade på tyckte jag han verkade som vanligt, dvs lite lös men inget någon annars skulle tänka på. När jag så småningom ska prova rida tkr jag att hästen är halt.. Tar dit vet, mkt riktigt hästen är halt. MR görs och hästen har inflammation kvar från fången. Ingen rotation. Efter MR:en får hästen ett kraftigt kolikanfall och veterinär tas ut och ger olja och kramplösande. Blir bra under natten igen.

Hösten -12: Hästen vilar några månader och börjar sen sättas igen. Pga mina studier flyttar hästen till annat stall efter vattenbandsträningen, kändes bra pga alla problem han fick på andra stallet. Magen är som den varit sen januari, ngt lös, ljusare än vanligt och lite sur. Dock tkr jag ändå den är ganska stabil senare under hösten, luktar lite bättre osv. Hästen äter bara torrt hösilage och mineraler för att balansera. Under ett av alla veterinärbesök under hösten görs ett test på bajset för att se om det finns blod i tarmen. Det gör det. Får ngt preparat som heter Succeed som ska skydda genomsläppligheten via tarmslemhinnan, det antas ju att blodet kommer via läckage där. Hästen blir dock sämre efter någon vecka med detta så vi bestämmer tillsammans med vet att inte ge ngt för magen och vara lite kalla och vänta och se om det reder ut sig när vi inte stör för mkt.

Nu: Hästen som vanligt, får inte riktigt bukt på det. Jag undrar ju först och främst VAD som kan ha orsakat fången, om det bara var så att hans mage inte pallade mer (vet inte annars vad det kan va, det var inget snabbt foderbyte, inget bete, inte fet, rörde på sig osv), så känner jag iaf att jag skulle vilja få ngn ordning på magen. Funderar på gastroskopi. Ska till veterinären i nästa vecka och tänkte då ta upp det här igen. Kan det vara magsår som finns kvar? Eller ngt i tarmen? Ngt han inte tål?

Han har hela hösten doppat sitt hö i vatten och slabbat väldigt mkt. Det har dock lugnat sig senaste månaden. Han älskar sin saltsten och jag tkr han äter den lite för fort. Under hösten lät han den i princip vara men nu är han väldigt intresserad av den. Kan också säga att han har haft lite mask tidigare men har inte problem med det längre. Tänder är kontinuerligt kollade.

Vad mer ska jag tänka på? Är det någon som varit med om liknande/hört om liknande? Tacksam för lite kloka råd! :bow: Jag läser och läser men blir bara mer förvirrad känns det som.
 
Sv: Grubblar om magproblem

Ingen? Framför allt vore det jättebra att höra om någon haft en häst som fått fång såhär mystiskt och om de kommit på ngn orsak? Vill inte att det ska hända igen..
 
Sv: Grubblar om magproblem

Inte omöjligt att vattnet på förra stället har ställt till det för din häst? Det är ju det enda som du inte har riktig kontroll på. Sedan att det i sin tur har gett någon mer eller mindre kronisk inflammation kanske?

Sedan tål ju de flesta hästar ensilage bra, men inte alla. Kanske ska du fundera på att bara fodra med hö? Fången behöver ju inte heller vara direkt relaterad till att hästen har dålig mage (även om det kan vara så)
 
Sv: Grubblar om magproblem

Han har hela hösten doppat sitt hö i vatten och slabbat väldigt mkt. Det har dock lugnat sig senaste månaden. Han älskar sin saltsten och jag tkr han äter den lite för fort. Under hösten lät han den i princip vara men nu är han väldigt intresserad av den. Kan också säga att han har haft lite mask tidigare men har inte problem med det längre. Tänder är kontinuerligt kollade.

Vad mer ska jag tänka på? Är det någon som varit med om liknande/hört om liknande? Tacksam för lite kloka råd! :bow: Jag läser och läser men blir bara mer förvirrad känns det som.

Det sista du skrivet skulle kunna vara min häst. Hon har väldigt känslig mage, men istället för fång så får hon mugg när magen är dålig, extrem mugg.

Jag ger henne 1 paket bakjäst/dag, året runt, alltid. Viktigt är alltid fri tillgång på vatten, även om det är kallt och fruset och jag ger henne hö, fri tillgång på hö. Med detta upplägget mår hon bra, har inga större problem med magen förutom om det blir tillfälliga dippar i samband med brunst.
 
Sv: Grubblar om magproblem

Har tänkt på om det kan ha varit ngt i vattnet, eller ngt i marken. Frågan är då vad tusan man kan göra åt det för att få bukt på den eventuella inflammationen?

Har du ngn idé om vad fången kan bero på om det inte är relaterat till magen? Jag har tänkt en del på om jag borde byta till hö. Dock är hösilaget vi har nu väldigt torrt ändå, och det blir ett himla krångel att hitta ngt bra hö själv och leverera dit och såklart är det även en kostnadsfråga (silaget ingår i hyran). Men kommer vi inte fram till ngt annat bra med veterinären och det fortsätter såhär får jag ju såklart prova!

lady_vip: vatten tror jag också är viktigt! Har köpt en sån thermo-bar så han alltid har vatten i hagen så det känns skönt! Skulle önska att jag kunde ge fri tillgång också men just nu är han lite för rund för det. Intressant med muggen, det är ju iaf helt tydligt att magen påverkar resten av kroppen på många sätt! Det är svårt för det är ett så diffust problem, och många veterinärer har inte alls lika bra koll på det som med "vanliga" hältor.
 
Sv: Grubblar om magproblem

Utifrån det du skriver så skulle jag åka direkt och göra gastroskopi, alla symtom tyder ju på att det är det din häst har och jag är förvånad att din vet inte redan gjort det. Jag fick Gastrogard till min när han hade magsår och fång och han läkte fort och mycket bra.

Får du ordning på magen så kommer även hovarna att följa samma väg.
 
Sv: Grubblar om magproblem

Att han har vad, magsår antar jag att du pratar om? Det finns ju väldigt mkt annat som kan vara knasigt i mage/tarm utöver det. Hovarna är fina!
 
Sv: Grubblar om magproblem

Jag skulle byta till hö o se. det är många som inte tål silage även fast det är torrt.
Edit. Såg nu att du har gjort så....
Det känns lite konstigt att de inte har gjort gastroskopi. MR är ju betydligt dyrare:confused:
 
Sv: Grubblar om magproblem

Du skriver ju att han haft flera fångkänningar, fång=hovar och mage hör ofta ihop. Så tycker också det är lustigt att inte ngn Gastroskopi gjorts.
 
Sv: Grubblar om magproblem

Vi har tidigare haft andra problem med hästen och MRen gjordes för att utesluta att hältan han hade var från fången. Det visade sig ju på MRen att han faktiskt hade kvar en inflammation från fången (i augusti fången kom i slutet på maj men enligt vet. var det bara känningar). På MR hittades även en gammal senskada vid djupa böjsenans fäste och den var nog grunden till alla våra andra problem. Vi började ju utifrån att hästen var halt och inte att det var jätteproblem med magen och det var väl därför MR gjordes och inte gastroskopi. Vi har hela tiden pratat om magen och ju haft som plan att vara lite kalla och se. Det är nu när det snart blir vår och jag fortfarande tkr han är lite lös som jag verkligen vill få ordning på det. Han har stått i sjukhage sen augusti också och vi har haft en lång tid som konvalescent men börjar nu komma igång. Det känns som att vi börjar ha koll på det mesta men det är just det här att han är liite mer lös än en "vanlig" häst som oroar mig. Jag tror ju att problemen i magen uppkom av ngt i förra stallet och vi har hoppats att det ska stabilisera sig med tiden (vilket det ju till viss del gjort). Hovtillväxten har även den blivit bättre på sistone och det tkr jag ändå tyder på att han kan ta upp näringsämnen bättre och att fötterna mår bättre.

Absolut att magen har med hovarna att göra, det är ju mkt möjligt att det var pga den som fången kom. Han har bara haft känningar 1 gång förresten och det var som sagt i slutet på maj -12 när vi stod i det andra stallet.

Jag antar att även vet fokuserat på hältan först och främst eftersom magen varit så pass "ok" ändå. Men nu när vi börjar få ordning på allt annat har jag ju iaf börjat tänka på gastroskopi ändå.
 
Sv: Grubblar om magproblem

Har en fångponny som fick stora problem med sin mage, hennes fång utlöstes efter att hon skoddes. Dock var Vet på plats direkt och vi lyckades häva det mest akuta men i vilket fall som helst så har hon haft problem med magen sedan dess, vart på klinik och gjort i princip allt som går, provat mediciner osv, det ända som gör henne någolunda bra är Foderjäst varje dag plus tillskott av B-vitamin. Dock är hon alltid lite små lös i magen men det är fortfarande kottar av det. Det hittade ingen anledning mer än att fånget skulle gjort magen dålig :grin:
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
314
Senast: jemeni
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp