Grumliga/vita flytningar hos tik.

Raven_

Trådstartare
Upptäckte nyss att min 10 månaders tik har vita/grumliga flytningar. Hon slutade löpa 2 veckor efter midsommar, och är pigg o glad. Äter o dricker och är precis som vanligt. Ingen feber. Slickar sig lite mer än förut. Vad kan det bero på? Va ju tvingen att lukta också, det luktade inte jätteilla, men inte gott heller. :o
 
Sv: Grumliga/vita flytningar hos tik.

Första tanken är ju vaginitis, pyometra (livmoderinfl.) eller evt. cystitis (infl. i urinblåsan)...
 
Sv: Grumliga/vita flytningar hos tik.

Lät ju skrämmande läskigt. Är sånt vanligt efter första löpet, och vad beror det på? Livmoderinfl. är väl vanligare hos äldre tikar?
 
Sv: Grumliga/vita flytningar hos tik.

Kan tillägga att hon blev skendräktig, om det kan spela roll.
 
Sv: Grumliga/vita flytningar hos tik.

Pyometra (livmoderinfl.) är ytterst ovanligt på 10 månaders tikar. Kissar hon normalt så är det sannolikt en vaginit, det försvinner oftast utan behandling.
 
Sv: Grumliga/vita flytningar hos tik.

Hade precis en granne som fick operara sin hund akut för livmodershalsinflammation. Hon hade gröna flytningar och veterinären sa att så länge de har klara flytningar så är det normalt och ingen inflammation. Men jag är inget expert på tikar utan det är bara vad jag hört
 
Sv: Grumliga/vita flytningar hos tik.

Det är ovanligt med pyo på unga hundar, men det förekommer absolut!

Juvenli Vaginit är vanligare och orsakas av en övertillväxt av bakterier i vaginan. Ofta är det bakerier som även i normalfallet finns som löper lite amok :)
Detta läker oftast ut av sej själv!

Håll dock koll och var uppmärksam då återkommande vaginit kan behöva behandlas vilket görs enkelt - efter en kontroll av vilken bakterietyp det är - med antibiotika.

/Swat
 
Sv: Grumliga/vita flytningar hos tik.

Hej alla! Ringde och rådfrågare vet. idag, och dom sa att jag kunde avvakta. Jag skulle dock vara uppmärksam på om flytningarna skiftade färg, samt om hon började dricka mer och gå ner i vikt. De sa att det förmodligen kom i samband med första löpet + skendräktighet. så nu hoppas vi på att det inte förvärras..

Och ja, hon kissar normalt och beter sig precis som vanligt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: Kratus
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 819
Senast: regina11
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
10 135
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp